Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.03.2018, 16:40

Kia Ceed teraz môže dohnať konkurenciu. Čo o novinke povedal šéfdizajnér značky?

  • Gregory Guillaume je dizajnérska hviezda v Kia Design Center Europe. Automobilky Kia, ktorá chce mať európsku tvár a stávka na to sa jej veľmi vypláca.
  • Charizmatický, stále dobre naladený, s obrovskou kariérou za sebou a mladistvou dravou automobilkou, ktorá dáva elán.
Kia Ceed teraz môže dohnať konkurenciu. Čo o novinke povedal šéfdizajnér značky?
Zdroj: Kia

Francúzsky dizajnér vysvetľuje, prečo novému modelu Kia Ceed vo verzii kombi zväčšili zadnú časť.

Ako by ste opísali dizajnérsky jazyk Kie?
Snažíme sa robiť čistý a jednoduchý dizajn. Kladieme dôraz na proporcie a architektúru vozidla. Žiadne zložitosti, jasnú tvár dáva vozidlu pár liniek. Výsledok musí vždy byť dynamický, športový a musí jasne vyjadrovať presnosť a istotu.

Kia má veľmi silný dizajn. Vaše vozidlá majú vcelku európsku tvár ...
Áno, je to európsky, alebo ak chcete západný dizajn. Na začiatku, pri obrode značky Kia, sme sa rozhodli pre západný štýl dizajnu, nie pre ázijský.

Aké sú hlavné dizajnové témy nového modelu Ceed?
Je vždy zaujímavé porovnať autá tiež v historickom kontexte. Ceed prvej generácie bol prvou Kiou, ktorá dostala dizajn vytvorený podľa európskych pravidiel, bol to automobil, ktorý mal potvrdiť, že chápeme trh, na ktorý mierime. Ale je pravdou, že aspoň podľa môjho názoru bol trochu chladný, bez výraznejších emócií. Nebolo to úplne auto, do ktorého by ste sa kvôli dizajnu zamilovali.

My ale chceme, aby sa ľudia do Kie zalúbili, aby to bol dôvod, prečo ju prísť kúpiť. Takže sme sa to v druhej generácii Ceed snažili napraviť. Preto sme pracovali výraznejšie s proporciami: kabína posunutá dopredu, sklonená kapota, veľa zlomov, kriviek, takže sa z modelu Ceed stalo auto, ktoré preťahuje pohľady.

Pri novej tretej generácii sme proporcie prevrátili - má dlhú kapotu, kabína je posunutá dozadu, rovnako tak čelné sklo. A to dáva autu dojem solídnosti, dospelosti, ale stále aj dávku športovosti. Dokonca si myslím, že pôsobí športovejšie než predchodca. Taktiež je o niečo nižšia. Má horizontálne linky, je viac atletická.

​​Takže z pohľadu emocionálneho náboja má byť medzi prvou a druhou generáciou?
Nie, je to iný druh emócií. Myslím, že je športovejší než predchodca. Je atletickejší, ukazuje, že je rýchlejší. Je to ako u ľudí, keď to o sebe viete, nemusíte to dávať najavo.

Je nejaký špecifický detail, ktorý máte na novom modeli Ceed najradšej?
Hovorím to vždy, sú to proporcie. Páči sa mi postoj, ako je nízky. Pekný je aj predok s LED štvorcami denného svietenia, a to je stále štandardné prevedenie. Ešte nás však čaká prevedenie GT a GTline, to len ukazuje, koľko potenciálu sa v Ceed skrýva, že môže byť ešte športovejší.

Hatchback je športový, ale novo predstavený kombík má veľmi hmotnú zadnú časť ...
Je trochu dlhšia ako v predchádzajúcej generácii. Zistili sme, že u nej kombík úplne nezohľadňoval požiadavky trhu, v porovnaní s konkurentmi vyzeral krátky a zaostával vo veľkosti kufra, a tak sme sa v tomto prípade dostali na miery konkurencie čo do dĺžky a objemu batožinového priestoru.

Takže sa hmota vozidla viac posunula dozadu ...
V porovnaní s predchodcom áno. Musíte si však uvedomiť, že to, čo dnes vidíte, je len časť rodiny Ceed. Sú to dve varianty Ceed (hatchback a kombi), ktoré sú hlavné. Vlani na autosalóne vo Frankfrutu sme nalákali publikum na koncept Proceed, ktorý ukázal, že sa toho chystá viac. Bol to trojdverový hatchback, ale to je karosárska verzia, ktorá sa dnes už nepredáva. Takže túto variantu z ponuky škrtneme. Ale v mojich očiach ho nemožno len tak vymazať, v ponuke Ceed hral určitú úlohu, bol dôležitý pre celú ponuku Kie.

Zdroj: František Dvořák, iDNES.cz

Je pochopiteľné, že trojdverový hatchback dnes nemá budúcnosť. Ale môžeme skúsiť Pro_ceed interpretovať inak a skúsiť pre neho nájsť inú úlohu. Pracujeme na projekte iných druhov karosérií, z ktorých by mohol vzísť nový Pro_ceed. Frankfurtský koncept bol jednou z variant, ale máme aj ďalšie. To znamená, že bude športovejší a emocionálnejší.

Špekuluje sa o variante shooting brake (trojdverový, športovo ladený kombík).
Možno, to čo bolo vo Frankfurte, týmto smerom mierilo.

Tento Ceed vznikol vo Frankfurte, vo vašom európskom dizajnovom centre. Ako medzinárodný je váš tím?
Áno, vznikol len v Európe. Neviem presne koľko národností v ňom je teraz, niečo medzi 10 až 15.

Komunikujete s Kóreou?
Dizajn je kompletne tvorený v Európe. Vývojová časť prebieha v Európe i Kórei. Ja tam lietam takmer každý mesiac, aby som ukázal vedeniu všetky naše návrhy. Je tam veľmi intenzívna výmena informácií.

Dnes sú vaším hlavným biznisom klasické autá, ale blížia sa elektromobily. A to je v mnohých ohľadoch úplne iná disciplína.
Nie úplne, nie je to úplne odlišný prístup. Stále musíte byť kreatívny a riešiť problémy. Potreby ľudí sa nemenia, stále je to rovnaký spôsob dopravy, menia sa len technológie. Ja v tom vidím nové možnosti, ako robiť veci spôsobmi, ktoré sme nemohli používať doteraz.

To je jediná cesta pre elektrické autá. Naše hybridné Niro - a vôbec všetky hybridné vozidlá - sú len medzikrokom, pretože majú stále spaľovací motor a to je vcelku obmedzujúce. Ak spaľovací motor úplne vynecháte, môžete robiť veci inak, samozrejme ak chcete. Otázka znie, či tieto autá naozaj majú vyzerať inak.

Máte o tom nejaké výskumy?
Sú rôzne prístupy, niektorí výrobcovia a ľudia to tak chcú, niekto naopak hovorí, že nie je potrebné, aby vyzerali inak. Predtým sme tiež nehovorili, že má dieselové auto vyzerať inak ako benzínové. Je to len vec vnútra, ktorá je iná. Myslím, že na to bude veľa rôznych odpovedí od rôznych výrobcov.

Dizajnéri si zvyčajne pochvaľujú, že im elektrický pohon dáva viac voľnosti v tvorbe ...
Áno, vidím v tom príležitosť pre nás dizajnérov, ale aj pre automobilky robiť veci inak. Viete, dizajnéri sú vždy tí, ktorí chcú meniť svet. Takže nás v automobilkách vždy musia mierniť, pridať pragmatizmus. Ale v tomto prípade hovorí aj veľa iných ľudí, že majú elektromobily vyzerať inak. To je pre nás dobré, poďme sa baviť, skúsiť niečo iné, premýšľať inak. Je to pre nás tak trochu čistý list papiera.

Čo je pre vás dizajnérov dnes najviac obmedzujúce? Technika, aerodynamika, predpisy ...
Tak to bolo vždy, stále prichádzali a prichádzajú nové predpisy. Je to kus našej práce, vždy to tak bolo, je to normálne. Čo sa najviac mení sú rôzne regulácie a ku všetkému nemáte rovnaké pravidlá pre celý svet. Každý trh má svoje predpisy a trebárs aj nárazové testy. Takže uspokojiť všetky trhy s jedným autom je veľmi zložité. Musíme sa s tým popasovať.

Pred niekoľkými rokmi razili niektoré značky myšlienku globálnych modelov s univerzálnym vzhľadom. Avšak úspech s tým veľmi nemali. Je to preto, že ľudia čakajú práve toho ducha národnosti vozidla?
Dnes žijeme vo svete, v ktorom je veľa vecí spoločných, prepojených viac než pred nejakými 30 rokmi. Je to kvôli komunikácii, trendom, kvôli tomu, ako dnes žijeme. Svet sa jednoducho zbližuje.

Musíte si tiež dať pozor na to, že keď budete chcieť uspokojiť všetky trhy a nájsť spoločného menovateľa, nakoniec nebude mať váš produkt výraznejší charakter, bude bez chuti. Čo je zle a je to nebezpečné. Musíte urobiť to, čomu naozaj veríte a čo vyjadruje vás. Zároveň musíte vedieť, že je dosť ľudí, ktorým sa páči to, čo robíte a čomu veríte. Je potrebné mať sebavedomie v tom čo robíte a vedieť, akú máte pozíciu a čo kde a ako funguje. Možno sa to nebude páčiť každému, ale bude to fungovať.

Dizajnéri sa pozerajú v automobilkách asi najďalej do budúcnosti. Čo v nej vidíte vy?
Sú to témy, o ktorých sa hovorí. Elektrifikácia dorazí určite, aj keď je stále veľa otáznikov, ktoré sa týkajú dôsledkov, predovšetkým vo výrobe batérií. Ide o to, že presúvame problém od ropy niekam inam.

A mladí ľudia? Prestávajú ich zaujímať autá ...
V našom tíme máme veľa mladých ľudí, autá ich bavia. Bavia aj moje deti. Problém je v tom, že keď máte 18, 19 rokov, je ťažké si dovoliť mať auto. Aj keď si kúpite staré auto, platíte rôzne poistenia a poplatky. Stále viac ľudí býva v mestách a v tej chvíli už nie je auto prioritou. Keď som mal 18 rokov, nebýval som v meste a auto pre mňa bolo symbolom slobody. Moment, kedy si urobím vodičák a som voľný. Ale pre množstvo ľudí je dnes symbolom slobody smartfón. Auto už nie, ale stále je to niečo, čo ľudí vzrušuje a zaujíma aj mladých. Ale dnes je oveľa ťažšie sa k nemu dostať.

Ale automobilky všeobecne cielia na mladých ľudí, mladých zákazníkov. Prezentujú svoje autá ako modely pre mladých, športovcov, aktívnych ľudí. Pritom majú zákazníkov, ktorí mladí nie sú. Priemerný vek ľudí, ktorí si kupujú nové autá, je veľmi vysoký. Prečo neskúsite navrhnúť auto pre penzistov, pre starších ľudí, ktorí si ich reálne kupujú?
Je to tak. Ale my sa na to pozeráme tak, byť mladý vnútri. To nie je otázka veku, ale toho, ako sa cítite. Keď sa spýtate mojich 75-ročných rodičov, povedia, že sa cítia mladí. Vedia, koľko majú rokov, ale chcú žiť ako mladí ľudia, užívať si ... je to o vás. A myslím, že je dnes veľa ľudí, ktorí žijú mladším životom, než ako to bývalo pred 30 rokmi.

Dobre, ale nie sú nejaké prvky, ktoré toto zohľadňujú?
Určite zvýšená pozícia za volantom, to ľudí od určitého veku láka. To bolo zaujímavé pri Kii Soul, autá stavané pre mladých, do ktorého sa však zamilovali starší ľudia. Pred mnohými a mnohými rokmi sa to isté stalo v Renaulte Twingo, celý výskum trhu bol robený na mladých, malo to byť prvé auto pre mladých ľudí, ale nakoniec to bolo auto, ktoré masívne kupovali penzisti od 60 rokov vyššie.

A akým autom jazdíte?
Šedou šesťvalcovou Kiou Stinger.