Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
08.02.2018, 14:30

Ako vyberajú automobilky mená pre autá? Zvoliť to správne je niekedy ťažké

Prvé autá nemala žiadne mená, prípadne sa označovala číslom či písmenom. Dnes už ale platí, že čo model, to viac alebo menej originálne pomenovanie.

Ako vyberajú automobilky mená pre autá? Zvoliť to správne je niekedy ťažké
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Niektoré automobilky pri číslach, písmenách alebo kombinácii oboch zostali. Kúpiť si tak môžete Mercedesy tried A, B, C ..., BMW radu 1, 3, 5 ... alebo Audi A3, A6, A8 a pod. Možno to nie je príliš originálna, ale zato celkom prehľadné - čím vyššie číslo alebo poradí v abecede, tým väčšie auto.

Nula nie je otvor pre kľučku

Špecifickým spôsobom sa s číslami hrá Peugeot. Jeho osobné modely nesú troj- alebo štvorčíselné označenia s jednou alebo dvoma nulami uprostred. "Čísla majú určitý význam a fungujú ako kľúč k ľahkej orientácii v našej modelovej rade," vysvetľuje pre iDNES.cz Laurent Debure, špecialista na pomenovávanie Peugeotov z centrály francúzskej značky.

"Tento spôsob pomenovania našich modelov používame už od roku 1929, kedy sa prvýkrát objavil pri modeli Peugeot 201, a znamená nasledovné: Prvá číslica určuje model a jeho zaradenie v modelovom rade podľa veľkosti vozidla. Druhá - vždy nula alebo dvojitá nula - je spojivom medzi prvou a treťou číslicou. Dvojitá nula bola vytvorená pre nové tvary karosérie, najmä SUV. Hovorí sa síce, že nula uprostred slúžila kedysi ako otvor pre kľučku, ktorá sa v počiatkoch automobilizmu používala k naštartovaniu vozidla, ale nie je to pravda."

Tretia číslica označovala generáciu modelu. Ale už to neplatí. Peugeotom zostane na konci osmička. "Rozhodli sme sa natrvalo zostať u osmičky," hovorí Laurent Debure. "Uprednostnili sme to pred možnosťou vynulovať počítadlo a začať znova od jednotky," dodáva.

Nulu uprostred si Peugeot nechal aj patentovať a neváhal sa kvôli tomu pustiť do sporu so značkou Porsche. To v roku 1964 predstavilo model 901, ale na nátlak Francúzov muselo názov zmeniť. "Peugeot uplatňoval svoje práva voči konkurentovi, ktorý použil názov modelu evokujúci vozidlo značky Peugeot. Porsche tak muselo zmeniť názov, respektíve odstrániť prostrednú spájajúcu nulu," potvrdzuje Debure. Do predaja tak išlo Porsche 911.

Na začiatku alebo na konci?

Často sa môžeme stretnúť s tým, že sa automobilka snaží zachovať určitý poriadok tým, že modely začínajú alebo končia rovnakým písmenom.

Napríklad Fordy v určitom období začínali na F - Focus, Fiesta, Fusion. SUV od Seatu zatiaľ začínajú vždy na A - Ateca, Arona. Naopak, v prípade Opelu pomenovanie áut končilo na A: Meriva, Mokka, Vectra, Astra, Insignia.

SUV od Volkswagenu začínajú na T: T-Roc, Tiguan, Touareg. Tie od Škody dokonca majú rovnaké písmeno na začiatku a rovnaké na konci - KodiaQ, Karoq. Pre Čínu sa chystá SUV s názvom Kamiq. Pre ďalšie SUV, ktoré bude menšie ako dvojica KodiaQ a Karoq si Škoda zatiaľ zaregistrovala mená Amiq, Anuq, Arviaq, Eliaq, Karuq a Yuroq.

​Naprieč automobilkami sa objavuje v názvoch modelov písmeno E alebo I pre vozidlá s hybridným alebo čisto elektrickým pohonom: Audi e-Tron, Hyundai Ioniq, Jaguar I-Pace, Volkswagen e-Golf atď. Aj tu si môžeme poslúžiť príkladom zo Škodovky - tá si koncom v minulom roku registrovala mená ERS, e-TEC a CITIGOe.

Vietor, býky, dievčatá

Veľká časť automobiliek používa mená, ktoré niečo znamenajú. Inšpiráciu čerpajú rôzne. Napríklad Volkswagen niekoľkokrát siahol po názve vetra - Scirocco, Passat, Jetta. Lamborghini používa mená spojené s koridou, napríklad mená slávnych býkov - Reventón, Aventador. Seat pomenúva tradične modely podľa miest v Španielsku - Cordoba, Ibiza, Toledo.

Ďalšou cestou, ktorou sa automobilky vydávajú, sú zloženiny dvoch slov. Volkswagen Tiguan je tak spojením slov tiger a leguán. Škoda Karoq vznikla spojenie slov kaaraq (indiánsky výraz pre automobil) a qarruk (indiánsky výraz pre šíp).

Škoda si tiež v histórii často pomohla latinčinou a niektoré jej súčasné modely tieto názvy prevzali. Octavia tak pochádza z latinského slova "osem", v čase vzniku išlo totiž o ôsmy model automobilky. Rapid je zase z latinského "rýchly", čo vtedy malo zákazníkom oznámiť, že je rýchlejší ako doterajší model Popular.

Názov vozidla tiež niekedy znamená skratku. Menujme napríklad Citroën 2CV, čo znamená skratku francúzskeho "deux (2) chevaux", čiže "dva kone", prípadne Nissan GT-R - Gran Turismo Racer.

Inokedy zase automobilky siahli po pekných (najmä dievčenských) menách. Tak vznikol napríklad Lotus Elise (Eliška), Alfa Romeo Giulia (Júlia), Renault Zoe (grécke dievčenské meno). Avšak práve v prípade mien sú automobilky opatrné. "Napríklad meno japonského Nissanu Cedric by sme nikdy nemohli použiť v Európe, pretože je to bežné chlapčenské meno vo Francúzsku a mimo neho, ale pre automobil nie je príliš vhodné," povedal pre iDNES.cz Steve McLennan z Nissan Europe.

Lingvistická aj právna analýza

Kto mená pre nové vozidlá schvaľuje, a ako si ich automobilky chránia? "Všetko začína dlho pred začiatkom sériovej výroby modelu a jeho uvedením na trh," hovorí Pavel Jína z českej spoločnosti Škoda Auto.

"Výber mena začína prvými nápadmi zahŕňajúcimi desiatky názvov, ktorých súčasťou je samozrejme aj samotný príbeh každého navrhnutého mena. Už na začiatku musíme samozrejme zohľadňovať aj existujúcu modelovú paletu. Potenciálne mená sa filtrujú a na malom počte mien sa potom robí lingvistická a právna analýza, kedy overujeme, či na niektorých miestach sveta neznamená slovo niečo nevhodné a či meno už niekto nepoužíva. Pre každé nové meno je vytvorený tím skladajúci sa nielen z marketingových a produktových odborníkov a špecialistov na kreatívnu komunikáciu, ale aj z priaznivcov a majiteľov vozidiel značky Škoda v rámci testovacích skupín. Finálne meno podlieha schváleniu najvyšším vedením firmy vrátane predsedu predstavenstva," dopĺňa Jína

Meno podľa iránskeho kmeňa

Aj automobilky sú však omylné a občas šliapnu vedľa, keď si dostatočne nepreveria, či zvolený názov neznamená v niektorej reči niečo nevhodné. Tak sa napríklad spálila Mazda s modelom Laputa, čo znamená v španielčine ľahkú ženu.

Nissanu bolo pred rokmi vyčítané, že pre svoj crossover zvolil ťažko vysloviteľné meno - Qashqai (kaškaj). Pochádza z názvu jedného iránskeho kmeňa a aj ja som vo svojom prvom teste vyjadril pochybnosť, či potenciálni kupci neprídu do predajne a nepovedia: "Dajte mi ten q, kv, gvaše ...., alebo viete čo, ja prídem inokedy ..." Mýlil som sa ja a tiež ostatní pochybovači.

"Úspech Qashqaiu, ktorý v podstate pred 10 rokmi stvoril segment crossoverov a stal sa historicky najpredávanejším Nissanom v Európe, dokazuje, že sme pre neho nezvolili zlé meno," tvrdí dnes Steve McLennan z Nissan Europe.

"Všetky názvy áut sú jazykovo overované už v procese ich vývoja, aby sme si boli istí, že nie sú súčasťou duševného vlastníctva niekoho iného. Ide nám aj o to, aby mená nemali pri vyslovovaní negatívny význam v žiadnom z jazykov na trhoch, kde sa vozidlo bude predávať," dopĺňa McLennan.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.