Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.01.2018, 10:45

Takto vyzerá budúcnosť podľa šéfov automobiliek. Problémy s nabíjaním a predaj online

Predaj áut sa presunie na internet a nastupujúce generácie budú tiež viac preferovať zdieľanie áut pred ich kúpou.

Takto vyzerá budúcnosť podľa šéfov automobiliek. Problémy s nabíjaním a predaj online
Zdroj: REUTERS/Kai Pfaffenbach

Do roku 2025 celosvetovo zanikne 30 až 50 percent klasických automobilových dílerstiev. Myslí si to viac ako polovica šéfov svetových automobiliek, ktorých oslovila poradenská firma KPMG v rámci svojho prieskumu.

"Premeny sveta automobilov dopadnú najviac na ich predajcov," uviedla KPMG. "Nastupujúca generácia sa pozerá úplne inak na vlastníctvo vozidla a deklaruje skôr vôľu využívať služby mobility a zdieľaných vozidiel. Druhou výraznou zmenou bude zber dát z pripojených automobilov, ktoré si v rukách ponechajú automobilky - tie tak budú môcť samy veľmi dobre predikovať poruchovosť a ďalšie potreby vozidla a jeho majiteľa. Tento vzťah si budú chcieť udržať, kultivovať ho a riadiť," uviedol partner KPMG ČR Jan Linhart.

Za hlavný trend blízkej budúcnosti šéfovia automobiliek pokladajú rozvoj vodíkových technológií. Do roku 2040 by ju podľa nich malo využívať každé štvrté vozidlo. Zhruba štvrtinu trhu budú tvoriť elektromobily, 25 percent vozidlá so spaľovacím motorom a zvyšok hybridy.

Rovnako ako v predchádzajúcich ročníkoch výskumu sa väčšina respondentov domnieva, že najväčšou prekážkou pre rozvoj batériových áut bude chýbajúca infraštruktúra. Elektromobily preto neuspejú tak, ako sa dnes očakáva.

Za lídra v oblasti elektromobility predstavitelia automobiliek naďalej pokladajú BMW, pred druhou Teslou. Na tretie miesto sa dostal čínsky výrobca BYD.

​Očakáva sa tiež ďalšia konsolidácia trhu a presun hlavného ťažiska výroby do Ázie. Kým dnes sa v západnej Európe produkuje 15 percent všetkých áut, v roku 2030 to podľa troch štvrtín manažérov bude menej ako päť percent.

"Názory na presun výroby do Ázie môžu znieť pre Európanov ako poplašná správa. Európa má však stále časť svojho osudu vo svojich rukách. Nástup automatizácie a umelej inteligencie môže dopady tohto trendu do značnej miery skorigovať," uviedol Linhart.

Teraz automobilky podľa neho bojujú s nedostatkom kapacít, a preto udržujú výrobu aj v drahších krajinách. "S nástupom ďalšej krízy však výrobcovia pristúpia k radikálnym krokom, pričom najviac postihnuté budú zastarané prevádzky, ktoré nebudú schopné konkurovať novým moderným pretekom budovaným predovšetkým v ázijských krajinách," dodal.

Väčšina automobilových manažérov vníma Čínu ako najvhodnejšiu krajinu pre uvedenie nových technológií a inovácií na trh, najmä pokiaľ ide o elektromobilitu a mobilitu ako službu.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.