15.12.2017, 10:50

Diesel nie je budúcnosť, je to minulosť, tvrdí nemecký profesor. Šéf Volkswagenu chce zrušiť ich podporu

Volkswagen sa dlho viezol na vlne naftových motorov, aféra Dieselgate však všetko pred dvoma rokmi obrátila.

Diesel nie je budúcnosť, je to minulosť, tvrdí nemecký profesor. Šéf Volkswagenu chce zrušiť ich podporu
Zdroj: Reuters

Šéf teraz tlačí Volkswagen do elektrických a hybridných vozidiel a zároveň volá po zrušení pomoci, ktorej sa nafta dlhodobo teší od vlád.

"Mali by sme pochybovať o logike a zmysle podpory dieselu," vyhlásil podľa CNN šéf Volkswagenu Matthias Müller. "Mala by prebehnúť postupná zmena daňových výhod. Peniaze by mohli byť rozumnejšie využité na podporu technológií ústretových k životnému prostrediu."

Rad európskych krajín totiž dieselové vozidlá stále podporuje. Podľa britského think-tanku Overseas Development Institute sa podpora nafty v 11 európskych mestách, vrátane Francúzska a Nemecka, medzi rokmi 2014 a 2016 vyšplhala na 21 miliárd eur.

Ide predovšetkým o daňové výhody vozidiel aj nafty. Napríklad Taliansko malo vraj v roku 2016 o 23 percent nižšie dane na naftu ako na benzín. Dieselové motory začali vlády uprednostňovať pred benzínovými, pretože majú nižšiu spotrebu a teda aj nižšie emisie CO2. Zároveň sa ale ukázalo, že vypúšťajú aj väčšie množstvo škodlivín.

Podľa odhadov profesora Ferdinanda Dudenhöfferom z Univerzity Duisburg-Essen by zrušenie daňových výhod dieselu prinieslo nemeckej štátnej kase až osem miliárd eur ročne. "Diesel nie je budúcnosť, je to minulosť," tvrdí.

Volkswagen, ktorý patrí čo do počtu predaných vozidiel medzi najväčšie automobilky na svete, sa dlho na dieselovej vlne viezol. Všetko však zlomila emisná aféra z roku 2015 prezývaná Dieselgate. Pri tej vyšlo najavo, že automobilka vo vozidlách s naftovým motorom používala špeciálny softvér, ktorý umožňoval podvádzať pri meraní emisií.

Aféra VW otriasla - firma vymenila vedenie a ohlásila nástup elektromobilov. Volkswagen tento rok v septembri oznámil, že plánuje investovať 50 miliárd dolárov do batérií a predstavil plán elektrizovať všetkých svojich 300 modelov do roku 2030. Elektrických a hybridných áut sa tak dočká aj česká Škoda Auto.

Testom dieselov neprešiel takmer nikto.V galérii nižšie si pozrite najväčších hriešnikov.

​​"Zmenšenie podpory dieselov a podpora elektrických vozidiel by vyslali ten správny signál," povedal Müller. Presun podpory z nafty na elektrinu by ale samozrejme hral do kariet aj VW, pretože by podporil jeho snahu elektromobily predávať.

Prechod na elektromobily však začína pre automobilky vyzerať ako nutnosť. Francúzsko aj Veľká Británia tento rok oznámili, že chcú v roku 2040 úplne zakázať predaj áut so spaľovacími motormi.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.