TopSpeed
StoryEditor

Ceny batérií musia výrazne klesnúť. Inak budú brzdiť predaj elektrických áut

29.11.2017, 16:00
Autor:
ČTKČTK
Zmeny v cenách, respektíve nákladoch na výrobu smerom nadol, by mohli prísť v roku 2026.

Ceny batérií musia klesnúť o viac ako polovicu, aby elektrické vozidlá mohli konkurovať vozidlám poháňaným spaľovacím motorom. To sa zrejme stane v roku 2026, kedy by náklady na lítium-iónové akumulátory mali klesnúť na zhruba sto dolárov (84 eur) za kilowatthodinu. Vyplýva to z prieskumu Bloomberg New Energy Finance (BNEF).

Pozornosť výrobcov sa presunula z lítium-iónových batérií používajúcich kvapalné elektrolyty na polovodičové batérie, ktoré riešia potrebu bezpečnejšieho a účinnejšieho ukladania energie. Automobilka Toyota Motor uviedla, že pracuje na komercializácii tejto technológie niekedy po roku 2020.

Britská firma Dyson chce vyrobiť elektrické auto využívajúce polovodičové batérie do troch rokov. Dyson plánuje investovať do vývoja vozidla jednu miliardu libier (844 miliónov eur) a rovnakú sumu do vytvorenia polovodičovej batérie pre tento elektromobil. Táto investícia by prekonala čiastky investované ďalšími výrobcami elektrických vozidiel.

Najväčšími výrobcami lítium-iónových batérií pre elektrické vozidlá sú podľa BNEF japonský Panasonic, čínska BYD a juhokórejská LG Chem. Akcie firiem ako výrobca lítiovej soli Stella Chemifa a Sociedad Química y Minera de Chile, ktorá ťaží chemikálie vrátane lítia, rastú.

Z rastu dopytu po kovoch používaných v batériách ťažia tiež firmy ako japonská Tanaka Chemical, ktorá vyrába a predáva komponenty pre výrobu akumulátorov.

Priemerná cena vozidiel poháňaných fosílnymi palivami je zhruba 28-tisíc dolárov (24-tisíc eur). Toto číslo do roku 2030 podľa odhadov BNEF zrejme stúpne na 30-tisíc USD (25-tisíc eur). Aby sa elektromobily stali natoľko lacné, aby nahradili túto flotilu, je potrebné, aby ceny batérií v najbližších deviatich rokoch klesli o 67 percent.

Vývoj "čistých" vozidiel však nie je len o elektrických vozidlách. V Číne sa vďaka podpore vlády pomaly rozvíja technológia vodíkových palivových článkov a vláda je v tejto oblasti prístupná i zahraničným investíciám.

01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 05 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 23:47