StoryEditor

Ikonické kupé 90. rokov sa zmenilo na SUV. Ako zvládlo skúšku v pravej zime?

30.01.2018, 10:00
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Eclipse v zimných podmienkach? Pomýlil som sa? Nie, Eclipse už nie je ikonické kupé 90. rokov, ale pravé SUV.

Osobne mi krok Mitsubishi s "požičaním" kultového mena spočiatku po chuti nebol, po vyskúšaní novinky v pravej stredoslovenskej zime som si nový Eclipse Cross obľúbil. Mitsubishi predáva to, čo ľudia chcú, a preto sa zamerali na stále rozrastajúci SUV segment. Majú 80-ročné skúsenosti s pohonom 4x4 a 35 rokov ponúkajú autá typu SUV. „Eclipse“ odkazuje na úsvit nových časov pre Mitsubishi.

Pri pohľade na novinku však udrie do očí práve zvažujúca sa strecha. Tu sa dizajnéri inšpirovali práve Eclipsom čias minulých. Novinka vypĺňa priestor medzi ASX a Outlanderom. Všetky tri typy spája spoločná platforma s rovnakým rázvorom osí kolies 2 670 milimetrov. Ľudia zo značky však hovoria, že nie je menší ako Outlander a väčší ako ASX. Je jeden z troch.

Dĺžkou 4 405 milimetrov sa radí práve medzi starších bratov. Na prvý pohľad pôsobí oveľa modernejšie. Vonkajší dynamický dizajn sa nemusí páčiť každému a priznám sa, že ani u mňa to nebola láska na prvý pohľad. Za tých pár stoviek kilometrov som si ho však obľúbil aj vzhľadovo a najmä jazdne.

​Ak máte skúsenosti s ASX a Outlanderom, pri nastúpení do interiéru vás prekvapí architektúra palubnej dosky a lepšie materiály. Podľa môjho názoru je ešte kvalitnejší ako v Outlanderi. Nie je gýčový a pôsobí príjemne športovo-elegantným dojmom. Neuznáva žiadne výstrelky a budete sa v ňom cítiť ako doma. Veľký posun vpred, a to aj použitým infotainmentom. Môžete ho ovládať dotykmi alebo touchpadom v blízkosti radiacej páky či voliča prevodovky. Vadili mi len „klavírové“ obloženia určitých prvkov, ktoré sa veľmi rýchlo zašpinia. Veľkosť kufra sa pohybuje v rozmedzí 341 - 448 litrov, podľa polohy posúvateľnej zadnej lavice.

Mám rád poctivo postavené autá a tým ma Eclipse Cross mimoriadne zaujal. Už pri technickej prezentácii som uznanlivo pokyvoval hlavou. Od karosérie, cez šasi až po pohonnú jednotku 1,5 MIVEC, konštruktéri dbali aj na úplné detaily. Turbomotor s variabilným časovaním ventilov je pýcha auta. Dáva 120 kW (163 koní) pri 5500 ot/min a 250 Nm v rozmedzí 1800-4500 ot/min.

Má kombinované vstrekovanie paliva (nepriame aj priame) a v kombinovanej prevádzke spotrebuje 6,6 litra na sto kilometrov (2WD) – sedem litrov na sto kilometrov (4WD). Nepriame vstrekovanie používa motor v nízkej záťaži a zabezpečuje „čistotu“ sacích ventilov, keďže ich omýva zmes vzduchu a paliva. Naopak, priame používa vo vyšších otáčkach a pri plnom zaťažení.

Motor má integrované výfukové zvody v hlave valcov, turbo s elektronickým riadením klapky rozvodu plynov a duté výfukové ventily plnené sodíkom, ako v poslednom Lanceri Evolution. Motor rýchlo reaguje na pokyny plynového pedálu. Nečakajte výkonovú špičku a zatlačenie do sedačky. Agregát má plochú charakteristiku, vyznáva rovnomerný a istý ťah a ideálne pasuje k charakteru Eclipse Cross. A to aj v spolupráci s automatickou CVT prevodovkou, s ktorou zrýchli na stovku za 9,8 sekundy. Zabudnite na vaše skúsenosti so staršími prevodovkami CVT. Toto je iné.

Pri zošliapnutí viac ako 50 percent plynu sa sama prepne do „športového“ režimu. V ňom radí podobne ako klasický automat pomocou ôsmich prednastavených prevodových stupňov. Zladenie tandemu motora a prevodovky je mimoriadne vydarené. Okrem 1,5 MIVEC bude k dispozícii aj vznetový motor 2,2 DiD s klasickým osemstupňovým hydromeničovým automatom, 150 koňmi a 400 Nm. 1,5 MIVEC je k dispozícii aj s pohonom 2WD a šesťstupňovým manuálom.

Zastavme sa nachvíľu pri pohone S-AWC. Štandardne rozdeľuje krútiaci moment v pomere 80:20 (vpredu:vzadu) a dokáže ho súvisle meniť až na 55:45 v režime AUTO. To nie je všetko. V režime SNOW (do 45:55) a GRAVEL (do 40:60) vie uprednostniť aj zadnú nápravu. No a v praxi funguje skvele. Systém AWC Mitsubishi predstavilo už v Galante VR4 z roku 1987. Postupne prechádzal vývojom a nasadili ho do úžasných Lancerov Evolution. Dnes ho môžete mať aj v tomto stredne veľkom SUV.

Karosériu tvorí až 55 percentný podiel vysokopevnostnej ocele(v EuroNCAP dostal hodnotenie za ochranu dospelých rekordných 97 percent) a je to cítiť aj pri jazde. Tuhšie naladený podvozok s tlmičmi s vysokým zdvihom má oporu v tuhej karosérii a je súčasne aj komfortný. Žiadne rázy, a to ani od zadnej nápravy typu multilink. Oproti Outlanderu je Eclipse napriek spoločnej platforme oveľa mrštnejší a lepšie reaguje na pokyny riadenia, ktoré je strmšie a presnejšie. Pridajte k tomu skvelý pohon všetkých kolies S-AWC a o zábavu na snehu je postarané.

To, čo Eclipse Cross zvládol na vyfrézovanej „rýchlostnej skúške“ v okolí hotela Kráľova Studňa, by kvázi-SUV niektorých značiek položilo na kolená. Aj po dlhodobom náklade fungoval spoľahlivo a nemal problém prejsť snežné záveje, koľaje, zľadovatené plochy a dokonca aj malé „skoky“. Po jednej zákrute som si nedal pozor a prešiel cez sériu kráterov v zamrznutom snehu, ktoré už na prvý pohľad vyzerali nebezpečne. Tuhá karoséria Eclipse v spolupráci s dimenzovaným pružením a svetlou výškou až 183 milimetrov situáciu zvládla s neskutočnou cťou.

Práve počas prvých jázd na snehu sa mi Eclipse dostával pod kožu. Fungoval ako dobre mazaný stroj a stále som mal pocit robustnosti a poctivosti. Ako z áut starej školy v modernom šate. SUV/Crossover musí plniť úlohy aj na spevnených cestách, nielen pri šantení na snehu. A tu nemám opäť pripomienky. Pri bežnej jazde aj pri rýchlejších prejazdoch zákrut geniálnym spôsobom maskuje vyššiu stavbu a jazdí skvele.

Nič vám na jazde neprekáža, čerešničkou je príjemný motor a prevodovka. Na diaľnici, pri rýchlostiach vyšších ako nám dovoľujú, už taký sebaistý nie je, stále však drží stopu. Vyššiu stavbu tu však už cítiť je. Prekvapilo veľmi podarené odhlučnenie motora a od kolies. Dokonca neobťažuje ani práca tlmičov v náročnejšom teréne.

TopSpeed

​Čo najlepšie som sa snažil opísať moje skúsenosti z jazdy s novým Mitsubishi. Ponúka však aj prepracované asistenčné a multimediálne systémy. Adaptívny tempomat ACC prepracovali k vyššej inteligencii a v kolónach dokáže jazdiť plne autonómne. Ponúka aj sledovanie mŕtveho uhla, sledovanie jazdných pruhov, automatické prepínanie diaľkových svetiel a zmiernenie následkov nehody. Telefón si prepojíte pomocou Apple Car Play a Android Auto. Infotainment je intuitívny a veľmi rýchlo sa s ním skamarátite. Nechýba ani HUD displej, ktorý zobrazuje základné informácie o jazde v zornom poli. 

Ak by som mal zhrnúť prvý dotyk s novým Eclipsom Cross, je ako dobrá rocková pesnička. Na prvé počutie si ju všimnete, druhýkrát zaujme. Po pár počutiach vás dostane a ak si ju vypočujete aj o pár rokov, páči sa vám rovnako. A taká je aj táto novinka. SUV nie je len jeho modernou nálepkou.

Konkurencia v podobne Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, VW Tiguan, Peugeot 3008 a ďalší sa musí mať na pozore. Eclipse Cross nehrá na city luxusným interiérom alebo ultra krásnym dizajnom (aj keď celok je podarený). Dostane vás funkčnosťou, vyladenou technikou, použiteľnosťou aj v teréne. Zvládne veľa a ani sa pri tom nesťažuje. Nehrá sa na SUV, ale ním je.

01 - Modified: 2024-05-03 11:35:00 - Feat.: - Title: Najostrejšia Škoda v histórii? Česi odhaľujú špičkový koncept, pretavia ho na reálne auto 02 - Modified: 2024-05-03 08:30:00 - Feat.: - Title: Novinka od Renaultu nedáva na výber. Motor však poteší tých, ktorí nechcú elektromobil 03 - Modified: 2024-05-02 11:50:00 - Feat.: - Title: Stopka pre inváziu čínskych elektromobilov: EÚ by musela uvaliť mimoriadne vysoké clá 04 - Modified: 2024-05-02 09:00:00 - Feat.: - Title: Vyrieši problém elektromobilov? Batéria od firmy CATL ponúka dojazd až tisíc kilometrov​ 05 - Modified: 2024-05-03 10:07:01 - Feat.: - Title: Terénna beštia z USA je prvýkrát k dispozícii aj na slovenskom trhu. Čo ponúka, ako jazdí a koľko stojí?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
03. máj 2024 14:01