StoryEditor

Za zánovné autá si poriadne priplatíme. Na Slovensku predbehli dokonca aj infláciu

21.02.2022, 10:55
Autor:
rperpe
Problematická je aktuálne nielen pretrvávajúca pandémia, ale taktiež obmedzené dodávky polovodičov či zvýšené ceny energií. To všetko sa potom prejavuje aj na poli jazdených a zánovných áut.

Kúpiť si dnes auto môže byť väčší problém, než sa na prvý pohľad zdá. Automobilový priemysel je pod paľbou problémov, ktoré sa chtiac-nechtiac prenášajú aj na konečného spotrebiteľa. Zákazníci, ktorí v súčasnosti túžia po novom vozidle si často počkajú aj pol roka a viac, než sa svojho štvorkolesového spoločníka napokon dočkajú. 

Dôvodom je primárne pretrvávajúca čipová kríza, kedy výrobcovia nedostávajú dostatočný počet polovodičov na výrobu nových áut, ktoré sú práve na čipoch absolútne závislé. Či už samotná technika a jej fungovanie alebo prvky komfortnej, bezpečnostnej a asistenčnej výbavy vozidiel sú tak v obmedzenom režime.

Situácia sa pritom, zdá sa, nezmení ani v priebehu tohto roka a na dlhé čakacie doby sa budú musieť klienti ešte stále nejaký čas pripravovať. Výraznou mierou k inflácii, ktorá podľa Štatistického úradu SR dosiahla v januári medziročnú úroveň 8,4 percenta, nepochybne prispieva aj spomínané zdražovanie na automobilovom trhu, ktorý zápasí s nedostatkom nových vozidiel.

Poviete si, že nové autá vynecháte a siahnete po jemne jazdených zánovných kusoch z bazárov? Omyl, situácia na poli noviniek sa totiž pretavila nepriamo aj do priestoru jazdeniek, ktorých ceny vystrelili nahor a ani ponuka nestíha mnohokrát pokrývať dopyt. Na slovenskom trhu autá do troch rokov veku medziročne zdraželi o 13,4 percent.

Podobný trend je pritom viditeľný aj v susednom Poľsku, kde zánovné autá medziročne zdraželi o 22,2 percenta. V Českej republike je zdraženie dokonca ešte vyššie, a to až na úrovni o 25,7 percenta.

Na trhu ojazdených áut sú napokon i modely, ktoré v kategórii do troch rokov veku počas posledných dvoch rokov zdraželi takmer o 60 percent. Vyplýva to z analýzy trhu ojazdených áut, ktorú realizovala spoločnosť Aures Holdings, prevádzkovateľ siete autocentier AAA Auto a Mototechna.

AAA AUTO

„Inflácia sa v poslednej dobe dotýka nás všetkých a automobilový sektor, ktorý dlhodobo ťahá slovenskú ekonomiku, nie je výnimkou. Výrobcom sa rapídne zvýšili ceny vstupov, a to najmä v podobe vyšších cien energií, ktoré sa pochopiteľne premietajú do cien pre koncových zákazníkov. Do toho stále ešte vstupujú problémy s dodávkami čipov, ktoré doteraz spomaľujú výrobu, čím je na primárnom trhu nedostatok áut,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA Auto a Mototechna.

„To vo svojom dôsledku zdražuje aj ojazdené autá, pričom najviac tie zánovné, ktorými zákazníci často nahrádzajú obstaranie nových. U žiadaných modelov preto teraz na trhu sledujeme zdraženie, ktoré od začiatku pandémie dosiahlo mnohokrát aj vyše 30 percent,“ dodáva.

Najvyššie zdraženie medzi zánovnými vozidlami na slovenskom trhu za uplynulé dva roky zaznamenala obľúbená Škoda Fabia, ktorej stredná hodnota ceny je aktuálne 14 440 eur, zatiaľ čo v roku 2020 to bolo iba 10 500 eur. Na druhom mieste z totožnej rodiny mladoboleslavského výrobcu Škoda Octavia, ktorá zdražela z 18 700 eur na súčasných 25 490 eur.

01 - Modified: 2024-04-26 22:00:00 - Feat.: - Title: Otázky, ktoré musia zvládať začiatočníci v autoškole. Pri niektorých zaváhajú i „profíci“ 02 - Modified: 2024-04-26 12:26:34 - Feat.: - Title: Ruská centrálna banka úrokové sadzby nemenila, zhoršila však inflačné vyhliadky 03 - Modified: 2024-04-26 12:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s novou Daciou Duster. Odolný klasik zdražel a dostal miesto dieselu hybrid 04 - Modified: 2024-04-26 07:56:47 - Feat.: - Title: Po týždňoch zdražovania prišla zmena. Ceny benzínov išli dole 05 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. apríl 2024 02:10