Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.07.2017, 00:00

Otestovali sme najlacnejšiu štvorkolku na trhu. Poradí si s terénom?

Suzuki Ignis nikdy nebol práve nápadný model značky, no aj tak bol pomerne obľúbený. Nedávno na trh prišla ďalšia generácia, ktorá sa minimálne dizajnovo oproti predchodcom trochu odviazala.​

Otestovali sme najlacnejšiu štvorkolku na trhu. Poradí si s terénom?
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Toto mini SUV sme podrobili týždennej skúške, keď absolvovalo nielen „nudnú“ jazdu po asfaltke, ale aj ľahký terén. Už teraz môžem povedať, že Ignis sa ho absolútne nebojí. Nová generácia prichádza s rozhodne nápadným dizajnom, najkrajším zrejme pri pohľade na prednú časť.

Dizajnéri si zašli po inšpiráciu do ďalekej histórie. Hoci o tom možno neviete, na karosérii sa nachádzajú rôzne prvky, ktoré sme mohli vidieť na predchádzajúcich modeloch značky. Najvýraznejším doplnkom vonkajšieho vzhľadu, ktorý si určite všimnete, je trojica prelisov v zadnej časti. Konkrétne na C stĺpiku. Pôvod siaha až k modelu Fronte Coupe. Stĺpiky A a B pohltila čierna farba a v našom prípade aj strechu či 16-palcové disky.

​Súčasné Suzuki je akousi krabičkou na kolesách s rozmermi 3 700 milimetrov na dĺžku, 1 690 milimetrov na šírku a 1 595 milimetrov na výšku. Keďže ide o SUV, svetlá výška je 180 milimetrov. Keď sme už pri tých číslach, Ignis je poriadny atlét. Jeho pohotovostná hmotnosť je iba 905 kilogramov.

Svieže navonok, aj vo vnútri

Aj keď ide o kompaktné vozidlo, po presunutí sa do interiéru objavíte naozaj veľa priestoru. Platí to pre pasažierov na predných, ale aj na zadných sedadlách. Miesta je dostatok na nohy i nad hlavou.

V základe máte zadné sedadlá napevno a delia sa v pomere 60:40. Ak zvolíte dve najvyššie výbavy (GL+, GLX), dostanete štvormiestne auto, no s praktickou dvojicou sedadiel. Môžete si na nich nastavovať sklon operadla a dokonca ich aj posúvať, v slušnom rozmedzí 16,5 centimetra. Po ich sklopení sa základný 204-litrový objem batožinového priestoru (verzia 4WD) zväčší, no objaví sa tu „schod“.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​​Príjemným spestrením sú farebné doplnky ako držadlá dverí a stredový panel v oranžovej farbe. Sedadlá sú pohodlné, s pekným bočným vedením. Svoje miesto tu majú aj mnohé technológie ako dotykový displej s navigáciou, cúvacou kamerou a podporou MirrorLink, Apple CarPlay a Android Auto. Taktiež tu nájdeme obmedzovač rýchlosti a tempomat, ktorý však, bohužiaľ, nezobrazuje nastavenú rýchlosť (obmedzovač zobrazuje).

Výbavu GLX dotvárajú aj LED svetlá, núdzové brzdenie s dvojicou kamier, asistent rozjazdu do kopca, asistent zjazdu z kopca či Grip Control s pohonom všetkých štyroch kolies. Dvojkamerový brzdový asistent rozpoznáva chodcov a vozidlá, ale aj čiary jazdných pruhov, na základe čoho potom dokáže predchádzať a zmierňovať následky prípadnej zrážky.

Pohodlie a „offroad“?

Pomaly sa dostávame k jadru, a to k jazdným schopnostiam. Nízku hmotnosť Ignisu je poznať predovšetkým pri rýchlejších prejazdoch zákrut s nerovnosťami. Zadok novinky tam trochu odskakuje a pri plnom naložení sa dočkáte naozaj tvrdého správania podvozka. Aj tak to však nie je nič strašné. Povedal by som asi, že je to skôr chyba našich „kvalitných“ ciest. Ak jazdíte vo dvojici, auto vie byť príjemne komfortné.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​K dispozícii však máte pohon všetkých kolies, a tak by bol hriech nevyskúšať niekoľko prejazdov po nespevnenej ceste aj s touto malou štvorkolkou. Systém Grip Control je dostupný do približne 30-kilometrovej rýchlosti, keď pribrzdí prešmykujúce sa koleso a krútiaci moment následne pošle na koleso s väčšou trakciou.

Ignis má slušné nájazdové uhly. Nesklamal a s mierne náročným terénom sa vyrovnal veľmi dobre. Občasné cesty na chatu ho teda vôbec nezaskočia.

Motorizácia

Pod kapotou sa môže na Slovensku nachádzať zatiaľ výhradne 1,2-litrový štvorvalec DUALJET, ktorý ponúka výkon 66 kW a krútiaci moment 120 Nm pri 4 400 ot./min. Asistuje mu 5-stupňová manuálna prevodovka a majiteľa určite poteší fakt, že ide o atmosférický motor s nízkou spotrebou.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​​Dokázala sa pohybovať na hodnote 5,4 litra na sto kilometrov a pri diaľničnom tempe stúpla o približne liter. Dynamiku superšportiaka nečakajte, ale o to sa malé Suzuki vlastne ani nesnaží. Jeho „domovom“ je mesto, kde vie byť pekne svižné a obratné.

Zhodnotenie

Suzuki Ignis je stále malým, no dostatočne pohodlným a praktickým autom. Zákazník má k dispozícii slušnú výbavu, množstvo priestoru a pohon všetkých kolies. V prvom rade je určené do mesta, kde sa cíti najlepšie, no zriedkavé výlety na nespevnený povrch a terén zvláda v rámci možností dobre.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​​Okrem toho ide o najlacnejšiu štvorkolku na slovenskom trhu, kde má cenu 11 640 eur vo verzii s výbavou GL+. Pri našej výbave GLX bola hodnota vozidla 13 140 eur (s predným pohonom - základ 8 740 eur).

Jediným konkurentom by mohol byť model s pohonom 4x4 Fiat Panda.