StoryEditor

BMW chce ísť proti Tesle. Vyskúšali sme ich elektrickú špičku

04.07.2017, 16:30
Slnečný deň a pred vami stojí niekoľko nádherných modelov za stovky tisíc eur. Koho by to nepotešilo? No ten pravý úsmev na tvári nastal až pri jazde s nimi.

Nie je novinkou, že elektromobily sa tlačia stále vpred a rovnako stúpa aj ich popularita. Už tento týždeň má Tesla doručiť prvé kúsky Modelu 3 svojím majiteľom. BMW nechce zaostávať a preto chystá prírastok do rady 3 s čisto elektrickým pohonom. Zatiaľ nám však predviedla, že v rámci svojej divízie „i“ ponúka naozaj zaujímavé modely. Práve tie boli stredobodom pozornosti na akcii Electric Now Tour.

Všetci zúčastnení si vyskúšali nielen hybridné automobily s prívlastkom „e“, ale tiež iPerformance, či známy model i8 a elektromobil i3. Celé podujatie sa konalo v Orechovej Potôni, hneď oproti Slovakia Ringu na ploche Centra bezpečnej jazdy.

Po príchode sme sa „zaradili“ do skupín a ako prvé nás čakala jazda s niekoľkými vozidlami, ktorých označenie dopĺňalo písmenko „e“. Vyskúšali sme BMW X5 xDrive40e, 740e Sedan a 330e. V autách sme strávili len krátku chvíľu a je preto ťažké vo veľkom posudzovať ich schopnosti.

​Jedno je však jasné, každé z nich dokáže jazdiť aj s nulovými emisiami, kedy jediné čo počujete je zvuk valiacich sa pneumatík. O luxuse je zbytočné sa baviť. BMW veľmi dobre vie, ako pripraviť jedny z najkrajších interiérov.

Zrýchlenie je s čisto elektrickým pohonom pomalšie, jazdiť s ním však viete aj rýchlosťami nad 150 kilometrov za hodinu. Dojazd na elektrinu je samozrejme pomerne malý, no o zásobovanie sa starajú aj rekuperačné zariadenia.

Malé navonok, priestranné vo vnútri, obratné všade

Úvod to bol pekný a naša skupinka sa pomaly presúvala k malým mestským elektromobilom BMW i3. Pred nami stála slalomová dráha, kde sme otestovali niekoľko vlastností kompaktného auta „z budúcnosti“. Model ponúka výborné jazdné schopnosti, ktoré využijete najmä v mestách. Zaujímavé je takmer 90 stupňové vytáčanie kolies a preto je veľmi šikovné hlavne v stiesnených podmienkach.

BMW i3 BMW i3 HN/Radoslav Petrík

​Okrem toho disponuje výkonom až 170 koní, čiže malé auto s hmotnosťou 1195 kilogramov zrýchli „z nuly na sto“ za 7,2 sekundy. Taktiež je tu ovládanie zvané aj ako „jeden pedál“, kedy auto jednoducho zrýchli so stlačením plynového pedála, no po jeho pustení je efekt brzdenia naozaj výrazný. Dojazd by mohol v rámci mesta byť približne na úrovni 130 kilometrov a vo vylepšenej verzii až 200 kilometrov.

Trojvalcový športiak? 

Keď sme s rozmerovo skromným, no priestorovo bohatým modelom i3 skončili, presunuli sme sa do niečoho, čo má vraj dizajn kvapky. Neviete o čo ide? Je to BMW i8. Respektíve, v kľude by sa toto vozidlo dalo označiť aj za pútač pozornosti. Pre niektorých môže už len nasadanie cez do hora sa otvárajúce dvere znamenať problém, kedy je potrebné doslova prekročiť veľkú hranu. Následne sa už utopíte v pohodlných sedačkách a môžete vyraziť.

Ľahký športiak s hliníkovou karosériou a karbónovým skeletom, ktorého charakter kazí hybridný pohon – z tejto vety platí jedine prvá časť, pretože 170 kW výkon trojvalca dopĺňa 96 kW elektromotor a dokopy tak ponúkajú 362 koní. To už vie s autom vážiacim 1490 kilogramov celkom pekne zamávať.

A vyskúšali sme si to na vlastnej koži. Zrýchliť z pokoja na sto kilometrov za hodinu dokáže za 4,4 sekundy a tento „jav“ doprevádza príjemný športový zvuk. Ten však z veľkej časti pochádza z reproduktora, umiestneného pri zadnom nárazníku.

BMW i8 BMW i8 HN/Radoslav Petrík

​Absolvovali sme niekoľko dynamických kôl, pričom súčasťou bol slalom a rovinka na zrýchlenie. Môžem povedať, že auto má výbornú stabilitu a grip. Na čisto elektrický pohon by malo prejsť len niečo cez 30 kilometrov, no o striedaní motorov väčšinou ani neviete.

Batérie je však možné nabíjať zo zásuvky alebo jazdou v športovom režime. V skratke, „i-osmička“ je dôkazom, že v súčasnosti dokáže existovať rýchle, futuristicky a pekne vyzerajúce, no tiež aj úsporné auto.

Elektrické či hybridné zastúpenie nemeckej automobilky BMW je naozaj pestré a ponúka okrem skvelého dizajnu a pohodlia aj výborné jazdné vlastnosti. Akciu sme si patrične užili a hlavne jazdu s výkonnou „i8 kvapkou“. Tá má podľa najnovších informácií prísť aj vo verzii roadster.

01 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 02 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 03 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy? 04 - Modified: 2024-04-23 07:47:42 - Feat.: - Title: Tohtoročný predaj elektromobilov stúpne o viac než pätinu, predpokladá svetová energetická agentúra 05 - Modified: 2024-04-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Opel odhalil kompletne prepracované rodinné SUV. Väčšie, štýlovejšie a nielen elektrické
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 08:24