Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.07.2017, 00:00

Turecko, Porsche a vojaci pred hotelom. Realita, na ktorú nezabudnete

V exotickom Istanbule nás v hoteli „strážili“ vojaci, a na okruhu sme zas testovali aj špičkové 911 Turbo S.  

Turecko, Porsche a vojaci pred hotelom. Realita, na ktorú nezabudnete
Zdroj: Porsche

Hovorí sa tomu ponuka, ktorá sa neodmieta. Porsche nám chcelo ukázať to, čo z neho za viac ako 80 rokov urobilo jednu z najlepších automobiliek, a kvôli tomu sme vycestovali do Turecka.

Na ilustráciu, Porsche na Slovensku predá približne o niečo viac než sto nových áut za rok. Nie sme cieľovým trhom, ale luxusné športové autá sa tu dokážu dobre predávať. Avšak zo sto kusov je drvivá väčšina SUV. Kraľuje tu Cayenne, ktorý má korene v Bratislave a, samozrejme, aj Macan. Nová generácia Porsche Cayenne už však pomaly vzniká úplne celá, vrátane motorov či podvozkov priamo v Devínskej Novej Vsi. 

​​Poďme však späť do Turecka. Prišli sme deň pred oficiálnym začiatkom, aby sme sa mohli v pokoji od ďalšieho rána venovať špecialitám na okruhu. Ak ste niekto niekedy jazdili po cestách v tejto krajine, asi je vám jasné, prečo nám Porsche nedalo autá do bežnej premávky. Škoda. 

Nemci tu vybudovali zázemie pre „školu jazdenia s Porsche“. Navyše to, čo sme za dva dni absolvovali, si môže skúsiť úplne každý. Existuje tu kurz za 500 alebo 3 500 eur. My sme skúsili približne to, čo si tu ľudia môžu užiť za tri a pol tisíca eur. 

Vojaci pred hotelom

Okruh spolu s hotelom sa nachádza na ázijskej strane Istanbulu pri letisku Sabiha Gokcen. Prvé prekvapenie nás však čakalo ešte v deň príchodu. Príchod do hotela, kde sme boli ubytovaní, znamenal obísť malú zátarasu, s policajným autom a vodným delom, a ďalej prejsť okolo stanoviska vojakov. 

V prvom momente sme si pomysleli, či to Porsche s tou ochranou v Turecku trošku nepreháňa, ale mýlili sme sa. To vôbec nebolo kvôli „novinárskemu výjazdu“ z krajín bývalého východného bloku. Mali sme totiž zaujímavého „suseda“. Oproti cez ulicu mal bývať premiér. 

Zdroj: Porsche

​Vráťme sa však k autám. Sedeli sme v desiatkach, no predstavíme vám tie najlepšie. Mali sme možnosť vyskúšať aj top modely, ktoré na cestách často nestretnete. Začneme tým najoriginálnejším, samotnou legendou 911 Turbo S. Je to jedno z najrýchlejších sériovo vyrábaných áut na svete, ktoré má 580 koní a poháňa ho 3,8-litrový šesťvalec. 

Zrýchlenie? Začneme tak netypicky. Z nuly na 200 kilometrov za hodinu to zvládne pod 10 sekúnd. A z nuly na sto? Kým v niektorom aute ledva preradíte z jednotky na dvojku, tu máte za 2,9 sekundy na rýchlomere 100 kilometrov za hodinu. Dá sa povedať, že toto je absolútna „civilná“ špička motorizmu, ktorá sa dostáva na cesty. 

V našom prípade sme mali v rukách top kombináciu na okruhu, kde sme sa však striktne museli držať istých limitov. Turbo S vždy poháňa všetky štyri kolesá, a nie je umenie s ním ísť rovno. Toto obrovské Porsche s neuveriteľným výkonom dokáže aj neuveriteľne zatáčať. Pokojne si ich pod plynom režete v športovom režime ako chcete. 

Zdroj: Porsche

Nezničiteľné auto

Dynamické zrýchlenie auta z 80 na 120 kilometrov za hodinu zvládne Turbo S už za 1,8 sekundy. Nedokážeme si poriadne predstaviť, čo toto môže robiť v bežnej prevádzke, pretože okruh tomuto auto dokonale pristál. Sadnete do luxusného kupé, pred sebou vidíte obrovský otáčkomer, ktorý Porsche už roky používa ako hlavný ukazovateľ a cítite sa ako doma. Všetko je presne tam, kde očakávate. 

Toto je reálny superšport v domácom balení, s ktorým môžete každý deň chodiť do práce a nič sa mu nestane. S nemým úžasom sme pozerali však na jednu vec. Vyčlenené Porsche 911 Turbo S celý deň predvádzalo funkciu launch control. Je to špeciálny mód, ktorý autu dovolí najrýchlejší štart z miesta. 

Zdroj: Porsche

Pripraví turbo, otáčky motora či prevodovku do momentu, kde z nich dovolí dostať maximálny výkon. Je to funkcia, ktorá reálne ničí pod plnou záťažou auto a v minulosti dostali mnohé vozidlá len obmedzený počet týchto štartov za pomoci launch control. Napríklad 300. 

Auto bolo potrebné často dochladzovať a po čase vymeniť napríklad spojku či prevodovku. Tu však celý deň jazdilo v teplotách 30 a viac stupňov Celzia na horúcom asfalte do zbláznenia a v kuse. Porsche neobmedzilo počet štartov s launch control a robiť tak môžete pokojne na každej križovatke. Toto je neuveriteľný kus mechanického umenia. Neoficiálne sa však špekuluje, že do 10-tisíc takýchto štartov to auto pravdepodobne zvládne. 

 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Najlepšie Porsche 

To, že Porsche robí najlepšie jazdné SUV, sme sa opäť mohli presvedčiť v Macane Turbo, ktorý sa označuje aj za najlepšie SUV na svete. A právom. SUV v preklade – športové úžitkové vozidlo – tu do bodky spĺňa svoj význam. Bolo vtipné sledovať na okruhu vláčik SUV, ktorý na konci uzatváralo Porsche Cayenne Turbo. Za menším bratom na trati nestíhalo. 

Hoci má vyšší výkon, má aj vyššiu hmotnosť a ťažisko. A kým Macan Turbo krásne zrýchľoval, mohli sme sledovať, ako sa nám Cayenne stráca v spätnom zrkadle. Famózne auto, ktoré sa nestratí na bežnej ceste, ale, paradoxne, ani na okruhu. Keď sme presadli do väčšieho Cayennu, to už bolo o inom. S ním na podobné dráhy radšej nejazdite. 

Skôr si užijete napríklad v teréne. Áno, aj Porsche sa môže dostať do terénu, čo sme si mohli vyskúšať. A tak s autom za viac ako 150-tisíc eur sme spokojne jazdili v terénnom polygóne. Na bežných pneumatikách a 21-palcových diskoch. Tajomstvo však nie je, že Porsche nesie v sebe korene Touaregu, a ten patrí v teréne medzi najlepšie autá, a tak aj Porsche poctivo reprezentuje. 

Zdroj: Porsche

​Najviac nás však zaujal Cayman. Auto s motorom v strede a neuveriteľným vodičským duchom. Malé ľahké auto dostalo v poslednej verzii štvorvalec, má v prevedení S 350 koní a z nuly na sto vystrelí za 4,2 sekundy. Dôležité je, že motor tu je uložený v strede, za volantom tak máte síce krajší reakčný čas, ak ide vozidlo do šmyku, ale aj zase na druhej strane dostanete z neho neuveriteľnú agilnosť. 

Hovorí sa, že Porsche „muselo“ v minulosti zhoršiť Caymana tak, aby nebol lepší ako 911. A v zásade to bolo auto, ktoré sa ukázalo z celých dvoch dní ako najlepšie. Nemuselo mať ani maximum výkonu a ani byť najväčšie či najluxusnejšie.