StoryEditor

TEST: Nissan Almera 1,5

12.01.2003, 23:00

Novú generáciu Nissanu Almera, ktorá prišla na trh na jar roka 2000, očakávala motoristická verejnosť so záujmom. Omladenie po dvoch rokoch znamená, že zmeny sa nedotkli iba kozmetickej úpravy vzhľadu, ale aj interiéru a pohonu. Automedia testovala automobil Nissan Almera 1,5.
POZÍCIA NA TRHU
Za 11 mesiacov minulého roka predala značka Nissan na našom trhu podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP SR) 904 osobných a malých nákladných automobilov. To je 12. miesto v celoročnom rebríčku predaja a zo štvorky japonských značiek (Toyota, Mazda, Nissan a Honda) je vyššie iba Toyota na 9. mieste. Za rovnaké obdobie bol Nissan Almera najpredávanejším typom značky a do jej štatistiky prispel číslom 451 predaných kusov.
KONKURENTI
Nissan Almera súťaží s konkurenciou vo vychytenej nižšej strednej triede. V trhovom segmente C kraľuje stále Škoda Octavia. Medzi najväčších konkurentov typu Nissan Almera, okrem lídra triedy Škoda Octavia, môžeme zarátať napríklad aj Citroën Xsara, Fiat Stilo, Ford Focus, Honda Civic, Opel Astra, Peugeot 307, Renault Mégane, Seat Leon a, samozrejme, VW Golf. Ako sa v tomto súboji "drží" Almera ukazuje tabuľka.
Predaj C I. -- XI. 2002
1. Škoda Octavia*7113
2. VW Golf*1840
3. Peugeot 307*1618
4. Opel Astra*803
6. Citroën Xsara*686
5. Renault Megane*668
7. Daewoo Lanos*503
8. Nissan Almera*451
9. Fiat Stilo*445
10. Honda Civic*409
11. Seat Leon*338
12. Toyota Corolla*253
13. Seat Toledo*213
14. VW Bora*179
15. Mazda 323*154
17. Ford Focus*127
16. Fiat Brava/Bravo*121
18. Hyundai Accent*130
19. Lada Nova*103
20. Audi A3*95
21. Alfa 147*83
22. Mitsubishi Carisma*49
23. BMW 3 Compact*35
24. Peugeot 306*32
29. Fiat Palio Weekend*18
25. Subaru Impreza*13
26. VW Beetle*6
27. Suzuki Baleno*4
28. Opel Astra Classic*2
Spolu:*16 491
FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Trojdverový Nissan Almera s motorom 1,5, stupeň výbavy Comfort, sa predáva u nás od 461 000 Sk. Päťdverový variant tohto istého modelu stojí v základnej verzii 480 000 Sk. Najdrahší model je Nissan Almera 2,2 ddti Comfort za 676 000 Sk. Autorizovaní obchodníci značky Nissan ponúkajú okrem nákupu za hotovosť aj moderný lízing a predaj ojazdených Nissanov nebol v minulosti problémom.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Nový imidž vozidlu prospel. Nová Almera priniesla trocha iný pohľad na tvar karosérie už pri svojom uvedení. Strecha v tvare surfovacej dosky s miernym oblúkom v prednej a zreteľnou odtrhovou hranou v zadnej časti je výraznou charakteristikou aj vynoveného modelu. Almera však tentoraz prináša celkom nový vzhľad prednej časti karosérie, zmeny sa dotkli aj zadnej časti -- najmä nárazníka a svetiel. Medzi výrazné detaily karosérie patria číre reflektory, ktoré ukrývajú okrem oddelených tlmených a diaľkových aj predné smerové svetlá. Výrazne zmenený je tiež predný nárazník výhradne vo farbe karosérie. Jeho hladký tvar pridal autu na elegancii a lepšie nadväzuje na ostatné krivky karosérie. Chýbajú však lišty, ktoré majú za úlohu absorbovať menšie poškodenia, najmä pri parkovaní. Zväčšené vstupné otvory pre vstup vzduchu k chladiču v porovnaní s pôvodnými zvyšujú športový imidž auta. Navyše môžu ukrývať aj hmlové svetlá. Faceliftovaná Almera získala elegantnejší vzhľad a mohutná predná časť zjemnela. Priblížila sa novej Primere a Micre, čím reprezentuje nový trend vzhľadu vozidiel značky Nissan. Nečudo, že nami skúšaná päťdverová verzia vo výbave Tekna, podobne ako jej predchodkyňa, vzbudzovala záujem okoloidúcich. Almera je autom na každý deň. Preto je v interiéri veľa odkladacích priestorov a poličiek. Materiály sú kvalitnejšie, príjemné na dotyk. Skrinka na vrchu stredovej konzoly sa, žiaľ, mierne zrkadlí v čelnom skle. Vyššie stupne výbavy majú na jej mieste multifunkčný displej. Háčik na zavesenie nákupnej tašky či podávač bezpečnostných pásov v trojdverovej verzii sú praktické nápady hodné povšimnutia.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Ponuka motorov sa začína prepracovaným motorom s objemom 1,5 litra. Jeho výkon vzrástol z pôvodných 66 na 72 kW. Zvýšil sa aj doteraz dostatočný krútiaci moment, no vrcholí pri vyšších otáčkach. Prejavilo sa to na dynamike jazdy. Štvorventilová technika a dva vačkové hriadele umožňujú jazdiť buď veľmi ekonomicky alebo športovo. Ľahká noha na plyne ušetrí viac paliva, ako je bežné. Dlhšie prevodové stupne sú ekonomické, no pri predbiehaní treba vďaka tomu občas podradiť aj o dva stupne. Napriek tomu sa spotreba nevyšplhala veľmi nad priemerných sedem litrov na 100 odjazdených kilometrov. V rámci unifikácie podvozkových skupín s Renaultom má nová Almera už inú podvozkovú platformu. Kvalita podvozku Almery prvej generácie, najmä vďaka závesom kolies typu Multi-link, zostala napriek tomu zachovaná. Zväčšenie rázvoru znamená lepšiu stabilitu pri vysokých rýchlostiach a lepšia je aj odolnosť proti bočnému vetru. Priestor získali cestujúci na zadných sedadlách. Almera výborne "sedí" v zákrutách, vyladenie podvozka je mierne tvrdšie, no nie na úkor komfortu. Na zabrzdenie slúži štvorica kotúčových bŕzd. Protiblokovací systém v kombinácii s mechanickým asistenčným brzdovým systémom NBA je štandardom vyšších stupňov výbavy. Vďaka tomu Almera brzdí naozaj veľmi dobre.
BEZPEČNOSŤ
V štandardnej výbave nájdeme airbagy pre vodiča i spolujazdca. Lepšie vybavené verzie majú aj bočné airbagy a aktívne opierky hlavy. Čo na prvý pohľad nevidno, je pevná konštrukcia karosérie Almery. Pri jazde má zvýšená tuhosť vplyv najmä na veľmi dobré jazdné vlastnosti. A v prípade nehody to znamená lepšiu ochranu posádky, keď sa nárazové sily rozložia. Tuhá karoséria vplýva aj na nízku hlučnosť. Zabudnúť nesmieme ani na veľmi dobrý prístup piatymi dverami k objemnému batožinovému priestoru.
HOSPODÁRNOSŤ
Nissan Almera so zdvihovým objemom 1497 cm3 má veľmi dobrú "benzínovú" priemernú spotrebu. Na diaľnici s ľahkou nohou na plyne sa dá jazdiť aj "za" 5,4 litra na 100 km. Cena je podľa nášho názoru príjemne primeraná a výbava dostatočne kompletná.
Záverečné hodnotenie
Omladená Almera prináša svieži vietor do segmentu nižšej strednej triedy, viac praktickosti a dávku originality. Tradične kvalitný podvozok ocenia najmä športovo založení vodiči. Dynamickú jazdu umožňuje aj základný, nami skúšaný motor. No aj tí, ktorí potrebujú kvalitné a spoľahlivé, navyše dizajnovo zaujímavé auto, nájdu, čo hľadajú.

Technické údaje:
Charakteristika: Päťmiestny, päťdverový hatchback
Motor: benzínový kvapalinou chladený neprepĺňaný radový štvorvalec so štvorventilovou technikou, dva vačkové hriadele, uložený vpredu naprieč, poháňa predné kolesá
Zdvihový objem: 1 497 cm3
Max. výkon: 72 kW (98 koní)/6 000 min-1
Max. krút. mom.: 136 Nm/4 000 min-1
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13,1 s
Max. rýchlosť: 177 km/h
Priemerná spotreba: 6,7 l na 100 km
Rozmery: 4 180 x 1 705 x 1 440 mm
Rázvor: 2 535 mm
Objem bat. priestoru: 355 l
Objem palivovej nádrže: 60 l
Cena: od 461 000 Sk

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 15:01