Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.03.2017, 16:21

Takmer dokonalé auto. Vyskúšali sme Teslu Model X

Možno ste to ani netušili, no Tesla Model X nosí na sebe kúsok zo Slovenska. Prvýkrát sme mali možnosť vyskúšať si ho.

Už na prvý pohľad je zrejmé, že toto nie je bežné auto. Tesla sa ako jedna z najmladších automobiliek úplne vymyká normálu. Nemá ani jedno vozidlo s bežným spaľovacím motorom, doteraz umožňovala čerpať elektrickú energiu z ich nabíjačiek zadarmo alebo dokáže vylepšovať ich elektromobily na diaľku. 

Je to úplne nekonvenčný spôsob vedenia, ktorý dosiahol takú úroveň, že na budúce auto od Tesly čakali ľudia v radoch. Ako na iPhone. Čakali aj cez noc, aby si mohli objednať nový elektromobil medzi prvými. Práve chystaný Model 3 vyvolal doslova šialenstvo. A môže to byť skutočná revolúcia na cestách. Označuje sa ako „ľudová Tesla“. 

Teraz sa však skúsme pozrieť na opačnú stranu spektra. Prvýkrát sme totiž jazdili s jedným z najdrahších produktov tejto značky. Vyskúšali sme si luxusné SUV, ktoré dostalo meno Tesla Model X. Na Slovensko ho priniesla spoločnosť Business Lease, ktorá práve tento model bude spolu s Modelom S ponúkať ako jediná aj na operatívny leasing. 

Najlepšie auto, aké kedy vyrobili 

Všetko, čo doteraz vyrobila Tesla, je špeciálne a navyše si získava obrovskú pozornosť. Skrátka, až Tesla ako úplný nováčik na trhu dokázala, že aj elektromobil môže byť „bežné auto“. Nielen hračka, ktorá sa vám vybije za prvou križovatkou. 

Zakladateľom je Elon Musk, ktorý krátko po predstavení Modelu X povedal, že toto je najlepšie auto od Tesly. Navyše má strach, či sa im niekedy v budúcnosti podarí prekonať túto latku. 

Čo sa týka technológií, je to tak presýtené auto, že mu zrejme nedokáže konkurovať nič na svete. V zásade sa nezmenil fakt, že jazda s Teslou je skutočným zážitkom. A takým niečím sa nemôže pochváliť každá automobilka. 

K dispozícii sme mali veľmi exkluzívny model X P90D. Je to šialene rýchle auto, ktoré vám pri plnej akcelerácii vyrazí dych. Niečo podobné zažijete len v superšportových autách. Model X totiž dokáže akcelerovať z nuly na sto kilometrov už za 3,9 sekundy. Ak máte v aute nainštalovaný aj špeciálny Ludicrus mód, zvládne to aj rýchlejšie. 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Zaujímavosťou však je, že kým pri iných autách takýto šprint sprevádza zvuk motora, v tomto aute je v kabíne relatívne ticho. Počujete aerodynamický odpor, kolesá a niečo, čo sa podobá zvuku rozbiehajúceho sa trolejbusu (elektronika). Zrýchlenie je tu na takej úrovni, že mnohým sa môže zdať dokonca až nepríjemné. 

Model X P90D má však jeden problém. Dnes si ho už neobjednáte. Extrémne zrýchlenie nechala Tesla len Modelu X s označeným P100D, ktoré má ešte vyšší výkon a lepšie batérie. V zásade sa však oproti nášmu vozidlu nič nemení. 

Deklarovaný výkon Modelu X v našom vyhotovení bol približne 700 koní. Tesla však začala mať problém. Hoci by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že neklame. Tesla Model X má teoretický výkon 773 koní. No je to číslo, ktoré dostala automobilka sčítaním oboch elektrických motorov na palube. Tie sa nachádzajú na zadnej a prednej náprave. Model X je totiž už od základu inteligentná štvorkolka. 

Zdroj: HN/Drahomír Piok

Chcelo by to lepšie brzdy

Elektrické SUV dokázalo na cesty preniesť len niečo viac než 500 koní. Niežeby to bolo málo, ale veci chceme uviesť na pravú mieru. Len na ilustráciu, Tesla Model X je na 400-metrovej trati rýchlejší než Bentley Bentayga s dvanásťvalcom, ktorý má vyše 600 koní.

Jednoducho, dynamika elektromobilu je zo začiatku taká účinná, že ani takéto auto za 200-tisíc eur Teslu pri štarte, ale aj ďaleko za ním, nedobehne. Ako sa s ňou však jazdí?

Okrem rýchlosti si užívate ticho. Ak si odpustíme futuristický interiér, je to bežné SUV. V zákrutách zásadne neexceluje a pri brzdení začínate tlačiť svet pred sebou aj očami. Na to, aký má auto výkon, brzdy by sme si vedeli predstaviť aj ostrejšie. Komfort však nechýba. Celé je postavené na vzduchovom podvozku, ktorý si môžete nastaviť na viacero režimov. 

Všetko ovládate cez 17-palcovú obrazovku. Interiér je takmer identický s Modelom S. Teda máte tu len dve tlačidlá. Na otváranie priehradky pred spolujazdcom alebo na zapnutie výstražných svetiel.

Na vzhľad a funkčnosť interiéru si treba zvykať. Nie je to práve miesto, o ktorom by sme povedali, že tu Tesla exceluje. Je to však lepšie než v prípade prvých áut, ktoré vyrábala. K dispozícii máte bežný stredový panel a už si tu môžete odložiť kľúče, peňaženku či telefón ihneď vedľa seba. 

Zdroj: Tesla

„Slovenské dvere“

Natrafíte tu na ovládacie prvky, ktoré si Tesla berie od Mercedesu. Napríklad volič prevodovky, smerovky či ovládanie okien. Čo však na Tesle Model X prekvapí, sú obyčajné dvere. Presnejšie, zadné. Dostali názov Falcon Wings a elektricky sa otvárajú smerom nahor.

Keď som na začiatku spomínal kúsok zo Slovenska na Tesle, jeho nositeľom sú práve tieto dvere. Časti mechanizmu sa vyrábajú práve v Košiciach. Úprimne, je to síce skôr taký výstrelok než praktická vec na každý deň, no vyzerá úžasne. Nikdy sme necítili, že nás obmedzuje „normálne“ nastupovanie do dverí. 

Celý mechanizmus však obsahuje aj senzory, ktoré sledujú, či dvere do niečoho nenarazia. A v prípade potreby ich úplne zastavia, aby sa nepoškodili. Navyše sa dokážu otvoriť aj na relatívne malom mieste. Samotné nastupovanie a vystupovanie však trvá dlhšie.

Model X sa predáva v rôznych vyhotoveniach – ako päť-, šesť- či sedem miestny. Auto má päť metrov a podobne ako v iných autách, posledný, tretí rad sedadiel je viac-menej len pre menšie postavy či deti. Okrem toho celý mechanizmus pri posúvaní sedadiel až nepríjemne vŕzgal. 

Skutočne, interiér nie je práve doménou Tesly. Keď sme testovali ešte Model S, bezrámové sklá mali problém v daždi. Pri jazde na diaľnici pri kombinácii s vodou „pískali“. 

Ďalšou „veľkou“ vecou, ktorú Tesla má, je funkcia autopilota. Je to jeden z najdokonalejších systémov pre asistovanú či dajme tomu sčasti autonómnu jazdu po cestách. Funguje až prekvapivo dobre. Tesla však jeho nastavením stále priveľa riskuje. 

Zdroj: Tesla

Autopilot šoféra nenahradí 

Aj keď jednou z podmienok jazdy so zapojením autopilota je, aby mal vodič ruky na volante, automobil to vôbec nekontroluje. Iné automobily vám jazdu bez držania volantu zrušia približne po 15 sekundách. Auto dokáže podrobne rozoznávať nákladné autá, menšie autá či dokonca aj cyklistov a všetko vám prehľadne ukazuje na displeji. V zásade tento systém funguje výborne, no stále nemôžete úplne pustiť volant a povedať – Tesla, zavez ma do práce. 

Dojazd sme pri našom testovaní neskúšali, pretože nebola možnosť reálne ho odmerať. V zásade však Tesla udáva veľmi presné hodnoty, a nie je problém dostať sa k 500 kilometrom. 

Tesla Model X je jasnou predzvesťou budúcnosti. Má dokonale prepracovaný palubný systém, môže komunikovať s vaším mobilným telefónom a je šialene rýchla. Z jazdy s ňou máte skutočný zážitok a oproti Modelu S je cítiť, že nabrala na hmotnosti a masívnosti.

Je to šialené, no Tesla s Modelom X a Modelom S dokáže stále ako jediná automobilka „reálne“ ovplyvňovať trh s elektromobilmi a porovnávať sa so spaľovacími autami. 

Automobilka stále investuje. Navyše, až dnes sa začínajú objavovať prvé podobné projekty od klasických značiek, ktoré by mohli modelom značky Tesla konkurovať. Mladá americká spoločnosť predbehla dobu. Jednoducho, Model X je jedným z najzaujímavejších áut, ktoré môžete na cestách stretnúť. Je úžasné ho šoférovať a pokiaľ má byť autom budúcnosti, máme sa na čo tešiť.