Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.02.2017, 01:26

Nová Octavia s kontroverzným dizajnom sa ľuďom páči. Je to malý Superb

Dvojica svetiel je mimoriadne komentovanou témou pri novej Octavii. No okrem dizajnu dostala upravená Škoda aj množstvo nových systémov.

Škode sa po rokoch podarilo vyrobiť auto, ktoré rozdeľuje spoločnosť. Aspoň tú, ktorá sa zaujíma o automobilový priemysel.

Totiž novú Škodu Octavia pripravil šéfdizajnér českej automobilky Jozef Kabaň tak, aby sa na ňu skutočne po dlhé roky nezabudlo. Je jedinečná a bude ju možné na prvý pohľad rozoznať. A už od začiatku má nálepku kontroverznosti.

Jednej skupine ľudí sa páči, iní ju pokojne zmietnu zo stola. Nemusíme ani počítať desiatky či spolu až stovky pozitívnych či negatívnych komentárov ku všetkým článkom, ktoré sa novinky dotýkali.

Je to auto, ktoré má na našom trhu obrovský podiel na celkových predajoch. A navyše Octavia Combi je vôbec najúspešnejším vozidlom svojho druhu v Európe. 

Toto Škoda vie

​A za všetko môžu „obyčajné“ svetlá. Jednoducho ani nám sa na prvý pohľad nezdal tento krok „úplne v poriadku“, ale jediné, čo môžeme napísať je, že nová RS vyzerá výborne. Na takú tú „obyčajnú“ Octaviu si budeme viac zvykať. 

Každopádne novinka je takmer v každom ohľade lepšia, väčšia a úspornejšia. Prvé kroky po obzeraní svetiel viedli do kufra. Malá letisková batožina sa v 610 litrovom kufri kombíka dokonale usadí. Navyše, čo Škoda vie, je pracovať s priestorom.

Toto nie je len obrovská jama na vzduch, ktorý budete so sebou po cestách voziť, ale reálne využiteľný priestor. Dvojité dno, množstvo háčikov, špeciálne svetlo či dokúpiteľné rôzne sieťové systémy či debničky.  

Čo už v tomto prípade chýba, je pri obyčajnom elektrickom kufri tlačidlo nie len na zatvorenie, ale aj priame zamknutie auta. Hlavne pri bezkľúčovom systéme to vie byť veľmi otravné. Octavia na druhú stranu dostala množstvo nových technológií. 

Zdroj: HN/ Drahomír Piok

​Štýl Superbu

Napríklad takých LED svetiel sa dočkal skôr ako samotný Superb. Krásna je aj grafika zadných svetlometov do tvaru C. Podarili sa aj detaily v interiéri. Už podobne ako v Mercedese si aj tu môžete vyberať z 10 rôznych farieb podsvietenia. Je to „hlúposť“, ktorá mimoriadne poteší a vytvorí atmosféru v aute podľa želania. 

Facelift myslel aj na pasažierov vzadu, ktorí majú viac miesta na nohy, a k dispozícii dvojicu USB portov na nabíjanie či dokonca 230 V elektrickú zásuvku. Toto sú detaily, ktoré nenájdete ani vo vyšších triedach a pritom dokonale vylepšia komfort z cestovania. 

Samozrejmosťou sú už desiatky rôznych „zlepšovákov“ od Škody. Či už škrabka na ľad, ktorú sme mimochodom počas testov v minulosti už párkrát v praxi pri iných modeloch použili, alebo miesto pre mobilný telefón, bezdrôtové nabíjanie či dáždnik. 

Zdroj: HN/ Drahomír Piok

Tona elektroniky

Áno, nemusíte sedieť v Superbe, aby ste dostali tento luxus. Nebude však vo dverách, ale pod sedadlom. V jazdných vlastnostiach sa zmenila odozva auta a aj jazdný štýl. Teraz je v každom ohľade komfortnejšie. A to aj pri obutí na 18 palcových diskoch. 

Voľby režimov s adaptabilným podvozkom nerobia za volanom revolúciu, no zmenu z komfortu do športu ucítite. Auto sa však ani pri najsilnejšom benzínovom motore nespráva vyslovene agresívne. Stále je len „svižné“. Je cítiť, že si toto Škoda šetrí do modelu RS.

Malú revolúciu tu však zažili asistenčné systémy. Dokonca by sa dalo napísať, že Škoda Octavia nikdy nebola tak inteligentná. Ale aj komplikovaná. Po facelifte do nej dostanete armádu elektroniky. 

Môžete ju spravovať a sledovať cez mobilnú aplikáciu ako Škodu Kodiaq, máte k dispozícii asistenta, ktorý dáva pozor na chodcov, sleduje mŕtve uhly či pri cúvaní približujúce sa autá.

Octavia sa dokáže pomocou elektroniky výborne držať v pruhoch a v prípade mikrospánku na diaľnici či zdravotných ťažkostí vodiča prebrať silným pribrzdením. Vynovená Škoda si už pomocou elektroniky poradí aj pri cúvaní s prívesom či pred nehodou zavrie okná a zopne pásy. 

Zdroj: HN/ Drahomír Piok

​Úlohy plní do bodky

Octavia má teraz k dispozícii až 4 benzínové a ďalšie 4 dieslové motory + verziu s CNG. Za základnú 15 tisíc eur dostanete 1.2 TSI s výkonom 63 kW (83 koní). Následne je k dispozícii modernejší a paradoxne silnejší motor 1.0 TSI (115 koní), 1.4 TSi (150 koní) či 1.8 TSI (180 koní). 

Práve s posledným menovaným sme na prezentácii urobili najviac kilometrov. Oproti dieslu bol tichší, mimoriadne agilný, ale s vyššou spotrebou. Najpredávanejší bude v novinke motor 1.6 TDI (115 koní) spolu s klasickou 2.0 TDI (150 alebo 180 koní). K dispozícii je aj pohon 4x4 s haldexdom poslednej generácie. 

Jazdným vlastnostiam pomáha pri novinke najmä príplatkový adaptabilný podvozok. V tom prípade je Octavia veľmi komfortná. V inom prípade sa veľa nezmenilo. 

Očakávaný facelift dokázal viac než len vynoviť „bežné auto“. Rozprúdilo diskusiu. Áno, je nové, vhodnejšie pre rodinu, no za charizmatické by som ho neoznačil.

Jednoducho je to auto, ktoré splní svoju úlohu do bodky, ale nič viac. Začína z neho výrazne cítiť nemecký duch. A to nikomu nič nevyčítame.

Naopak, je to úplne dobre. Aj vďaka tomu patrí Škoda medzi rešpektované značky.