StoryEditor

Španielsky pokus konkurovať Škode neprepadol. Majú dokonalé SUV do mesta

12.01.2017, 16:50
Stojí v tieni Kodiaqa alebo Tiguana, no Ateca je najobratnejšie SUV, aké sme v poslednom roku testovali.

Bolo to SUV, od ktorého sme nečakali nič, no pri teste nás príjemne prekvapilo komfortom, ale aj svojou spotrebou. Seat Ateca vstúpil na náš trh oproti Kodiaqu pomerne nenápadne. Dokonca až tak, že si to nezaslúži.

Ateca je najkratšie SUV v triede so skvelým manévrovaním v úzkych priestoroch alebo v meste a má techniku, ktorú používa Volkswagen či Škoda Kodiaq. Základom pre toto auto je trojvalec s objemom 1.0 a výkonom 115 koní. Hoci cena je pri tejto verzii atraktívna – 16 900 eur, úprimne, určite by som si priplatil za iný motor. Predsa len chcete multifunkčné auto, ktoré pohodlne odvezie aj náklad na víkend či dovolenku. Nemá cenu nechať stále trápiť trojvalec.

Ten navyše musí byť dobre izolovaný, aby vám napríklad „nekazil“ dojem z auta. Niečo podobné sa zatiaľ podarilo len Audi. Nudný interiér Ale späť k Seatu. Ateca nechce byť za každú cenu najväčšia či najširšia. Na pohľad nepôsobí prerasteným dojmom nemotorného auta a presne také je za volantom. Príjemná na šoférovanie a s veľmi inteligentne navrhnutým interiérom.

Nájdete tu prvky z nového Tiguanu alebo aj Kodiaqu. Stále je to jeden koncern. A to teda nemusí byť interiér pre každého. Jednoducho je to stávka na istotu, takže ak niekto povie, že ho neosloví alebo je nudný, nemôžeme namietať. Atecu sme testovali s motorom 2.0 TDI, ktorý mal výkon 110 kW, teda 150 koní, a s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

HN / Archív

​Samozrejmosťou pri tomto pohone je aj systém 4x4, ktorý sa tu nazýva 4Drive a zabezpečuje ho haldex. Čiže v základnom teréne by auto nemalo mať žiaden problém. Limitom pre tento systém sú často pneumatiky či svetlá výška. Nie je, samozrejme, určený na to, aby auto brázdilo rozbité a náročné lesné cesty deň čo deň.

Seat si však môžete dovybaviť špeciálnymi režimami práve pre „offroad“ alebo sneh. Auto vtedy zmení charakteristiku bezpečnostných systémov, inak reaguje na brzdy či pridávanie plynu. Pri klasickom teste naše zapožičané auto dosahovalo spotrebu mimo mesta na úrovni 5,8 litra na 100 kilometrov.

Verím tomu, že toto auto je schopné jazdiť aj za predpísanú hodnotu 5,1 litra na 100 kilometrov. Ateca totiž nemala pri prevzatí najazdených ani 100 kilometrov. Seat teda vyrába aj vďaka rozmerom či hmotnosti jedno z najúspornejších SUV v segmente. Dokonca nám nastavenie a charakteristika manuálnej prevodovky sedeli v rukách tak dobre, že nechýbal ani automat.

HN / Archív

Aj vďaka tomu sa dalo výborne jazdiť na spotrebu. V meste je však automatická prevodovka veľkou úľavou, a tu ju zabezpečuje dvojspojkové DSG. Pozor na príplatky Prekvapením bolo aj množstvo techniky, ktoré si môžete do prvého SUV od Seatu doobjednať. To však z SUV za rozumnú cenu robí pomerne predražené auto napratané elektronikou.

Teda môžete tu mať asistenta na držanie v pruhoch, na jazdu v zápche, adaptabilný tempomat či možnosť automatického brzdenia pred prekážkou. Jednou z najdrahších položiek sú nové Full LED svetlomety, ktoré sú síce výborným doplnkom, ktorý využijete zrejme každý deň, no s výkonom a kvalitou tých vo vyššej triede sa nedajú porovnávať.

Ateca ponúka elektrický kufor s objemom 500 litrov, ktorý je veľkosti auta úplne primeraný. Pri väčších predmetoch pokojne zložíte zadný rad sedadiel. Dobrá koncepcia Atecy navyše myslela aj na zadných pasažierov. Za vodiča, ktorý má napríklad 180 centimetrov, si bez problémov sadne priemerný vysoký dospelý človek.

HN / Archív

​Multimediálny systém sa ovláda rovnako, ako pri každom novom koncernovom aute. Podobne ako v Passate sa obrazovka „prebudí“, keď sa priblížite prstom a ukáže viac možností či ponúka pomerne dobrú navigáciu a správu systémov auta.

Zaujímavosťou bolo, že v Atece ste mohli meniť náladové svetlo v interiéri. Dokonca z takmer desiatich farieb. Na prvý pokus je to skvelé Seat Ateca bol v konečnom dôsledku veľmi príjemným prekvapením, ktoré môžeme odporúčať.

Pozor si dajte hlavne na výber motora, kde nemusí základ vôbec stačiť, alebo tiež na komfort jazdy. Ten nebude patriť medzi „najluxusnejšie zážitky“. Môžete to však ovplyvniť veľkosťami diskov a pneumatikami. Ateca ťaží z toho, že stojí na MQB, dostala výborný dieselový motor a dobré jazdné vlastnosti. Navyše ma výborné rozmery na manévrovanie v mestách.

HN / Archív

01 - Modified: 2024-04-19 16:59:34 - Feat.: - Title: Rošáda Francúzov je na konci. Trnavské trio je kompletné, vyžiadalo si stovky miliónov aj prepúšťanie 02 - Modified: 2024-04-19 12:15:00 - Feat.: - Title: Mazda predstavila novú vlajkovú loď. Gigant aj so šesťvalcom zvládne 2,5-tonový príves 03 - Modified: 2024-04-17 12:00:00 - Feat.: - Title: Urastené rodinné SUV aj pre siedmich je na Slovensku. Hyundai prezradil oficiálne ceny 04 - Modified: 2024-04-13 22:33:46 - Feat.: - Title: Luxusné SUV, ktoré vyzerá i jazdí skvele. Briti však spravili krok, ktorý mnohých nepoteší 05 - Modified: 2024-04-10 09:34:39 - Feat.: - Title: Opel znovuzrodil ikonický model Frontera. Výroba bude na Slovensku, na off-road však zabudnite
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 21:58