StoryEditor

Crashtesty ukázali prekvapivú pravdu. Automobilky vedome chránia miesto spolujazdca horšie

21.10.2016, 11:00
Autor:
fdvfdv

Nemecký autoklub ADAC varuje: ani moderné autá vás neochránia pri bočnom náraze. Crashtesty totiž ukázali na medzery v metodike, podľa ktorej sú autám prideľované hviezdičkové hodnotenia EuroNCAP. Strana spolujazdca je menej bezpečná ako tá vodičova.

Automobilky ladia svoje vozidlá presne podľa metodiky crashtestov, aby pri nich vykazovali čo najlepšie výsledky. Európska organizácia EuroNCAP vykonáva bočné crashtesty na ľavú stranu, nemecký autoklub ADAC však skúsil autá nabúrať z opačnej strany. A ukázalo sa, že výsledky sú rozdielne. Pritom na stranu spolujazdca ide až tretina nárazov.

Základné bezpečnostné systémy moderných áut, ako je pás alebo airbag, sú totiž podľa nemeckých expertov nastavené v duchu procedúr EuroNCAP na bočný náraz na stranu vodiča. Ak však dôjde k zrážke zo strany spolujazdca, nefungujú správne. Pasažieri totiž v takom prípade môžu vykĺznuť spod bezpečnostných pásov a zraniť sa o rôzne súčasti palubnej dosky, výplne dverí alebo dokonca navzájom (to platí najmä v najmenších autách so stiesnenými interiérmi). Airbagy síce vystrelia, ale posádke neposkytnú žiadnu ochranu. Hrozia jej zranenia hlavy, hrudníka, panvy alebo v oblasti pásu.

Nemeckí experti na základe série simulovaných nárazov, pri ktorých posielali 1,3 tony ťažký vozík 50 a 65-kilometrovou rýchlosťou proti dverám spolujazdca dvoch kompaktných vozidiel (Volkswageny Golf V a VII generácie) a jedného roadstera, vypracovali aj návrh opatrení, ktorým by automobilky mohli riziká zranení znížiť. Jednoduchým riešením je aktivácia prepínačov bezpečnostných pásov pri bočnom náraze. Cestujúci by preto zostali aj pri náraze pevne na svojich miestach.

Už teraz sa môžete bezpečnejšie cítiť v autách s výrazným stredovým tunelom (preto ten test roadstera BMW Z4). Ten totiž bráni pohybu cestujúcich. Riziko zranenia by v takom prípade mohli do budúcnosti ešte zvýšiť tunely s integrovanými airbagmi.
ADAC už svoje zistenia s EuroNCAP konzultoval. Od roku 2020 by sa teda ochrana proti bočnému nárazu zo strany spolujazdca mala dostať medzi sledované parametre a ovplyvniť bezpečnostné hodnotenia nových áut.

01 - Modified: 2024-04-08 09:15:00 - Feat.: - Title: Odvrátená stránka štýlového prvku áut. Môže byť pre motoristov nebezpečný, varuje ADAC 02 - Modified: 2024-03-27 05:18:38 - Feat.: - Title: Expert na kybernetickú bezpečnosť pre HN: Vojna na Ukrajine? Kritickým faktorom je bezpečná komunikácia 03 - Modified: 2024-03-02 12:00:00 - Feat.: - Title: Letuška vysvetlila, prečo si pri pristávaní a vzlietaní sedí na rukách. Dôvod je prostý 04 - Modified: 2024-02-24 12:37:00 - Feat.: - Title: Podpora Ukrajiny je v slovenskom záujme. Ide aj o našu bezpečnosť, tvrdí Korčok 05 - Modified: 2024-02-21 12:00:00 - Feat.: - Title: Jedzte holubie rizoto a amputujte si nohu: Ako sa ruskí hackeri snažia demoralizovať Ukrajincov
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 09:44