Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
11.10.2016, 14:10

Český kamionista mal dostať vo Francúzsku pokutu kvôli nízkej mzde, trest hrozí aj Slovákom

Podľa generálneho tajomníka Česmadu by však nemal niesť zodpovednosť vodič.

Český kamionista mal dostať vo Francúzsku pokutu kvôli nízkej mzde, trest hrozí aj Slovákom
Zdroj: MAFRA/Tomáš Krist

Vodič ČSAD Uherské Hradiště išiel s nákladom z Francúzska do Holandska, keď ho zastavila polícia. Neprekročil rýchlosť ani nespáchal iný dopravný priestupok, napriek tomu mal dostať pokutu 135 eur.

Dôvodom podľa iDNES.cz má byť, že mal nízku mzdu. Od júla totiž vo Francúzsku platí nový zákon, podľa ktorého musia cudzí dopravcovia platiť vo Francúzsku vodičom aspoň minimálnu francúzsku mzdu.

Polícia si mala vyžiadať od vodiča potvrdenie vo francúzštine, že má mzdu najmenej v rovnakej výške ako jeho francúzsky kolega. To ale vodič predložiť nemohol. Mal sa tak stať jedným z prvých v Česku, ktorí dostali pokutu za to, že berú v porovnaní s francúzskymi zamestnancami v kamiónovej doprave príliš nízku mzdu.

"Zaplatili sme to za vodiča, pretože s takýmto opatrením nesúhlasíme. Keby vodič nezaplatil, nemohol by pokračovať v jazde," vyhlásil Radoslav Kusák, šéf ČSAD Uherské Hradiště.

Podľa Pavla Reicha, generálneho tajomníka Česmadu, ktorý združuje slovenských dopravcov, mohlo ísť však v tomto prípade o zlú interpretáciu. „Jednak sú pokuty vo francúzskom zákone vyššie,“ povedal pre HN. Ďalším dôvodom má podľa neho byť, že zodpovednosť by nemal niesť šofér.

Slovenským šoférom podľa Reicha takáto pokuta ešte udelená nebola, hoci kontrolovaní už boli. Česmad má pre tieto prípady vo Francúzsku zástupcu, tvrdí.

Prebiehať by to malo tak, že keď šoféra kamiónu zo Slovenska kontrolujú francúzske úrady, mal by predložiť potrebné atestácie a informovať o tom, kto je zástupcom pre jeho firmu. Ak nastane podobný problém, ako v prípade českého šoféra, riešiť by ho mal zástupca.

Francúzsky zákon vychádza zo snahy západoeurópskych krajín viac chrániť svoje pracovné trhy pred šoférmi z lacnejších krajín. Takéto opatrenia majú vyrovnať náklady pre lacnejších zahraničných a domácich dopravcov. A to nielen úpravou miezd, ale aj inými obštrukciami, napríklad povinnosťou pre vodiča prespať v hoteli, nie v kabíne kamiónu.