Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.09.2016, 15:46

Škodu kritizujú za príliš lacné autá. Vlajková loď zvýšila cenu

Na českú automobilku sa sťažujú jej sesterské spoločnosti z koncernu Volkswagen.

Škodu kritizujú za príliš lacné autá. Vlajková loď zvýšila cenu
Zdroj: TASR/Michal Svítok

Škodovky už dávno nie sú tie najlacnejšie autá na trhu, ani nechcú byť. Lenže podľa materského koncernu VW sú stále príliš lacné. Superb teda náhle ľahko zdražel. Podľa informácií iDNES.cz sa až v centrále koncernu Volkswagen rieši ceny nového SUV Kodiaq.

Škoda miere zdražela svoju vlajkovú loď. Cenník Superbu teraz štartuje na 630 900 korunách (v prepočte približne 23349 eur), to znamená zvýšenie o 15 tisíc korún, u vyšších stupňov výbavy je to dvanásť tisíc.

Superb za to dostal prvky štandardnej výbavy navyše, základné prevedenie Active má tak novo bez príplatku bluetooth handsfree, výbava Active Plus dostala lepšie rádio, výbava Ambition sedemnásťpalcové hliníkové disky a verzia Laurin&Klement adaptívny tempomat, ktorý funguje až do 210-kilometrovej rýchlosti.

Pre Supeb tretej generácie je to už druhé zdraženie, do predaja štartoval pôvodne vlani v marci z autosalónu v Ženeve s cenou 599 900 českých korún.
Zdraženie o pätnásťtisíc je pri vozidle tejto kategórie viacmenej kozmetická úprava. Superb je typické flotilové auto, firmy si ich kupujú na operatívny lízing, teda formu dlhodobého prenájmu.

"Obvykle sa tento typ vozidla vyhotovuje do flotíl na 36-48 mesiacov. To znamená tristo korún mesačne na splátke operatívneho lízingu," komentuje pre iDNES.cz Aleš Neuschl, odborník na fleetové predaje zo spoločnosti Business Lease. "Drahšie auto na vstupe ale znamená aj vyššiu zostatkovú hodnotu. Pre klienta teda také zdraženie neznamená takmer nič. To by musel Superb zdražieť o nejakých päťdesiat tisíc, aby to klient výraznejšie pocítil a prejavilo sa to prípadne na dopyte," vysvetľuje.

Podľa neho môže v tomto prípade nastať problém u klientov, ktorí majú firmou stanovený limit na cenu vozidla a tiež na jeho mesačnú splátku a cena Superbu po zdražení tento limit prekročí.

"Produktové zmeny vrátane zmeny odporúčaných cien sledujú mnoho trhových faktorov. Podieľajú sa na nej okrem iného aj inflačné vplyvy komodít a subdodávok. Ponuka sa priebežne upravuje vrátane atraktívnych paketov, prípadne akčných modelov," komentuje zdraženie úspešného modelu Vítek Pelc z tlačového oddelenia Škody Auto.

Možno najjednoduchším vysvetlením zvýšenie cien je práve úspech modelu. O Superb je jednoducho záujem, aktuálne sa na neho kvôli problémom vo výrobe v Kvasinách čaká až päť mesiacov. 

Škody sú lacné
Kozmetická zmena cien u Superbu však zakrýva oveľa zaujímavejšiu záležitosť, ktorá sa deje na pozadí v rámci celého koncernu.

"Vyvíjaný bol tlak na premyslenie cenovej schémy, kedy sú niektoré značky až príliš lacné. Kritizovaná bola napríklad cenová politika modelu Kodiaq, ktorá je podľa niektorých hlasov nastavená cenovo príliš nízko. To môže ohrozovať niektoré koncernové značky," napísal denník Škodovácký odborář o veľkom stretnutí koncernu VW konanom v Španielsku.

Nesmiete na to pozerať optikou pokriveného českého trhu. Cenové pomery na dôležitých trhoch Európy sú iné. Len pre porovnanie: V Španielsku začína z Česka dovezená Fabia na cene 8 990 eur, (akčná cena s bohatšou výbavou, v ktorej je rádio aj klimatizácia) a cena priameho koncernového konkurenta v podobe domáceho Seatu Ibiza na 10 040 eurách (bez klimatizácie). Pre zaujímavosť: v Nemecku je najlacnejšia Fabia bez klimatizácie za 11 960 eur, v Česku cenník Fabie štartuje na približne 8800 eurách. 

Doteraz na ten nelogický nepomer nadávali Španieli len tak doma pri večeri. Na zasadnutí koncernu VW konanom začiatkom septembra sa už ale Seat ozval. A s nimi aj zástupcovia Volkswagenu. Nepáčia sa im totiž naznačované ceny najnovšieho modelu Škody.

KodiaQ za málo peňazí
Ceny Škody Kodiaq sú zatiaľ tajné. "Ceny nového modelu Škoda Kodiaq zverejníme počas nadchádzajúceho parížskeho autosalónu. Dovtedy necháme diskusie na túto tému bez komentára," vyhlásil hovorca Jozef Baláž.

Podľa čerstvých informácií iDNES.cz od zdroja oboznámeného so situáciu majú byť ceny Kodiaq na úrovni Superbu Liftback, to je ešte nižšie, než sa doteraz špekulovalo. Pôvodne sa hovorilo o podobných cenách ako u prevedenia Superbu Combi, za ktorý sa oproti sedanu pripláca tridsať tisíc.

Má to len jedno "ale". Základný Kodiaq síce dostane benzínovú 1,4 TSI ako má Superb, ale minimálne na českom trhu sa nebude dať zohnať s manuálnou prevodovkou spojenou s pohonom predných kolies. Základné prednokolka teda bude mať vždy automat a naopak manuál bude spojený s pohonom všetkých kolies. To v porovnaní s čerstvým cenníkom Superbu, znamená cenu základného Kodiaqu tesne pod sedemsto tisíc, teda asi 25 900 eur. Pre porovnanie Superb 1,4 TSI 110 kW s automatom stojí 695 900 korún.

Kodiaq je dvojvaječným dvojčaťom Volkswagenu Tiguan XL, ale ten má byť podľa informácií iDNES.cz o desať percent drahší ako škodovka. A to už sa prestáva páčiť aj ďalšej koncernovej značke - Volkswagenu.

Na spomínanom zasadnutí sa podľa informátora redakcie pustili do Škody s tým, že bude musieť ceny upraviť. Príliš lacné škodovky sa vraj teraz riešia až vo vedení celého koncernu. Takže sa pokojne môže stať, že Kodiaq čoskoro zdražie.