Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.08.2016, 00:00

Autonómne autá budúcnosti môžu mať problém. Pomôžu s tým "dobrí" hackeri

Autonómne autá budúcnosti môžu mať problém. Pomôžu s tým "dobrí" hackeri
Zdroj: Škoda Auto, iDnes.cz

Bystrejšie, lepšie, samostatnejšie. Trend, ktorým sa uberá automobilový priemysel, jasne diktuje, že v budúcnosti budú autá čím ďalej, tým autonómnejšie, budú využívať internet vecí a prepoja všetko, čo sa bude dať prepojiť. Inteligentné stroje spoliehajúce sa na modernú technológiu však so sebou prinášajú aj riziká.

Kyberbezpečnosť je jednou z hlavných otázok, ktoré by v budúcnosti mohli vývoju pomôcť, a práve hackeri sú tí, ktorí vedia, v čom sa skrývajú najväčšie nebezpečenstvá.

Ťažké zabezpečenia
Pozornosť na kyberbezpečnosť v automobilovom priemysle upriamili už minulý rok Charlie Miller a Chris Valasek, ktorí na diaľku prenikli do Jeepu značky Fiat Chrysler cez obyčajné autorádio. Kým jeden sedel za volantom a nič nerobil, druhý zo vzdialenosti „šliapol na brzdy“. Fiat vtedy musel zvolať až 1,4 milióna áut do servisov, aby chybu po uverejnení v časopise napravil. A to bol prvý krok k tomu, aby sa na problém hackovania automobilov, ktoré sú čím ďalej, tým chytrejšie, začali odborníci pozerať bližšie.

„Ako však môžeme nájsť spôsob, ako ochrániť inteligentné autá, keď sme ešte ani nezdokonalili zabezpečenie technológií starých aj 35 rokov?“ povedala pre Financial Times Katie Moussouris, zakladateľka spoločnosti Luta Security, ktorá pomáha firmám i vláde spolupracovať s takzvanými white hat hackermi, ktorí napádajú systémy, aby v nich našli zraniteľné miesta a pomohli ich tak zabezpečiť. Viaceré veľké spoločnosti sa v poslednom čase rozhodli vydať týmto smerom. Napríklad i technologické giganty ako Google či Microsoft odmeňujú tých, ktorí v ich systémoch nájdu chyby.

Infografika
Zdroj: ABi Research, Financial Times

Dôležitosť rastie
S narastajúcim počtom projektov autonómnych áut a rozširujúcimi sa možnosťami asistentov riadenia bude ochrana pred preniknutím zvonku ešte dôležitejšia. Aj preto je budúca spolupráca automobilového priemyslu a hackerov pravdepodobne nevyhnutná. „Keď sme pred piatimi rokmi upozornili na bezpečnostné chyby výrobcov automobilov, viac-menej sme dostali len list s odporúčaním prestať, teraz je to už oveľa lepšie,“ uviedol pre FT Craig Smith, riaditeľ firmy Rapid7, ktorá prevádzkuje „hackovaciu dedinu“, v ktorej „nabúrava“ autá s inštalovanou elektronikou.

To, že naozajstná kyberbezpečnosť je otázkou budúcnosti, dokazuje aj štúdia firmy IOActive spred troch rokov, ktorá zistila, že viac ako polovica všetkých komponentov v autách má chyby a slabosti, ktoré by mohli viesť k ľahšiemu prístupu hackerov. Ich útoky by následne mohli ovplyvniť kľúčové funkcie ako brzdenie či riadenie.

V súčasnosti existuje viacero projektov, ktoré si dali za úlohu nájsť spôsob, ako inteligentné autá súčasnosti i budúcnosti ochrániť, zatiaľ bez definitívnych výsledkov.