StoryEditor

Kvôli tomuto autu nás zastavili policajti. Museli si ho pozrieť

18.07.2016, 15:00
Je to jedinečný druh auta, ktorý na cestách pôsobí ako hračka z budúcnosti, ktorá dokáže aj lietať. 

Píšem vám o BMW i8, ktoré je ukážkou brilantnej techniky a dizajnu. Je to jedno z najfascinujúcejších áut, ktoré môžete dnes na cestách stretnúť, a to vám patrične dáva najavo aj okolie. Palec hore som videl od vodiča Tesly, motorkárov, množstva vodičov a najmä BMW fanúšikov. Neexistuje, aby ste prešli okolo nejakého miesta, kde si toto auto niekto nevšimol. Počas týždňa testovania ma dokonca viacero vodičov po meste prenasledovalo a stále fotografovalo. Nie že by som jazdil ako debil, ale skrátka kvôli samotnému autu. 

Za vrchol zážitkov (nie v zlom) považujem prenasledovanie od vodiča sanitky alebo milý pokec s policajtmi. Skrátka museli sa pozrieť (chápem to, každý je iba človek). A to nepočítam susedov, ktorí boli úplne vo vytržení. Za jeden týždeň som asi 100x vysvetľoval, v akom aute jazdím, koľko má koní a čo všetko vie. A ono, aj tie dievčatá sa na vás pozerajú o niečo krajšie… To keď idem napríklad vo firemnom Swifte nefunguje. 

Trieďte odpad. Postavíte si BMW i8

Ale späť k autu. BMW i8 od základu mení jednu myšlienku. A to, že ekologické auto musí byť nudné, škaredé a bez nápadu. Tu zabudnite na Teslu, ktorá je ťažšia, (navyše čistý elektromobil) alebo LaFerrari, ktoré je síce obdobný hybrid, no stojí milión eur. BMW i8 sa výraba v nemeckom závode, ktorý je celý napájaný z obnoviteľných zdrojov. Tie si navyše závod v Lipsku vyrába na svojom pozemku. A podobné pravidlo platí aj pre dodávateľov. Výroba karbónu, ktorá prebieha v Spojených štátoch, je napájaná z blízkej vodnej elektrárne. 

Marek Marko

BMW i8 je tak z veľkej časti postavená z karbónu, následne z hliníku, ale navyše aj z recyklovaných materiálov. Najmä použitý plast. Veľkou špecialitou sú dvere, ktoré sa otvárajú nie do bokov, ale hore. Teda na taký ten frajerský štýl. Dokonca sa raz takto k autu prišiel vyfotografovať aj malý chlapec s maminou. Ono, ak dáte tie dvere hore, ste o 100 percent pre všetkých viditeľnejší a cítite sa ako na autosalóne.

S tým trošku súvisí aj moja prvá príhoda pri parkovaní. Samotné auto má na šírku 2,2 metra spolu so spätnými zrkadlami. Čo je obrovské číslo. Toto je malý a široký športiak. A práve kvôli dverám si musíte dávať pozor. Tu si nedokážete ako na „normálnom“ aute otvoriť len trošku dvere, a tak vystúpiť von. Tu sa musia otvoriť celé a keďže sedíte takmer na ceste, vystupuje sa odtiaľ trošku iným spôsobom. Nie je to určite nič pre ľudí, ktorí majú problém s pohybom. 

Toto musí mať aspoň tisíc koní

A tak prvý deň nemám úplne presný odhad, zaparkujem viac-menej cez čiaru na úzkom boxe. Na veľkom parkovisku a ďalej mimo áut. No a pri vracaní späť vidím, že mi niekto doslova opľul vodičove okno. Toľko k slovenskej mentalite. Niekedy skutočne ľutujem, že som sa práve tu narodil. Alebo skôr, že sú Slováci dosť podivný národ. Mohol som mať X dôvodov, prečo som tak zastal. Od zdravotných až po to, že som si to jednoducho nevšimol. 

Marek Marko

Ostaté dni som si na auto zvykol a naučil sa parkovať tak, aby bolo všetko s kostolným poriadkom. Jazdu s BMW i8 si doslova užívate. Až na to štartovanie. Sadnete do vnútra, stlačíte štart a rozoznie podivná zvučka. To je celé, žiaden rachot motora. Nie jedného nadšenca som takto zaskočil. 

BMW i8 je hybrid, nie čistý elektromobil. Veľmi podobnú vetu som musel zopakovať aj na čerpacej stanici, keď predavač nechápal, čo tam s tou i8-čkou robím. A úprimne, mnoho ľudí si myslelo, že toto jazdí len na elektrickú energiu, a že to má výkon „aspoň 1 000 koní“. Áno, dokáže to, no len (podľa papierov) na 37 kilometrov. V skutočnosti je to takmer totožné číslo, asi 35 kilometrov. 

Za rovnaké peniaze si kúpite rýchlejšie auto

Športiak z budúcnosti nosí so sebou aj trojvalec, ktorý je umiestnení za vodičom, teda tu približne v strede auta. Ten má výborne nastavený zvuk, skutočne znie prekvapivo dobre (aj keď do kabíny prichádza „prifarbený“ zvuk) a výkon 231 koní. Výkon ide len na zadné kolesá. Ďalších 131 koní má elektromotor, ktorý poháňa predná kolesá. Teda BMW i8 je de facto štvorkolka (hoci nemá kardanom spojené nápravy) a dosahuje výkon 362 koní. A veľmi slušnú dynamiku. Z nula na sto sa rozbehne za 4,4 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 kilometrov za hodinu. 

Marek Marko

Nie je to teda žiadny hyperšport a áno, za rovnaké peniaze si kúpite rýchlejšie auto. Základná cena je 120 tisíc eur. No na druhú stranu, BMW i8 sa nikdy nemalo stať predajným trhákom. Toto je ukážka technológie, precíznosti a imidžu. Len vďaka tomuto autu sa na BMW pozerajú milióny ľudí úplne inak a aj kvôli tomu si myslia, že robia „dokonalé“ autá. Je to tak - tak. BMW i8 robí neuveriteľnú reklamu automobilke a zároveň dáva vodičovi do rúk športové auto z budúcnosti.

Trojvalec, ktorý znie ako šesťvalec a spolu s elektromotrom predbehne 99 percent áut na cestách. Jazdné vlastnosti auta sú vynikajúce. Nízke ťažisko dáva autu neuveriteľné možnosti. Ale vedel by som si predstaviť BMW i8 aj s 500 koňovým motorom. To už by sa však úplne vymykalo myšlienke ekologického auta.

Kufor na pár kíl kešu 

Emisie tu sú na úrovni základnej Fabie a spotreba v prípade ekologickej jazdy na úrovni štyroch litrov. Reálne. BMW síce tvrdí 2,1 litra na 100 kilometrov, ale to je myslím nedosiahnuteľné. Ak BMW i8 začnete „nakladať“, nedostanete sa cez 12 až 13 litrov. Pri aute, ktoré má 500 koní, nie je problém dosiahnuť spotrebu cez 30 litrov.  

Marek Marko

So spotrebou súvisí aj nádrž. Tu má v základe 30 litrov, príplatková 42. S autom však prejdete pohodlne stovky kilometrov. Ak teda nebudete skúšať jeho možnosti. Mimochodom BMW i8 má jeden z najlepších rekuperačných systémov, ktoré som kedy videl. Auto si viete dobíjať počas cesty kedykoľvek a veľmi efektívne. 

Ak by ste chceli batérie nabíjať doma, bude to trvať asi dve hodiny. A cena nabíjania bude približne pár centov. Ale aby sme sa dostali aj k menej praktickým veciam. Toto je štvormiestne auto, no úplne reálne sem dáte štyroch dospelých veľmi ťažko. Viezol som párkrát štyroch ľudí, no je to len na veľmi krátku jazdu. Neviete sa vystrieť, neviete kam dať nohy a ani ruky. Núdzovka. Rovnako označím aj kufor. Ten má objem 154 litrov. Čiže tu máte uložený kábel na nabíjanie, dáte sem ešte jeden menší nákup a koniec. 

Úprimne s týmto nebudete chodiť na rodinné dovolenky. Ale dvojica by to do Tatier alebo Chorvátska úplne zvládla. Interiér je futuristický o niečo menej ako exteriér, no stále si pripadáte ako vo hviezdnej lodi.

Na posed za volantom sa rýchlo zvyká. Sedíte veľmi nízko a cítite, že máte veľmi dobrú kontrolu nad autom. Okrem zmeny grafiky na obrazovke pred vodičom je to však typické BMW. Čo je ale menej typické, je napríklad fakt, že v interiéri nenájdete možnosť, ako otvoriť prednú kapotu. Tá je totiž pre bežného človeka nedostupná. Je tam len elektromotor a chladenie. Neotvoríte ju. Kufor máte v zadu.

Lenka Imrichová

Toto auto nemá zmysel

BMW i8 je svojim konceptom úplne iné a nové auto. Nemôžete sa naň pozerať ako na superšport, pretože ním nie je. Rovnako to nie je ani elektromobil, ale ukážka budúcnosti. Je úplne jasné, že takýmto autám budú čoskoro patriť cesty. Je to rarita, ktorú úprimne nikto nebude kupovať za 120 tisíc eur kvôli spotrebe. Ale zážitku v tomto aute sedieť a jazdiť ním.

Každá automobilka si raz za čas „vyrobí“ nejaké to svoje jedinečné a legendárne auto, ktoré nemusí úplne dávať zmysel. A tu ešte na ňom aj pravdepodobne prerába. Teda BMW i8 je jasným príkladom, ako dostať na cesty auto, ktoré sa stane ikonou.

01 - Modified: 2022-04-19 11:54:22 - Feat.: - Title: Šéf automobilky BMW varuje pred výlučnou orientáciou na elektromobilitu 02 - Modified: 2022-04-13 10:44:55 - Feat.: - Title: BMW zmodernizovalo svojho kráľa medzi SUV. Prezrádza toho viac, než sa môže zdať 03 - Modified: 2022-04-01 08:02:05 - Feat.: - Title: BMW predstavilo elektrický unikát pre Čínu. Predĺženú “trojku” však u nás nečakajte 04 - Modified: 2022-03-31 20:06:32 - Feat.: - Title: Kde sa Mongolom otvorila brána do Uhorska a čo urobil Štúr na Devíne? Otestujte sa z histórie 05 - Modified: 2022-03-23 07:37:58 - Feat.: - Title: Očakávaná novinka BMW je na Slovensku. Dokonale prekvapuje jazdou i cenou
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
24. apríl 2024 14:11