Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.07.2016, 13:00

Tesla má za sebou fatálnu nehodu. Pri móde autopilota zomrel prvý človek

Americké úrady už začali vyšetrovanie nehody. Preveria, či je používanie tohto doplnku na cestách v poriadku.

Experti dopravného úradu teraz skúmajú, či nie je v automobile Model S systémová chyba, kvôli ktorej by ho bolo potrebné stiahnuť z prevádzky.V máji tohto roka zomrel pri nehode prvý vodič Tesly, ktorý mal nastavené auto v móde (autopilot), kde takmer šoféruje samé.

Tesla bez akéhokoľvek spomalenia nabúrala do ťahača, ktorý práve išiel cez križovatku. Náraz bol fatálny. Auto dokonca prešlo pod prívesom a prerazilo dva ďalšie ploty. Elon Musk sa vyjadril, že auto nevidelo ťahač, kvôli silnému proti svetlu od slnka.

Navyše radar na aute, ktorý spúšťa krízové brzdenie, si aj na základe týchto údajov mal myslieť, že sa pozerá na nadzemné dopravné značenie, nie kolmo na príves kamiónu.

Kvôli vyššej výške návesu tak nevedel zareagovať. Náraz prišiel až v oblasti čelného skla, kde autá nemajú ako zmierniť účinky dopravnej nehody. Paradoxné je, že pri nehode zomrel človek, ktorého Tesla už raz zachránila pred zrážkou.

Virálne video Joshua Browna, kde sa Tesla úspešne vyhla malej kolízii, zdieľal aj samotný Elon Musk na svojom Twitteri. Video dosiahlo len na YouTube cez 1,7 milióna videní.

Už vtedy 40-ročný muž z Ohia napísal, že nedával počas cesty pozor. Respektívne nepozeral tým smerom (dopredu pred auto). A Tessy (jeho pomenovanie pre Teslu) zareagovala a upozornila ho, aby prevzal v nebezpečenstve riadenie.

Autopilot v Tesle totiž funguje inak ako podobný systém v iných autách. Je pravdou, že funguje takmer ako jeden z najlepších, no nie je to autopilot sám o sebe.

To, že sa auto bude na diaľnici držať v pruhu a začne brzdiť pred prekážkou, dnes vie aj Škoda Superb alebo Mercedes triedy S. Hoci na inej úrovni, ale dokážu to. V základe Tesla odstránila poistku, ktorá vodičom nedovoľuje púšťať volant.

Napríklad v Mercedese, ktorý sa podobne dokáže pohybovať po diaľnici, systém overuje, či držíte volant rukami, a ak ho pustíte na dlhšie ako 15 sekúnd, auto tento systém vypne.

Preto, že systém nie je dokonalý, auto vás stále núti sledovať to, čo sa deje okolo vás a držať volant. V Tesle však niečo také nie je. Ak má auto vhodné podmienky, napríklad diaľnica, je bez problémov schopné úplne autonómne odšoférovať trasu z Bratislavy aj do Trnavy.

Bez toho, aby ste sa čo len raz dotkli volantu. Tu nie je žiadna poistka na držanie volantu, hoci by to isté teoreticky dokázali aj iné autá.

A to dáva dojem vodičom, že auto ide úplne autonómne, no nie je to tak. Technológia je takmer úplne totožná ako v iných autách. Tesla má tak problém, ak zmiznú čiary z cesty, ak začne pršať alebo sa stane niečo nevypočítateľné. Auto totiž nedokáže v kritických chvíľach zareagovať rovnako ako človek.

NHTSA však preveruje, či nebude potrebné zvolať 25 000 vozov k oprave prípadného bezpečnostného nedostatku vozidla, ak by bol príčinou havárie.