Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.06.2016, 18:11

Toto auto má najlepšiu prevodovku. A nepatrí Nemcom

Toto auto má najlepšiu prevodovku. A nepatrí Nemcom
Zdroj: Miro Glasa

Nie je dôvod brať si servítky, ani to tvrdiť v hádankách. To, čo som na prvej prezentácii tušil dnes poviem na plné ústa. Honda Civic Type R je kráľom športových predokoliek. Inými slovami, od jari 2015, kedy ju svetu predstavili, je Honda Civic Type R najlepší hothatch na svete. Je najrýchlejšia, najvýkonnejšia, najľahšia a vo výsledku najzábavnejšia. No keď jej vypnete systémy a jej sa nepáči počasie, vie aj hrýzť...

S časom 07:50,63 na Severnej slučke Nurburgringu konkurenciu doslova deklasovala. Pretože plesla čas snáď o 7 sekúnd lepší, než tam mala dovtedy najrýchlejšia predokolka. Iste, aby som bol presný, mal by som spomenúť, že pred dvoma týždňami (máj 2016) ju technicky o 1,4 sekundy porazil VW s veľmi špeciálnou verziou modelu Golf GTI ClubSport S. Ten má tiež 310 koní, no ťažko hovoriť o sériovom aute. 

Okrem toho, že vyrobia len 400 kusov Golf GTI S, nemá kompletný interiér. Preto by sme mali uznať, že Honda Civic TypeR je stále top. Nielen vďaka skvelému výbušnému motoru, výborným brzdám, šialene pevnému a presnému podvozku a do značnej miery aj vďaka pohotovostnej hmotnosti len 1307 (1322) kg bez vodiča (v zátvorke luxusnejšia verzia GT drahšia o 2 500 eur).

V priebehu cca mesiaca som mal príležitosť vziať oba najbláznivejšie hothatche súčasnosti na SlovakiaRing. V oboch prípadoch som sa posnažil zajazdiť s nimi čo najrýchlejšie (no zároveň hlavne bezpečne). 

Keď si vedľa seba dáte fakty z tabuliek technických špecifikácií, na Slovakiaringu je fakticky nemožné určiť jasného favorita. Ford Focus III RS je o poznanie výkonnejší, má 350 koní a má pohon oboch náprav.

Väčší výkon a krútiaci moment sú mu na tomto dosť rovinkovom okruhu nápomocné pri každej akcelerácii. Pohon 4x4 tu pomáha už menej, možno na 2-3 miestach trate. Naopak veľkou nevýhodou mu je o poznanie väčšia hmotnosť.

Focus III RS totiž bez vodiča váži 1525 kg, čo je o viac než 200 kg viac ako má CTR. No ostrej Japonke zároveň chýba v záprahu okrem porcie ňútonmetrov minimálne 40 koní. A to nie je málo.

Zdroj: Miro Glasa

Takže? Ako to na SlovakiaRingu v mojom podaní dopadlo? Nuž, mimoriadne tesne. Tí, ktorí ste videli videotest (teda presnejšie prvú jazdu) Ford Focus III RS, si možno pamätáte, že sa mi podaril čas 02:34,9. 

Nemyslím, že to sú najlepšie časy, aké tu tieto autá zvládnu. Dokonca ani najlepšie, aké tu zvládnem ja za ich volantom. No férové je, že ani v Honda Civic TypeR som si nedoprial zásadne viac ostrých kôl.

Prosto som dovozcovi a ani ďalším novinárom, ktorí majú mať auto po mne, nechcel zjesť pneumatiky. Honda Civic TypeR pod mojim vedením zvládla SlovakiaRing (verziu 4) za 02:34,3. Výsledok možno viacerých z vás prekvapí, no je logický. +200 kg v dlhých tiahlych zákrutách robí svoje.

Zdroj: Miro Glasa

Tvrdenie zástupcov Hondy, že Civic Type R má na Nordschleife ešte slušné rezervy, ma vôbec neprekvapuje. Ak sa totiž aj Japonci rozhodnú vybrať z CTR 2/3 interiéru a prípadne ešte softvérom prikúria motoru pár desiatok koní navyše, všetci onemejú. 

Je viem, zniem tu už skoro ako Honda agent, no po dvoch riadnych osobných skúsenostiach si nemôžem pomôcť. Civic TypeR milujem a nenávidím zároveň.

Chcem ju, strašne, ale len od piatka večer do nedele večer, a to tiež len vtedy, keď je pekné počasie. Inak s ňou treba jazdiť veľmi opatrne, pomalšie. A hlavne, na našich šialene nekvalitných cestách je aj v mäkšom režime na každý deň doslova nepríjemná. Ale inak je to moja hviezda.

Mám pocit, že o tejto strele by som vám mohol rozprávať a písať ešte dlho, no práve si uvedomujem, že videotest má viac než pol hodinu, a verím, že v ňom je aj viac info, než by ste si mohli želať.

Zdroj: Miro Glasa

Honda Civic Type R rok výroby 2015

PLUSY:

+ najlepšia ostrá predokolka súčasnosti,

+ krásna nie je, vyzývavá určite,

+ bitku si doslova pýta, má to rada natvrdo,

+ mimoriadne neutrálna, temer žiadna nedotáčavosť,

+ výbušný motor, ohromná sila a dynamika,

+ výborné pretekárske sedadlá (keď v nich už ste),

+ takmer žiadny torque steer,

+ samosvor posiela auto parádne za volantom,

+ mega krídlo vôbec nevadí vo výhľade,

+ kombo spotreba len 8,2 l/100 km,

+ režim +R ako sa patrí

  (pruženie stvrdne, zvuk zmení na hluk, stvrdne volant, sčervenejú prístroje...)

+ 2x LEDky na preradenie,

+ skvelé Brembo brzdy,

+ zvuk blow-off ventilu,

+ typický japonský uletený bodykit,

 

MÍNUSY:

- šialene tvrdé pruženie,

- viac víkendovka než na každý deň,

- divný interiér, tvrdý, veľa farieb...

- biedna grafika info displejov,

- infotainment ako domontovaný po výrobe,

- nemožnosť vyhrievaných sedadiel,

- hliníková hlavica radenia páli a mrazí

- svetla netočia do zákrut.

Pripravené v spolupráci TopSpeed.sk