StoryEditor

Čech jazdil dva roky na Kii zo Slovenska: v porovnaní s Octaviou ponúka all inclusive

28.04.2016, 11:26
Sedemdesiat tisíc kilometrov bez závad, bez investícií. Kia Cee´d SW, môže vo všetkých ohľadoch konkurovať "tradičným" európskym značkám. Kórejský rodokmeň prezradí len pár detailov.

Český dobrovoľník strávil za volantom Cee´du combi dva roky a najazdil s ním sedemdesiat tisíc kilometrov. Za tú dobu bol s autom dvakrát v servise. Ale vždy iba na pravidelnej výmene oleja a kontrole.

Inak auto nemalo jediný problém. Jedinou opravou "naviac" bola výmena opotrebovaných brzdových doštičiek, ktorú v servise zvládli zároveň so servisnou prehliadkou po šesťdesiattisíc kilometroch.

Motor slušný, radenie famózne

Auto poháňa najsilnejšia naftová 1600-vka s 92 kilowattmi. Svojím elánom sa napríklad s najčastejšie spomínanou konkurenciou, dvojlitrovým TDI koncernu VW, ktoré má len o 11 kilowatt viac, merať nemôže. „Motor je potrebné na pomery dieselu príliš vytáčať, a ak chce vodič prudšie zrýchliť, nezostane mu nič iné, než podraďovať,“ opisuje majiteľ, ktorý chce zostať v anonymite. Bohvieaká nie je ani spotreba. Kia si vezme obvykle okolo šiestich litrov nafty na sto kilometrov. „A ešte jedno mínus: motor si dal celkom na čas pri zabehnutí. Prvých päť tisíc kilometrov bolo až skoro tragických, dobre začal jazdiť zhruba po pätnásť tisíc kilometroch,“ opisuje.

„Naopak, v radení je Cee´d kráľom svojej kategórie. Dráhy sú neuveriteľne presné, rýchlosti padajú na svoje miesto s ľahkosťou a bez akýchkoľvek zvukov,“ opisuje svoje skúsenosti majiteľ. Len sa pripravte, že piatu rýchlosť budete používať len preto, že v aute je. „Sprevodovanie“ štvorky a šestky ju robí skoro zbytočnou. A ešte jedno veľké plus súvisiace s radením: Kia ponúka možnosť vypnúť indikátor radenia, ktorý je i tak pre väčšinu áut zbytočný.

Na ceste sa kombi správa vzorovo. Podvozok je nastavený skôr tvrdšie, vďaka zadnej viacprvkovej náprave ide po zákrutách suverénne a bez väčších náklonov. Posilňovač riadenia je elektrický, ale má nastaviteľné tri úrovne citlivosti. Väčšina vodičov aj tak nastaví automaticky "najpevnejší" režim SPORT. Na hydraulické posilňovače nemá, ale rozhodne nie je riadenie presilené a nečitateľné. Po sedemdesiatich tisícoch kilometrov sú všetky podvozkové diely pôvodné.

Bohatá výbava do 19 000 eur

Hlavným dôvodom, prečo si ľudia kupujú česko-slovensko-kórejská autá, sú väčšinou peniaze. A v tejto kategórii je Cee´d v podstate neprekonateľný. Za rovnakú sumu, ako len o pár centimetrov väčšia Škoda Octavia, ktorá ponúkne skôr sparťanskú výbavu, dáva kórejská značka doslova "all inclusive".

Cenník je pomerne jednoduchý a aj keď ním rovno prejdete do pravého dolného rohu, kde je model s najvyššou výbavou a s najlepším motorom, nepôjdu na vás mrákoty. Testované auto je presne tento prípad, najsilnejšiu motorizáciu doplnila najvyššia výbava. V rámci limitovanej edície k futbalovým majstrovstvám sveta 2014 vo výbave pribudlo pár príplatkových položiek, ale cena zostala pod 19000 eurami. Tá katalógová. Ako to už býva, v skutočnosti bola ešte priaznivejšia.

Len stručný prehľad toho, čo v rodinnom kombi nájdete: dvojzónová automatická klimatizácia, tempomat, automatické rozsvecovanie svetiel, dažďový senzor, samostmievacie vnútorné spätné zrkadlo a elektricky sklápané vonkajšie zrkadlá. Na sedem palcovom displeji beží kvalitne a dobre ovládateľná navigácia, nechýba samozrejme handsfree s podporou všetkých hlavných mobilných operačných systémov. V tejto cenovej kategórii Kia ťažko nájde konkurenciu.

Elegantný interiér a tachometer z deväťdesiatych

Kia ponúkne aj hodnotne vyzerajúci interiér. Panel okolo prístrojového štítu je v elegantnom, čiernom, lesklom prevedení, výplne dverí sú z umelej kože, rovnako ako všité pruhy v sedačkách.

Aj tie sú príkladné. Majú výborné bočné vedenie, pekný dizajn a aj po sedemdesiatich tisícoch kilometrov vyzerajú ako nové. Po preliačinách nie je ani stopa. Na druhej strane, nastaviteľnú bedrovú opierku by ste hľadali márne. A ak ste zvyknutí mať ľavý lakeť položený na opierke na dverách, budete si ho musieť obaliť molitanom. Výplň je síce pekná, ale tvrdá.

Luxusne vyzerajúci interiér trochu kazí len pár drobností. Kia v aute používa typický ázijský nemastný-neslaný font písma. Nájdete ho všade. Na tlačidlách otvárania okien, na ovládaní klimatizácie, na stropnej schránke na okuliare. A samozrejme na "budíkoch". Ich dizajn vás vráti na začiatok deväťdesiatych rokov. Uprostred tachometra je multifunkčný displej, ktorý je ale na rozdiel od Hyundai i30 len jednofarebný. A zobrazuje len základné funkcie palubného počítača, na informácie z navigácie, handsfree alebo rádia zabudnite.

Drobnosti, ktoré otrávia život

Že šoférujete auto s kórejskými génmi, vám budú pripomínať len maličkosti. Ale niektoré z nich vám dokážu poriadne otráviť život. V niektorých prípadoch budete len krútiť hlavou.

Tak napríklad objektív cúvacej kamery je umiestnený presne nad zadnou značkou. Áno, presne tam, kde pri väčšine áut býva tlačidlo otvárania kufra. To je u Cee´d posunuté mierne doprava. Vy si zvyknete, ale akýkoľvek pasažier, ktorý si pôjde pre veci do kufra, bude prstom zúfalo leštiť šošovku kamery a kufor si neotvorí, kým nevystúpi vodič a kórejskú „vychytávku“ mu osobne nepredstaví.

Na poriadnu otravu sa pripravte v noci. „Inak perfektný displej navigácie aj pri maximálnom znížení jasu nepríjemne oslňuje. Síce sa dá stlačením jedného tlačidla zhasnúť, ale ak cestujete cez noc s navigáciou, budete stále rozsvecovať a zhasínať,“ opisuje majiteľ.

A nepoteší ani monochromatické spätné zrkadlo, ktoré reaguje oneskorene. „Každý osamotený kamión, ktorý na diaľnici predbehnete, vás na tri sekundy oslepí. Po pár hodinách jazdy je to tak otravné, že radšej zrkadlo nasmerujete do stropu,“ dodáva.

A ešte jedna drobnosť súvisiaca s tmou. „Automatické rozsvietenie svetiel je nastavené veľmi necitlivo. Ak sa na neho spoľahnete pri súmraku alebo svitaní, bude Kia tvrdohlavo svietiť len dennými LED diódami, zatiaľ čo každý druhý vodič vás bude „preblikávať“, nech si pustíte stretávacie svetlá.“

Cee´d je skrátka plnohodnotný „kombík“ nižšej strednej triedy, ktorý sa môže rozhodne porovnávať skôr so Škodou Octavia než s menším Rapidom. Tomu sa naopak priblíži cenou. Cena nového auta štartuje v prevedení kombi približne na sume 12 395 eur, ojazdené kombíkové Cee´dy druhej generácie začínajú pri 7400 eur.

01 - Modified: 2024-04-17 07:41:22 - Feat.: - Title: Zúfalstvo na trhu práce ich tlačí do šľapají Baťu: Ako Soták, elektrárne, Kia či Chemosvit lovia študentov? 02 - Modified: 2024-04-08 09:15:00 - Feat.: - Title: Odvrátená stránka štýlového prvku áut. Môže byť pre motoristov nebezpečný, varuje ADAC 03 - Modified: 2024-04-04 14:22:29 - Feat.: - Title: Fico sa bojí čierneho scenára. Sľúbený plán nedoručil, namiesto toho dáva investorom desiatky miliónov eur 04 - Modified: 2024-03-17 23:00:00 - Feat.: - Title: Zistenie HN: Stávka Kie na Žilinu sa prejaví už v budúcom roku. Vo výrobe sa majú naraz objaviť dva e-modely 05 - Modified: 2024-02-27 11:49:03 - Feat.: - Title: Ľudia v automotive chýbajú extrémne. Je to obrovské riziko pre Volvo, tvrdí šéf automobilového zväzu
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
18. apríl 2024 23:00