Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.02.2016, 13:03

Toto BMW má menšiu spotrebu ako vaše auto

Spotreba dva litre na dvojtonovom SUV? Aj to môže byť realita, no iba za určitých podmienok.

Toto BMW má menšiu spotrebu ako vaše auto
Na pohľad je to úplne obyčajné BMW X5, ktoré na cestách stretávate denne. Je to úspešné auto, tak prečo nie?! Avšak pod kapotou je to moderný stroj, ktorý dokáže jazdiť napríklad len na čistú elektrickú energiu. Je to totiž hybrid. A nie obyčajný. Tento môžete doma alebo v nákupných centrách nabíjať a jazdiť s ním „zadarmo“. Ak má vaša cesta do práce len pár kilometrov, je to realita. Áno, jazda za pár drobných na X5-ke. 
Hybridy sa však na Slovensku považujú takmer za zbytočné. Sú všeobecne drahšie, vďaka zložitosti môžu byť viac náchylné na poruchy a je zvykom, že ich reálna spotreba býva iná, omnoho vyššia než v skutočnosti. Navyše autá ako BMW X5 sa kupujú preto, aby jazdili tisíce kilometrov, a nie stáli doma v garáži na nabíjačke. 
Hybrid však nie je obyčajné auto. Zabudnite na predsudky. Ak ho raz budete mať doma a začnete sa k nemu správať ako sa patrí, kráľovsky sa vám za to odvďačí. Navyše, pokiaľ by ste nežili na Slovensku, dostali by ste navyše nižšie dane, poplatky či vstupy do nízkoemisných zón. Tam sme však ešte ako krajina nedokráčali.
BMW X5 si preberám ešte v zasneženej Bratislave. Veľké SUV-čko je už novinársky „naplnené“ výbavou až po strop. A tak ideme testovať, to, čo má BMW priamo vo svojom podpise. Radosť z jazdy. Nová hybridná X5-ka, ktorú si doma môžete pripojiť na predlžovačku, je kvôli elektrickému pohonu ťažšia a poháňa ju navyše štvorvalec. 
Napriek tomu, že to vyzerá úboho, auto je neuveriteľne dravé a živé. A práve vďaka elektromotoru, ktorý ho dopuje. BMW dostalo 313 koní (111 dáva elektromotor) a z nuly na sto to dokáže za 6,8 sekundy. Kvôli batériám má nižšie ťažisko, okrem toho sedím v BMW, čiže je primerane „tvrdé“ a do zákrut sa hrnie lepšie ako konkurencia. Stráca však na komforte.
No toto je stále auto priamo pre vodiča, ktorý má chuť sa zabávať a všetko tomu nasvedčuje. Dokážete tu úplne vypnúť stabilizačný systém. A verte, že na snehu sa s tým dokážete perfektne zabaviť. Pohon všetkých štyroch kolies xDrive navyše za roky prešiel veľmi slušnou aktualizáciou a pokojne sa môže zaradiť k top na trhu.
Spaľuje, samozrejme, benzín, kde si podľa tabuliek vypýta 3,3 litra. No a teraz k realite. Ak si auto nabijete na 100 percent, dokáže prejsť aj 20 kilometrov len na elektrický pohon. No a spotreba sa môže pri kombinovanej jazde v tomto prípade pohybovať aj na úrovni 2 až šiestich litrov. Čím je auto vybité viac, spotreba stúpa vyššie. 
Ak však v základe neurobíte za deň viac ako 100 kilometrov (a auto máte nabité), môžete sa pohybovať v spotrebe na číslach, ktoré nemá ani Fabia s najmenším motorom. Čo je na X5-ku číslo ako zo sna. Ale čo sa stane, ak budete ignorovať, že jazdíte v hybride? 
Pokojne spotrebu vytiahnete aj na 14 litrov, a to je už hodnota z úplne inej galaxie. Hybrid však primárne má jazdiť na spotrebu, respektíve „normálne“, kde s nabitým autom dosiahnete veľmi pekné hodnoty. No nie je to veľmi jednoduché. Skrátka, 300-koňové SUV „si niekedy“ pýta pridať. 
Hybridné BMW X5 sa okrem odlišnej motorizácie a kufra bez druhého dna výrazne neodlišuje od toho, čo na cestách už jazdí približne rok. Je to stále luxusné SUV, ktoré vám dáva na cestách pocit  istoty a aj istej prevahy. Niežeby ste si to vyžadovali, to skôr ostatní vodiči berú úplne inak, ak sa napríklad stretnú v úzkej uličke s týmto alebo desaťkrát lacnejším modelom. 
Nová X5-ka nám však dovolila otestovať ešte jednu zaujímavú funkciu. Nemci ho vybavili novým systémom nočného videnia, ktoré vám dá pri cestách, kde je často vidieť vysokú zver, lepší pocit istoty. Okrem toho, že LED diaľkové „prerážajú cestu“ v úplnej tme takmer dokonale a vyhýbajú sa ostatným autám, na stredovom displeji vidíte cez termokameru ďaleko do lesa. 
prakticky vidíte oveľa skôr než pri očnom kontaktne naživo. Systém navyše dokáže detegovať vysokú zver automaticky (ukáže ju žltou farbou) a upozorní na ňu aj na palubnej doske či head-up displeji. Je to však pomerne neskoro, sami ju odhalíte na displeji skôr. 
Navyše veľké SUV-čko má okrem tisíc ďalších funkcií ešte jednu zaujímavú schopnosť. V prípade, ak stretnete chodca, ktorý vám ide do dráhy alebo je neosvetlený popri ceste, auto ho „vybliká“ a začne naň svietiť. Upozorní vás a aj chodca na to, že idete okolo. 
Hybridné SUV od BMW ukázalo totálnu technickú prevahu v systémoch a nízku spotrebu, ktorú si však musíte zaslúžiť a jazdiť, ako sa na hybrid patrí. Ak ste hltačom kilometrov na diaľniciach, toto auto nie je pre vás, tu musíte využívať elektrický potenciál a auto dobíjať. Vtedy to skutočne má zmysel.