StoryEditor

Má to štyri kolesá, no je bez volantu. Takto vyzerá adrenalínový stroj

07.06.2015, 00:00
Miesto saka teraz obliekam korytnačku a nasadzujem helmu. Zoznámte sa so strojom, ktorý si určite zamilujete.

Ak sa chcete stať stredobodom pozornosti, nemusíte jazdiť ani na Ferrari či Mercedese. Stačí vám asi stokrát menší rozpočet. A aby som nezabudol, rovnako zaujímavý ste aj pre policajtov. To bol jeden z mojich prvých poznatkov pri jazde štvorkolkou v meste. 

A prečo v meste? Každému je už na pohľad jasné, že v extrémnom teréne sa tento stroj cíti ako ryba vo vode a dostane vás aj tam, kde žiadne SUV. A vôbec nemusí záležať na štvorkolke, ale na schopnostiach vodiča. Preto sme urobili úplne iný test: skúmal som, ako si môžete jednoducho okoreniť svoj každodenný život v uliciach mesta na štvorkolke, ktorú nám zapožičala spoločnosť predaj-stvorkoliek.sk

Budíček pre susedov? Štart do práce

Ráno si teda so sebou beriem navyše helmu, „zbroj 21. storočia“, teda korytnačku, a, samozrejme, keďže budem celý deň v role dobrovoľného darcu orgánov, tak si nezabudnem pribaliť aj kartičku poistenca.

Aby som nikoho nevystrašil, tá spomínaná „korytnačka“ nie je žiadny talizman do vrecka z akvária môjho brata, ale vlastne chránič chrbtice a hornej polovice tela. Vyrobený je najmä z umelej hmoty a sľubujem, že pri jej výrobe nezomrelo ani jedno zvieratko s pancierom na chrbte. 

Toto si zväčša obliekajú extrémni jazdci, ja ju mám na sebe z rovnakého dôvodu. Aby som sa nedolámal, keďže na štvorkolke sedím zrejme piatykrát. A ešte taký malý detail, na tej naštartovanej som po prvýkrát. Keďže som sa necítil práve ako vodič roka a moja životná poistka je fakt mizerná…

Konečne štartujem. „Jemným“ basovým tónom dám všetkým susedom (chtiac-nechtiac) najavo, že práve teraz odchádzam do práce ja. Aj preto radšej rýchlo zmiznem v zákrutách. 

Jednoducho to, čo zrejme každý na štvorkolkách nenávidí, je ten zvuk. A presne to je aj jeden z dôvodov, prečo sa na vás každý pozerá. Toto rozhodne nie je žiaden elektromobil, s ktorým by ste sa mali „potichu“ plížiť po meste. Skôr budíte tých, čo ešte doma pokojne spia. 

Pri testovaní som však zažil jednu stále sa opakujúce scénku. Rozhovor s policajtom. Na druhej strane, aby som nevyzeral ako najväčší grázel, nikdy som ani len nedostal pokutu za prekročenie rýchlosti alebo čokoľvek iné, len za zlé parkovanie. 

Blbuvzdorná štvorkolka

A presne to sa zopakovalo. Ak ste si mysleli, že má Bratislava nedostatok parkovacích plôch, toto strčíte všade a nájdete doslova neobjavené možnosti. Samotný Smart by bledol od závisti, kam sa môže štvorkolka dostať. 

No a pri jednom takomto, nazvime to „manévri“ a neštandardnom parkovaní, prikráčal policajt a slušne sa opýtal, čo to tu robím. Po krátkej a zrejme „nečakanej“ odpovedi: skúšam, ako to parkuje, ma však na moje prekvapenie nechal skúšať bez reptania ďalej. 

Okrem bezproblémového parkovania v meste či sladkého budíčka pre susedov má taká štvorkolka v meste výhod omnoho viac. Ale postupne. Na čom som to jazdil? Štvorkolka, pre mňa doteraz neznámej značky Linhai, odviedla počas testu skvelú prácu. 

Dokonca som zistil, že je aj „blbuvzdorná“. Sám som si to vyskúšal, keď som jej na rovinke pridával viac, ako sa má. Skrátka chcel som vedieť maximálku a išiel som tak príliš dlho. Po čase sama spomalila.

A tá maximálka? Niečo vyše 100 kilometrov za hodinu. Znie to nudne, no medzi kamiónmi na diaľničnom obchvate mi tiež nebolo všetko jedno. 

Trhač trávy a blata

Síce som nemal pod zadkom žiadneho „trhača asfaltu“ a v tomto prípade trávy či blata, v meste či v teréne, kde som ju testoval, dokonale stačila. Motor mal 500 cm3, čiže ide o strednú triedu. Navyše ma z jej ovládania, vďaka výkonu, nebolia ruky. Pri silnejšom modeli by to mohlo byť menej pohodlnejšie. Rovnako aj nástup výkonu je výborne odstupňovaný a dobre sa dávkuje. 

Okrem toho toto bola pohodlná úžitková štvorkolka s obrovským úložným priestorom a miestom vzadu pre priateľku (alebo aj priateľa).

Viem si predstaviť, že sa zbalíte a „vypadnete“ niekam na víkend na vidiek. Nie však na celodenný výlet. Klimatizáciu tu z pochopiteľných dôvodov nemáte, a tak v zápchach sa môžete z tepla aj „zblázniť“. Doprave sa dá sčasti vyhnúť, no toto nie je motorka, aby ste to strhli stredom medzi autami. 

Na druhej strane sa tu oproti motorkárom môžete stať hrdinom. Vpredu máte navijak, ktorý potiahne v zime aj auto (dokonca je v základnej výbave). A môžete si sem namontovať aj radlicu na odhŕňanie snehu. Teda ak poznáte Simpsonovcov, môže sa z vás stať aj „pán pluhař“.

Dievčatá parkujú z prvej

A aké zložité je tento stroj riadiť? Keďže ja som na tom sedel prvýkrát a nezabil sa, je to úplne jednoduché. Navyše sme urobili jeden „experiment“, keď sme na štvorkolku posadili dievča, bez akýchkoľvek skúseností a pohodlne nám ju zaparkovalo. Sťažnosti smerovali skôr na chýbajúce vnútorné spätné zrkadlo.

Ďalšou výhodou, ktorá mi pomohla v meste, je automatická prevodovka. Samozrejme, existujú modely aj bez nej, kde sa dá so štvorkolkou viac pohrať. Ale tu stačí zaradiť polohu „H“, nie „D“ ako v aute, a už si stačí užívať jazdu. Jednoduchšie to azda ani nejde.

Prekvapenie čaká najmä v zákrutách. Keďže mám vysoké ťažisko, ak by som to prehnal a vyberal zákrutu rýchlo – prevrátim sa. A to úplne bez problémov. Ovládateľnosť je však napriek tomu pri testovanom modeli špičková. 

Kvôli tej najlepšej vlastnosti sa však stačí len posadiť a stlačiť štartér. Dostanete úplne iný pocit z jazdy a adrenalín, ktorý si môžete vychutnať kdekoľvek. Či už pri obliehaní kamióna, keď dúfate, že vás vidí, alebo pri ceste do práce, kde však prídete spotený viac ako v lete v natrieskanej MHD. Ale teraz vážne, na víkendy a voľný čas si ťažko predstavím niečo lepšie, ako sa ísť previezť na tomto stroji. 

 

Špecifikácie: 

Linhai ATV 500 CC 4X4

Zapaľovanie: TCI elektronické

Štartovanie: elektronické

Motor: 500 cm3

Prevodovka: automatická, variátor

Brzdy: kotúčové, hydraulické

Pohon: voliteľný – 2×4, 4×4

Rozmery: 2 100 × 1 145 × 1 225 mm

Hmotnosť: 470 kg

Objem nádrže: 14,2 litra

 

Snímky: Jaromír Chalabala

Video: Matej Duman

01 - Modified: 2007-06-19 12:01:00 - Feat.: 0 - Title: Novela vysokoškolského zákona ako posledný bod schôdze NR SR
01 - Modified: 2024-04-18 12:25:51 - Feat.: - Title: KVÍZ: Špecifický volant, tlačidlá či displej? Spoznajte pohľadom do interiéru značky áut 02 - Modified: 2024-04-13 22:33:46 - Feat.: - Title: Luxusné SUV, ktoré vyzerá i jazdí skvele. Briti však spravili krok, ktorý mnohých nepoteší 03 - Modified: 2024-04-10 13:14:11 - Feat.: - Title: Zaváhajú aj automobiloví experti: Spoznáte menej známe automobilky iba podľa loga? 04 - Modified: 2024-04-05 11:43:54 - Feat.: - Title: Vyskúšali sme auto pre masy: kórejský hatchback s manuálom a priaznivou cenou 05 - Modified: 2024-04-04 09:18:48 - Feat.: - Title: Mali by ste radšej prísť o vodičák? Tento kvíz preverí, či nie ste hrozbou cestnej premávky
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
18. apríl 2024 15:11