Američan menom Rob sa vozí na Tesle Model S 85, teda na modeli s 85 kWh batériou a výkonom 362 koní. Vŕtalo mu v hlave, ako to vlastne je s cenou za energiu, ktorú prejazdí.
Pri autách so spaľovacím motorom to je jednoduché, pretože cenu vidíte rovno na stojane čerpacej stanice. No pri elektromobiloch vstupuje do hry aj účinnosť nabíjačky a čas, kedy auto nabíjate.
Rob urobil pokus, nechal si doma nainštalovať špeciálnu zásuvku a k nej pridal certifikovaný merač spotreby.
Mesiac sa vozil a Model S nabíjal doma na nočný prúd.
Počas experimentu prešiel 3890 km, zaznamenal spotrebu auta pomocou palubného počítača Tesly a celkovú spotrebu energie, ktorú mu ukázal merač spotreby.
Automobilka hovorí, že ich nabíjačky majú účinnosť 91%. Ale Rob počas testu prišiel na niečo iné. Zistil, že nabíja s účinnosťou 81,4%, čo je takmer o 10% menej ako udáva Tesla.
Mesačne prejazdené |
3890 km |
Energia spotrebovaná autom |
728 kWh |
Priemerná spotreba |
0,187 kWh/km |
Energia spotrebovaná nabíjačkou |
894 kWh |
Reálna účinnosť nabíjania |
81,4% |
Bol zvedavý, o koľko je nabíjanie Modelu S drahšie oproti tomu, čo udáva výrobca. Vo výsledku dospel, že pri účinnosti nabíjačky 81,4% zaplatí za elektrinu v prepočte o 11,27 eur viac.
Zoberme si rovnakú situáciu, teda 3 890 km za mesiac, len so slovenskými cenami. Predpokladajme, že aj u nás by mala nabíjačka účinnosť 81,4% a nabíjame nočným prúdom.
Za mesiac zaplatíte za energiu, ktorou ste kŕmili auto 97,45 eur. Ak by mala nabíjačka účinnosť sľubovaných 91%, vyšlo by vás to na 87,20 eur. Vaše náklady sú teda vyššie o 10,25 eur.
|
USA |
USA |
Slovensko |
Slovensko |
---|---|---|---|---|
Účinnosť |
81,4% |
91% |
81,4% |
91% |
Energia spotrebovaná nabíjačkou |
894 kWh |
800 kWh |
894 kWh |
800 kWh |
Cena za kWh |
0,1199 eur* |
0,1199 eur* |
0,109 eur** |
0,109 eur** |
Cena spotrebovanej energie |
107,19 eur |
95,92 eur |
97,45 eur |
87,20 eur |
Rozdiel 81,4% a 91% účinnosti |
11,27 eur |
|
10,25 eur |
|
*prerátané kurzom 0,75 eur za 1 usd
**použitá sazba DomovNočnýPrúd DD3 z ponuky ZSE
Desať eur mesačne síce nie je vysoká suma, no ročne ušetriť 120 eur je už slušné. Tesla však hovorí, že s ich autom budete aj tak jazdiť najlacnejšie. Je to skutočne pravda?
Porovnali sme Teslu Model S s BMW 535d, ktoré zastupuje diesel, Mercedesom E 400 a Porsche Panamera ako zástupcov benzínových motorov.
Výsledok nás prekvapil. Aj keď sme pri motoroch použil kombinovanú spotrebu udávanú automobilkami, čo je veľmi optimistická hodnota, BMW 535d vyšlo z porovnania o 200 eur drahšie ako Tesla Model S, Mercedes E 400 si vypýta o vyše 300 eur viac a pri Porsche Panamera je to takmer 400 eur.
Tesla je tak najlacnejšia. čo sa týka nákladov na prejazdený kilometer. Benzínové, ale aj naftové autá s porovnateľným výkonom položí na lopatky. Rozdiel v stovkách eur mesačne hovorí jednoznačne v prospech Modelu S.
Teslu okrem toho viete dobíjať aj zadarmo, čo pri benzíne alebo nafte nie je prakticky možné.
|
Tesla Model S |
BMW 535d |
Mercedes E400 |
Porsche Panamera |
---|---|---|---|---|
Cena od |
62 400 eur |
59 400 eur |
57 090 eur |
84 405 eur |
Výkon |
362 k |
313 k |
328 k |
310 k |
Mesačne prejazdené |
3890 km |
3890 km |
3890 km |
3890 km |
Priemerná spotreba |
0,187 kWh/km |
5,6 l/100km |
7,1 l/100km |
8,4 l/100km |
Spotreba mesačne |
894 kWh |
217,84 l |
276,19 l |
326,76 l |
Cena za jednotku |
0,109 eur/kWh |
1,360 eur/l* |
1,489 eur/l** |
1,489 eur/l** |
Mesačné náklady |
97,45 eur |
296,26 eur |
411,25 eur |
486,55 eur |
Rozdiel voči Modelu S |
|
198,82 eur |
313,80 eur |
389,10 eur |
*cena 51 cetánovej nafty na ČS Slovnaft k 25. 7. 2014
**cena 95 oktánového benzínu na ČS Slovnaft k 8. 8. 2014
Celý test Tesly Modelu S nájdete TU, článok o tom ako prešla zadarmo z Košíc do Bratislavy TU.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk
Snímky: Peter Mayer / HN