Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.05.2015, 00:00

Krásna Slovenka zaútočí na pódium v pretekoch ultra úsporných formulí

Preteky v Rotterdame absolvujú aj slovenskí študenti. Za volant si sadne aj Slovenka, ktorá si chce vyjazdiť medailu. Uspeje v náročných závodoch?

Krásna Slovenka zaútočí na pódium v pretekoch ultra úsporných formulí

Už tretíkrát sa Slovenskí študenti predstavia na Shell Eco-Marathone - závode, ktorý patrí medzi najnáročnejšie a najinovatívnejšie študentské súťaže na svete. Tento rok sa pretekov zúčastnia dva slovenské tímy. Prvý z Technickej univerzity v Košiciach a druhý zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

Snímky: Seesame a STU/Milan Bača

Práve druhý tím predstavil tento týždeň extra úspornú formulu a aj šarmantnú jazdkyňu Danielu Welnitzovú. Tá sa pokúsi zajazdiť s čo najmenej palivom, čo najďalej. A určite sa nepoplazí slimačím tempom, v prototype formuly dosahuje rýchlosti až 50 kilometrov za hodinu.

"Pri jazde sa čo najviac snažím využívať zotrvačnosť. Naštartujem motor, beží desať sekúnd a potom ho vypnem," vysvetľuje pilotka zo Strojníckej fakulty spôsob šetrnej jazdy. "Keď cítim, že vozidlo začína spomaľovať, tak opäť naštartujem motor a znovu pridám," dodáva.

S brzdovým pedálom vraj kamarátka nie je. "Čo najmenej brzdenia, fakt len v nutných prípadoch," smeje sa Daniela. Šetriť energiu jej má tento rok pomôcť aj nová technika. "Máme špeciálne ložiská, ktoré sa dlhšie točia. Sú od japonského výrobcu, ktorý ich má patentované. Prečo sa vydržia dlhšie točiť nevieme, zatiaľ sme ich len odskúšali a naozaj fungujú," hovorí študentka o tajnej zbrani slovenského tímu.

Od začiatku pri projekte úspornej formule z dielne STU stojí aj Tomáš Milesich. "Pred rokom sme mali technické problémy. Preto bolo hlavnou úlohou ich odstrániť. Máme napríklad iné uchytenie motora, využili sme aj technológiu 3D tlače - s ňou sme spravili štartér a časti satia," vysvetľuje.

Avšak najdôležitejšou zmenou je prechod z benzínu na stlačený plyn - CNG. "Okolo toho bolo strašne veľa roboty. Museli sme uregulovať tlak z fľaše, ktorá ma 70 barov a plyn dostať do motora. Ten tam napokon púšťame pomocou difúzora, kde si sám motor prisáva plyn," vysvetľuje budúci inžinier.

"Kde sa dalo, tak sme auto odľahčovali, či už na uchytení motora alebo spojke. Taktiež satie je z plastu a nie sú tam použité žiadne trúbky. Karosériu sme neodľahčovali a je taká istá ako minulý rok, ale tá je výborná a sme s ňou veľmi spokojní," dodal Milesich.

Jazdy slovenských tímov môžete sledovať aj na webstránke Shell Eco-Marathon. Študenti začínajú pretekať štvrtok 21. mája a končia v nedeľu 25. mája.

Shell Eco-Marathon

30 výročie študentskej súťaže

2 súťažné kategórie - prototyp a urban concept

7 rôznych kategórii podľa pohonu

2 tímy zo slovenska, TUKE A STU

Rekordný francúzsky tím prešiel v roku 2013 na jeden liter benzínu 3 315 kilometrov.

Najúspešnejšie vozidlá vážia bez šoféra menej ako 45 kilogramov