StoryEditor

Pneumatiky budúcnosti budú bez vzduchu. Tvar menia počas jazdy

18.09.2013, 17:15
Výrobca pneumatík predstavil koncept plášťa, ktorý nie je možné "prepichnúť".

https://www.youtube.com/embed/jxvC35APyYo

Hankook i-Flex je názov novej pneumatiky, ktorá je zatiaľ v štádiu prototypu, ale už čoskoro by sa mohla objaviť v prevádzke. Ide o gumu vyrobenú zo zmesi polyuretánu, ktorá ale okrem klasického plášťa nahrádza celé kolese. Nebude tak potrebné mať na vozidle klasické disky.

Pneumatika i-Flex je zároveň ľahšia ako bežná kombinácia disku a plášťa. Je vyrobená z materiálov, ktoré je možné z 90 percent recyklovať. Vďaka tomu, že namiesto vzduchu využíva vlastnú štruktúru, nepozná klasický defekt, teda nemôže vyfučať. Výrobca ukázal prototyp o veľkosti 155/590 R14, teda pre malé mestské auto.

Hankook i-FLex

Hankook nie je zďaleka jediným výrobcom, ktorý pracuje na projekte pneumatiky bez vzduchu. Konkurenčné Bridgestone napríklad predstavil plášť, ktorý vďaka svojej vnútornej štruktúre nepotrebuje tiež využívať plnenie. Výrobca Polaris chce zase produkovať unikátne pneumatiky pre terénne štvorkolky, ktoré vďaka svojej štruktúre absorbujú nárazy do nerovností.

Firma Hankook ide ale v príprave pneumatík budúcnosti ešte ďalej. Spojila sa s americkou univerzitou v Cincinnati. S jej študentmi potom pripravila návrh pneumatiky, ktorá bude schopná počas jazdy meniť svoj tvar. Nesie názov eMembrane.

Špeciálna pneumatika sa za nízkych rýchlostí bude dotýkať vozovky len okraji behúňa, pretože jeho stred bude znížený. Tým sa podarí aj znížiť spotrebu auta v mestskej premávke. Akonáhle sa ale rýchlosť jazdy zvýši, stred behúňa sa zdvihne a pneumatika sa tak bude vozovky dotýkať celou svojou plochou. To zaistí lepšiu priľnavosť, a teda stabilitu.

Hankook eMembrane

Snímky: Hankook

iHned.cz

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
23. apríl 2024 22:03