Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.01.2016, 00:00

Prvá Škodovka, ktorá šoféruje za vás. Otestovali sme nový Superb

Superb dostal špičkovú techniku, no zabudol na luxusný interiér.

Posledné predaje automobilky Škoda úspešne rastú, až sa dokonca ukázali neoficiálne informácie, že na úkor Volkswagenu, ktorému jej úspech začína prekážať. Samozrejme, nič z toho sa oficiálne nepotvrdilo, no po teste Superbu a s odstupom času stále môžem napísať, že nič lepšie si od tejto značky kúpiť nemôžete. Veď ako inak. 

Auto vo svojej triede vyniká priestorom, ergonómiou, ale aj dizajnom. Čo mu však môžete vytknúť, je interiér, ktorý určite nie je zlý, no jednoducho nepasuje do tohto auta. Pocitu, že šoférujete Octaviu (či akékoľvek iné auto do Škody), sa nedá ubrániť. Chýba tomu nejaký prvok, ktorý by „vyrazil dych“ a ihneď viete, že sedíte v top aute, čo Škoda má, a nie nad tým vôbec váhať. Stálo by za to vylobovať od Nemcov aspoň tú obrazovku namiesto budíkov. 

Škoda Superb, snímka: Pavol Funtál

 

Vlajková loď

No poďme k tomu najdôležitejšiemu, a to, ako Superb jazdí. Aktuálne som mal k dispozícii silnejší, 190-koňový diesel a auto, ako sa na Slovensku hovorí, vo „fullke“. Bol to Laurin & Klement. Počas jazdy či štartovania je interiér auta dobre odhlučnený a samotné jazdenie je tak na danú triedu vo veľkom komforte.

Za pocit a správanie auta na ceste však môže najmä podvozok. V našom prípade, samozrejme, adaptabilný, kde si môžete vyberať rôzne režimy. Toto je pre mňa najväčší skok od predchádzajúcej generácie a mala by to byť prvá položka, ktorú si v cenníku zvolíte. 

Keďže v tomto aute sa vozí minimálne jeden prezident, na problém s pohodlnou jazdou tu nenarazíte. Systém výborne žehlí nerovnosti na ceste. Na Škodu až neuveriteľne dobre. A to aj na 18-palcových diskoch. Skôr tu narazíte na opačný problém. A to, ak si zvolíte športový režim, kde svoje správanie zmení všetko od riadenia až po prevodovku, je stále komfortné. Limuzínu má Superb v krvi. 

A keď sme už pri tom výkone, 190 koní sa u nás posielalo len na predné kolesá. V redakcii sme však mali aj Superb Combi, ktorý mal rovnakých 190 koní a dokázal ich preniesť na všetky štyri kolesá. A práve s pohonom 4x4 sa jazdilo lepšie. Predokolka nedokázala tak efektívne preniesť celý výkon, a ak ste chceli jazdiť svižnejšie, predok neustále „hrabal“. 

Aj automatická prevodovka by si zaslúžila sedem a nie šesť stupňov. Jazda by bola o niečo komfortnejšia, ale aj úspornejšia. Spotreba dieselového štvorvalca bola v kombinovanom režime na úrovni 7,2 litra. 

Škoda Superb, snímka: Pavol Funtál

Aj Škoda šoféruje za vás

Na palubu novej vlajkovej lode sa však dostala aj „tona“ novej elektroniky, ktorá jazdu príjemne dopĺňa. A tak si Superb teraz rád sám zašoféruje. A to v dopravnej zápche alebo aj na diaľnici. Je tu nový inteligentný tempomat, kamera a ďalšie senzory, ktoré napríklad umožnia aj to, že Superb jazdí po diaľnici takmer autonómne. Teda môžete pustiť volant a sledujete, ako auto z Mladej Boleslavi točí zákrutu na diaľnici bez vašej pomoci. 

Spokojnosť je aj s palubným systémom, ktorý patrí k najlepším. Je veľmi jednoduchý na ovládanie a rýchly. A navyše aj svetlomety potešia. Áno, nie sú tu LED svetlá, no na druhej strane sú jedny z najlepších xenónových, aké nájdete v autách. A to Superb dokáže aj také finty, aké majú len LED svetlá. A teda svietiť naplno diaľkovými, a pritom ostatné autá na ceste neosvetľovať. Za spomenutie stojí aj prémiový zvukový systém, ktorý v Superbe hrá veľmi slušne. 

Škoda Superb, snímka: Pavol Funtál

Konečne som využil škrabku

Škoda prevažuje v jednoduchých riešeniach, ktoré sú veľmi dobre premyslené. Máte tu množstvo odkladacích priestorov, miesto, kam dať telefón (niekde je to skutočný problém už len preto, že sa s ním vo vrecu zle šoféruje), veľkú fľašu, ale aj legendárnu škrabku. Síce som si myslel, že ju nikdy nepoužijem, no teraz sa mi to podarilo. Nemal som v aute nič, ako by som z okien rýchlo odstránil námrazu, no malá plastová škrabka sa konečne dočkala využitia. 

Sedíme však v Superbe, ktorý sa výbavou dotiahol aj na Rolls-Royce. Teda výbavou dvoch dáždnikov. Je to skôr však taká núdzovka. Dáždnik sa ťažko vkladá späť a nie je najväčší. Priestorom je to kráľ. Vzadu sa zväčšili sedadlá, ktoré sú o niečo pohodlnejšie než v minulosti, a kufor je neskutočný. Síce údaj 620 litrov vám nemusí veľa hovoriť, je to malá jaskyňa. A vďaka bohu aj dobre usporiadaná. Máte množstvo háčikov a možností, ako previezť nielen jednu igelitku, ale aj celú skriňu. 

Škoda Superb je univerzálne auto, a ak automobilka tvrdí, že najlepšie, aké vyrobila – neklame. Nie je vo všetkom najlepšie, má chudobnejší interiér, no vynikajúci komfort, dobrú paletu motorov a skvelý reprezentatívny dizajn. Dá sa povedať, že jeho uvedením odštartovala nová éra Škody.