StoryEditor

Otestovali sme najočakávanejšie auto Slovenska. Novú Škoda Fabia

09.02.2015, 23:00
Je väčšia, krajšia a jazdí omnoho lepšie ako predchodkyňa. Navyše je nová Fabia aj inteligentnejšia.

Fabia je unikátne auto. Možno si to ani neuvedomujete, ale je to auto, ktoré denne najviac ovplyvňuje život Slovákom. Na cestách ich stretávate stovky, a pravdepodobne ste už jednu aj šoférovali alebo minimálne v nej sedeli.

Jej nová generácia sa stala za minulý rok u nás jedným z najsledovanejších áut vôbec a dnes, keď v nej jazdím, na mňa niektorí ľudia pozerali akoby som sedel v Mercedese. Áno, aj nová Fabia zaujme. Zatiaľ, kým je „nová“. Je to predsa najpredávanejšie auto na Slovensku. A ako dopadla u nás v teste? 

 

Mohol to byť nový začiatok

Pravdupovediac som nečakal, že poskočila tak vysoko. Dokonca je tak na úrovni, že si myslím, že Škoda urobila chybu, keď ju nazvala Fabiou. U niektorých ľudí je toto označenie vyslovene nepopulárne pretože si za ním vďaka predsudkom predstavia starú rozbitú škodovku. 

A to je v tomto prípade úplne mimo. Keďže toto auto má byť najmä aj pre mladých (priemerný vek kupcov minulej generácie bol okolo 50 rokov), pokojne by som ho nazval Škoda Style. A urobil z toho nový začiatok. To auto má s minulou generáciou spoločné maximálne meno. Nuž ale Fabia je overená značka, a tak sa ide na istotu. 

Začnem tým najlepším. A tým je podvozok a ovládanie. Nová Fabia poskytuje na počudovanie veľmi dobré jazdné vlastnosti. Podvozok dospel, elektronika je dokonalejšia a ovládanie auta v meste či mimo neho je prekvapivo presné a jednoduché.

Volant je svojím rozvrhnutím vynikajúci rovnako aj posilňovač riadenia. Pokojne ho môžete ovládať malíčkom.

Skvelé sú aj tlačidlá a funkcie na volante. Vo všetkom je jednoduchosť a okamžitá odozva. Dokonca mnohé a niekoľkonásobne drahšie autá by si mohli zobrať príklad. 

Budete si zvykať

No nie všetko bolo perfektné. Jediné, na čo som si doslova musel zvyknúť, bol chod nášho motora s prevodovkou. Skúšal som verziu 1.4 TDI s päťstupňovým manuálom, ktorý je ako stvorený na dochádzanie do mesta. Prekvapil ma však chod auta v nízkych otáčkach. Prakticky mi to ihneď po prevzatí „testovačky“ dvakrát za sebou „skapalo“.

V garáži a v prvej križovatke. Čo vám poviem. Celkom trapas. 

Jednotku musíte jednoducho držať zaradenú oveľa dlhšie, ako ste zvyknutí a na pomalé rozbiehanie na dvojke takmer zabudnite. Na jednotke tak musíte prichádzať pomaly do križovatky či prechádzať cez retardéry. Skrátka, ak už sa Kabaň pri inšpirovaní dizajnu rád nechá ovplyvniť Applom, mohol by to povedať aj inžinierom. Skutočne som to nepovažoval za intuitívne. No skrátka deň-dva si budete zvykať. 

Motor je pritom veľmi živý. Má 90 koní plus 230 Nm a ak sa už rozbehnete a zapne sa turbo, dokáže sa s ľahkou Fabiou pekne pohrať. Rovnako vie byť aj to, čo každý od Fabie očakáva, a to úsporný.

Auto, ktoré ešte nemalo zabehnutý motor, jazdí mimo mesta pod štyri litre a v meste cez päť. Nie je to síce rekordér, no na to, že by vám Fabia „žrala“ veľa nafty, sa nemôžete sťažovať. 

No aj keby ste zabudli, čo šoférujete, či benzín alebo diesel, Fabia vám to rada pripomenie. Odhlučnenie nepatrí medzi silné stránky, a to najmä pri naštartovaní studeného motora.

Fabia je inteligentnejšia

Na päťstupňovej manuálnej prevodovke mi chýbala šestka. Hlavne na diaľnici. Nie je to nič neznesiteľné, no spotreba auta oproti mestu rapídne stúpne, až na takmer šesť litrov. Prevody sú navyše kvôli tomu dlhé, a na 50 km/h tak budete jazdiť ešte na trojke. 

To, z čoho mám však veľkú radosť, je nový dizajn. Fabia vyzerá atraktívnejšie, dravšie a znova nadčasovo. Ak ju uvidíte jazdiť aj o desať rokov, bude vám pripadať úplne normálne. Nová Fabia je širšia, nižšia a nepatrne kratšia. Aj vďaka tomu dosahuje lepšie vlastnosti na cestách. 

Okrem toho má denné LED svietenie, za príplatok, a nechýba ani populárna škrabka vo veku nádrže. Dokonca som ju stihol dvakrát reálne použiť. Ak šikovné riešenia fungujú, mám o to väčšiu radosť.

Navyše obdobných možností, kam si niečo napríklad odložiť, je v aute požehnane. Všetko od parkovacieho lístka, cez slnečné okuliare, papiere až po mobilný telefón.

Dokonca ak chcete, môžete mať v aute aj špeciálny odpadkový kôš. Fabia patrí v tomto ohľade medzi najpraktickejšie autá pre rodinu. Miesta na to, kam si uložiť veľkú fľašu či čokoľvek iné, je pomerne dosť. 

Rovnako sa najhoršie neodvezú ani pasažieri na zadných sedadlách. Ak by som sedel „sám za sebou“, mám 180 cm, miesta by ostalo toľko ako napríklad ešte v prvej Octavii.

Kufor má objem príjemných 330 litrov, a ak potrebujete previezť niečo väčšie, sedadlá môžete, samozrejme, sklopiť. Nevznikne však rovina, ale malý schod. 

Fabia dostala v novej generácii „viac inteligencie“, a tak má napríklad multikolíznu brzdu (po náraze auto okamžite zastaví) či pokročilý multimediálny systém. Palubný počítač funguje doslova perfektne a ponúka napríklad možnosti, ako merať spotrebu paliva od posledného natankovania. 

Je to budúci hit Slovenka

Okrem toho som žasol, keď Fabia začala prehrávať skladby z iPhonu cez USB výstup. A to sme v aute nemali ani top rádio, ale jeho druhú verziu Swing.

Niektoré nastavenia auta sú dostupné len cez dotykový displej, no v tomto prípade to nebol žiadny problém. Konečne to funguje tak, ako má, a rekcie na to čo chcete urobiť, sú okamžité. Rovnako opakujem, že v tomto zaostávajú niekoľkonásobne drahšie autá. 

Individualita tohto auta má veľký potenciál. Spolu máte až 125 rôznych farebných kombinácií, ako si môžete svoju Fabiu upraviť. Kombinovať môžete farby interiéru, kolies, strechy a karosérie. Všetko však stojí už peniaze navyše. 

Naša Fabia bola vybavená nad očakávania, no tomu odpovedala aj cenovka. Takmer 16-tisíc eur. Pokoj, dá sa kúpiť aj lacnejšie. Mohol za to najmä dieselový motor. Ak však chcete s novinkou jazdiť hlavne v meste, určite si vyberte jeden z benzínových motorov a napríklad druhý stupeň výbavy – Ambition. 

Základ má toho v sebe viac než minulá generácia, no bez klimatizácie alebo bez elektrických predných okien sa dnes dá už ťažko existovať.

V tomto prípade by ste boli s rovnako 90-koňovým motorom na príjemných 11 tisícoch eur. A to je už zaujímavá ponuka. Všetky pohonné jednotky s dieslom majú v novej Fabii maximálne tri valce. Benzínové štyri.  

Nová Fabia ma v mnohom prekvapila, dokonca tak, že by sa od nej mohli učiť aj drahšie autá. Má na svoj štandard dobrý podvozok, skvelo sa ovláda a vyniká aj dynamickým vzhľadom.

A ak to „neprestrelíte“ s výbavou, má aj zaujímavú cenu. Novinka dostala silného súpera v podobne Hyundai i20, no ja si aj tak myslím, že sa už teraz pravdepodobne pozeráte na nové najpredávanejšie auto na Slovensku. 

Snímky: HN / Pavol Funtál

Video: HN / Matej Duman

01 - Modified: 2007-03-11 11:51:56 - Feat.: 0 - Title: Od 15. marca už vodiči nemusia jazdiť so zapnutými svetlami
01 - Modified: 2024-04-18 12:25:51 - Feat.: - Title: KVÍZ: Špecifický volant, tlačidlá či displej? Spoznajte pohľadom do interiéru značky áut 02 - Modified: 2024-04-13 22:33:46 - Feat.: - Title: Luxusné SUV, ktoré vyzerá i jazdí skvele. Briti však spravili krok, ktorý mnohých nepoteší 03 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je 04 - Modified: 2024-04-10 13:14:11 - Feat.: - Title: Zaváhajú aj automobiloví experti: Spoznáte menej známe automobilky iba podľa loga? 05 - Modified: 2024-04-05 11:43:54 - Feat.: - Title: Vyskúšali sme auto pre masy: kórejský hatchback s manuálom a priaznivou cenou
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 11:01