StoryEditor

Stroj na zázraky. Pozrite si, čím nás šokovalo nové Porsche

03.05.2015, 13:29
Súkromná koncertná sála, vaša hračka, ale aj miesto, kde môžete plakať. Od šťastia. Pretože sa budete voziť v jednom z najlepších SUV.

Vyzerá asi ako malé Porsche 911. Určite ste ho už v živote párkrát videli. Je to ikona, ktorá stvorila legendárnu nemeckú značku. Aby som vás nezmiatol, zatiaľ hovorím len o obyčajnom kľúči od auta. Mimochodom, od Porsche ho odkopírovala aj Tesla. A tak ho berieme do rúk a štartujeme úplne nový Macan. 

 

Musím priznať, že sa predsa len spoza jeho volantu na svet pozerá lepšie. Aj tie dievčatá sa usmievajú častejšie. Ale späť k jazde. Asi po prvej hodinke šoférovania v meste si myslím, že pod kapotou asi zabudli nejakého Helmuta z Nemecka, ktorý tam tajne šliape do pedálov. Inak si neviem vysvetliť, ako to auto dokáže bez problémov jazdiť so spotrebou, ktorá by sedela asi tak na starú a malú Fabiu.

Jazdíte bokom

S tým rozdielom, že keď „dáte plný kotol“, príjemne vás zarazí do sedadla. A áno, jazdí to aj za 6,5 až 6,9 litra dieselu. V meste. Čo je pre auto s čerstvým šesťvalcovým motorom šok a zázrak. Skoro ako v Octavii, ibaže päťkrát drahšej. O. k., a teraz trošku porušíme protokol.

Zájdem mimo cesty, vypínam stabilizačný systém a… jazdím si po lúke bokom. Veď prečo nie?! Kolesá sa s chuťou zarezávali do čerstvej trávy a ja som len čakal, kedy ma „zbalia“. Aj divákov bol dostatok. Od zajacov až po stovky vodičov, čo jazdia naokolo a občas zamávajú. Veď je super pozerať sa na Porsche, ktoré robí to, na čo bolo stvorené. 

Tu som si uvedomil, že toto dvojtonové SUV jazdí lepšie ako ďalšie desiatky akože „športových áut“. Stačí mať v rukách malé umelecké dielo (volant s logom Porsche) a pod zadkom štvorkolku, ktorá primárne posiela všetok potenciál na zadné kolesá.

A viete, čo je najkrajšie? Pod kapotou sme mali len obyčajný základný motor. Našťastie má Porsche trošku iné štandardy, a tak na to, aby sme sa „šmýkali bokom“, to bohato stačilo. 

Život s Porsche

Bez vtipov. Macan je superšportové SUV. A chcem ho na Vianoce. Ale späť k autu. Mať Porsche má aj svoje nevýhody. Spotreba vás síce nezruinuje, ale servis určite. Okrem toho vás stretávajú aj milšie starosti ako odmietanie tých, čo by sa radi odviezli, alebo sa dočkáte väčšej pokory na cestách. 

Psychológia totiž na slovenských cestách funguje dokonale. Viem to, lebo jazdím ako novinár vo všetkom. Od toho najlacnejšieho až po desiatky top áut. Kým v jednom môžete (omylom) zastaviť premávku v bratislavskej rannej špičke a nikto si ani len nedovolí vás na to upozorniť či nedajbože zatrúbiť, v inom vás vytláčajú z diaľnice, ak dostatočne rýchlo neobehnete kamión. 

Život s Porsche má aj ďalšie pozitíva. Nemusíte chodiť na koncerty. Zvukový systém vám všetko dostatočne vynahradí. Najmä ak máte dostatočne kvalitné nahrávky.

Stačí aj v mobilnom telefóne. Zatiaľ čo si napríklad pustíte Welcome to the jungle, stačí vyraziť do blata a na hory, a máte so sebou auto, ktoré vylezie aj tam, kam by ste sa pešo ani neodvážili. Len tým 20-palcovým diskom sa to zrejme páčiť nebude. 

Raňajky v meste

A teraz trošku z automobilového sveta. Porsche Macan používa asi tretinu totožných dielov z Audi Q5. Aký je teda medzi autami rozdiel? V jednom slove – nadpozemský. Ak si myslíte, že toto je len „okrytovaná“ Q5-ka, mýlite sa. Ak by som to mal napísať povrchne, rozdiel medzi autami je asi taký, ako keď niekomu jednoducho poviete, že vám pred domom večer nestojí (?) Porsche alebo „iba“ Audi. 

Podvozok Macanu je okrem toho príjemne naladený a aj pri svižnej jazde z vás nevytrasie dušu či plomby. V preklade, ani na ceste made in Slovakia, ktorá si ešte pamätá prvú republiku, si na seba nevylejete rannú kávu. Luxusné Porsche predsa musí spĺňať určité parametre. 

Keď už sme pri jazdných vlastnostiach. Aj „základný“ Macan vám veľmi ochotne zrýchli na 200 kilometrov za hodinu bez toho, aby ste si to nejako veľmi uvedomovali. To „izolovanie rýchlosti“ je v niektorých autách neskutočné.

Nemôžete sa hanbiť vytiahnuť peniaze

Vnútri sa cítite ako v inom svete. A to najmä pri pohľade na stredovú konzolu. Je na nej asi „tristo tlačidiel“ a pôsobí, že na jej ovládanie potrebujete minimálne vysokoškolský diplom. Všetko je však logicky odčlenené a svojský dizajn sa v tomto prípade javí ako unikátny a vynikajúci. V iných autách príliš veľa tlačidiel kritizujem, tu však všetko vyzerá ako jeden celok a súčasť auta.

Samozrejmosťou je ďalej koža či „superprepracovanie detailov bez chýb“. Avšak toto je praktický model, kde sa vám napríklad do dverí zmestí veľká fľaša vody či do kufra kompletná výbava na dovolenku. Má 500 litrov a zadné sedadlá sklopíte do roviny. 

Perličkou pri preberaní auta však bolo to, že som očakával od Porsche s minimálnou cenou 60-tisíc eur bezkľúčové otváranie dverí a rovnako aj štartovanie už ako povinnosť.

A tak som najprv zbytočne „trhal“ kľučku auta, kým som došiel na to, že musím otvárať kľúčom. Podobné to bolo so štartovaním. Skrátka si treba za mnoho prvkov priplatiť. 

Na trhu nám však vzniká zaujímavá situácia. Paradoxne najlepšie SUV tu patria športovej značke. A je to jedno, či „slovenský“ Cayenne alebo Macan, obe sú výnimočné. Pripadá mi to ako z krajiny, kde sa voda sypala a piesok lial. Skrátka som „namäkko“, toto môžem označiť za najlepšie malé SUV na svete.  

 

PORSCHE MACAN S DIESEL 

Motor: šesťvalec 2 967 cm3 

Výkon: 190 kW (258 k) / 580 Nm 

Rýchlosť: 230 km/h 

Prevodovka: 7-stupňová, automatická 

Náhon: všetky štyri kolesá 

Spotreba kombinovaná: 6,1 l 

Hmotnosť: 1 880 kg 

Akcelerácia: 6,3 sekundy 0 – 100 km/h 

Cena: od 60 065 eur 

01 - Modified: 2007-05-23 10:02:01 - Feat.: 0 - Title: Najlepšie platia obchodníci
01 - Modified: 2024-04-17 12:00:00 - Feat.: - Title: Urastené rodinné SUV aj pre siedmich je na Slovensku. Hyundai prezradil oficiálne ceny 02 - Modified: 2024-04-17 09:36:15 - Feat.: - Title: Nová povinnosť pre autá od júla 2024: Znamená stopku pre obľúbené fiaty i porsche 03 - Modified: 2024-04-15 08:30:00 - Feat.: - Title: Drahé palivo na pumpách? Poradíme vám, ako dokážete znížiť spotrebu vášho auta 04 - Modified: 2024-04-16 09:30:00 - Feat.: - Title: Neprehliadnuteľné Alfa Romeo odhalené. Prvý elektromobil značky dostane aj hybrid 05 - Modified: 2024-04-15 11:40:00 - Feat.: - Title: Číňania dotácie popierajú. Ich autá si držia náskok vďaka inováciám i dokonalej výrobe
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
18. apríl 2024 04:46