Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.11.2012, 00:00

Revolučný motor zo Slovenska pokrstí Fico

Pozrite si bližšie detaily o špeciálnom motore. V utorok ho pokrstí aj sám premiér.

HN nedávno informovali o úspešnom otestovaní špeciálneho motora spoločnosti RTU, za ktorým stoja Slováci aj Američania. Už 20. novembra sa uskutoční oficiálne predstavenie motora, ktorého sa zúčastní aj súčasný premiér, Robert Fico. Stane sa jeho krstným otcom.

Motor by mal následne poputovať do špeciálne upravenej Audi R8. RTU chce nahradiť obrovský desať valcový 5,2 l motor „len“ 2,5 l päťvalcom vlastnej výroby. 

 

Snímka: archív
Zdroj: archív


Sen o Le Mans

Paradoxne bude mať vďaka unikátnej konštrukcii menší motor vyšší výkon a ťah. Jeho vlastnosti plánujú overiť na známej trati Nürburgring. Najväčšou záťažovou skúškou technológie RTU by malo byť pokorenie 24 hodinových pretekov v Le Mans. „Obzvlášť vytrvalostné 24 hodinové preteky sú našim cieľom, kde by sa fantasticky využila super nízka spotreba nášich motorov," komentoval pre HN jeden z majiteľov RTU, prekár a autor ručne skladaných automobilov Attack, Dick Kvetňanský.

 


Dick Kvetňanský na Slovakia Ringu.


Motorová brzda nestačila

Motor už dokázal podľa certifikovanej brzdy vyvinúť výkon 814 koní. Pri jazdnom cykle dosahoval spotrebu 5,3 litra - ide o simulovanú spotrebu jazdy po diaľnici.  Motorová brzda, na ktorej bol vykonaný test, dovoľuje úspešne vyskúšať motor do 1 000 Nm krútiaceho momentu. Tento motor však presahuje túto hodnotu a aj preto nemohol byť otestovaný na plných 100 percent výkonu. „Ručička krútiaceho momentu doslova udrela o koniec budíka vedľa údaju 1 000 Nm a motor bol práve v režime 4 500 otáčok. Maximum je 7 tisíc otáčok, teda výkon je teoreticky ešte vyšší," vysvetľuje Kvetňanský.

Snímka: archív
Zdroj: archív

 

Snímka: archív
Zdroj: archív


Tajomstvo je vo výrobe

Použitý blok motora je síce bežný, no 90 percent súčiastok je od tímu RTU. Vrátane samostatne nastavenej riadiacej jednotky. Motor sa vďaka špeciálnym procesom a neznámej zliatiny materiálu sám ochladzuje a nepotrebuje naddimenzovaný chladič.

Kovový obal turba má bežne 250 stupňov Celzia, no tu má použité turbo len približne 22 stupňov celzia. Teplota výfukových plynov dosahuje viac než tisíc stupňov, ale upravený motor RTU ich produkoval pri tristo stupňoch. Navyše hodnota emisií bola bežným prístrojom, ktorý sa využíva napríklad pri kontrolách EK nemerateľná.

Motor nedisponuje ani katalyzátorom. Vstrekované množstvo paliva do valcov je výrazne nižšie, avšak vo väčšej koncentrácií. Horí tak pri nižších teplotách. Následne špeciálny materiál nedovoľuje, aby energia, ktorá vzniká pri expanzii, unikala mimo komory valca. Premieňa sa teda na tlakovú energiu oveľa efektívnejšie.

 

Snímka: archív
Zdroj: archív


Benzín aj diesel

Technológiu je možné aplikovať na benzínový, ale aj dieslový motor. Zdá sa, že dvanásť ročný výskum má vynikajúce výsledky: predstavený motor je jeden z najefektívnejších benzínových motorov na svete. Jeho efektívna hodnota sa pohybuje niekde okolo šesťdesiat percent. Bežné motory dosahujú efektivitu okolo dvadsať, turbomotory a dieslové motory až tridsať percent. 

Nevýhoda motora
Jedinou z nevýhod je, že motor ešte neprešiel dlhodobými záťažovými testami, ktoré zaberú niekoľko najbližších mesiacov. Autori ho chcú testovať primárne na závodných pretekárských dráhach, kde sa dostane až na svoj limit.

Snímka: RTU
Zdroj: RTU


Výsledné hodnoty

Podľa podkladov spoločnosti dosiahol motor na brdze krivky výkonu a krútiacieho momentu, ktoré nájdete na nasledujúcej infografike. Ostatné dva porovnávané päťvalce z Volskwagenu Jetta alebo Audi TT RS majú rovnaký blok a základ ako upravený motor RTU. 


Snímka: RTU
Zdroj: RTU


Zdroj: RTU

Snímky: RTU, Peter Mayer, archív

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.