Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.10.2011, 00:02

Dick Kvetňanský v prečo nie?!: Konzervatívny anglický Jaguar má bestseller!

Rozdiel medzi mužom a chlapcom je len v cene jeho hračky. Keby Jaguar vyrábal hračky, chcem autodráhu plnú nových XF-iek, dva ovládače a súpera Tóna Slobodu!

Jaguar XF modelového radu 2012.

Veľká časť želania sa mi splnila. Jaguar vyrobil prekrásnu hračku zvanú nové XF a pretože ma asi poznajú, dodali mi ju radšej v mierke 1:1. A testuje ju so mnou práve macher na pilotovanie profesionálnych RC špeciálov, teda modelov pretekárskych autíčok na diaľkové ovládanie, úspešný a známy trnavský podnikateľ Anton Sloboda.

Let´s dance! 
Sadáme do bielej, obdiv vzbudzujúcej limuzíny, ktorá nás z diaľky privíta priateľským žmurknutím série „lediek“ v predných reflektoroch, predstavujúcich písmeno J. Vysoký riaditeľ Sloboda ihneď oceňuje odsúvajúci sa volant a konštatujeme prekvapivo veľkorysý priestor pre vodiča aj spolujazdca, pričom vzadu zostáva stále dostatočný komfort pre ďalších cestujúcich.

Vyrážame. Náš nekonvenčne odetý hosť v tričku a džínsoch okamžite konštatuje, že motor disponuje úžasným záťahom a prevodovka sa v automatickom režime správa, akoby lineárne zrýchľovala stále na tom istom stupni.

Prudko brzdíme, Jaguar automaticky zapne výstražné svetlá a my sa vrháme do zákruty, ktorou preletíme bez najmenšieho zaváhania, pokiaľ nerátam zaváhanie fotografa Petra lietajúceho s vytreštenými očami na zadných sedadlách. Je vidieť, že Tóno Sloboda, inak jazdiaci na športovom Porsche a autách s objemom motora 3-krát väčším ako tento, si jazdu užíva a s Jaguarom sa okamžite spriatelili.

Jaguar XF modelového radu 2012.


Éčko či trojka?
„A koľko to stojí, takýto Jaguar a aký to má motor?“ Vysvetlím základné údaje a tentoraz má vytreštené oči pán riaditeľ.
– Takáto adrenalínová jazda, spotreba päť a pol litra a ja si kupujem benzínové osemvalce? – Keby som si sem sadol z bežného rodinného auta, považoval by som XF-ko za raketu! Spolu oceňujeme naozaj vyvážené jazdné vlastnosti – auto sa javí len mierne nedotáčavé na klzkejšom povrchu, no je stále ľahko kontrolovateľné.

Teší ma, že Anton Sloboda vie vďaka svojmu hoby oceniť správne nastavenie podvozka, čo sa mi pri testovaní s riaditeľmi naozaj nestáva. – Ani to auto neviem zaradiť, vymyká sa svojej triede, výbavou a rozmermi by sa hodilo k Mercedesu triedy E a BMW 5, no cenou je to céčko a trojka. – Slušná úroveň dielenského spracovania, dobre ergonomicky navrhnutý interiér, kvalitný dotykový informačný displej, servom ovládané výduchy klímy, naozaj pestrá výbava!

Jaguara za úsmev

Jaguar XF modelového radu 2012.
Na obede stretávame skupinku priateľov: – Čo to máš, pán riaditeľ? – To biele? To je nový Jaguar... a viete čo, dávajú to zadarmo! Kontruje so širokým úsmevom Sloboda. Zdá sa, že Jaguar presvedčil aj naozaj náročného spotrebiteľa. – Neviem, či je to tou novou majetkovou štruktúrou, či to v tom Anglicku skladajú Indiáni, alebo sa svet zbláznil, ale tá cena je v tomto segmente naozaj viac ako adekvátna. – Neviem, aká je celá farebná ponuka, ale v tejto bielej je auto naozaj sexi a je práve v móde.

Neohúril ma hádam len kufor, niežeby bol malý, ale moje basy s náradím by som tam pre menší nakladací otvor v kupé karosérii asi nenaložil, uzatvára chvíľku filozofie Anton Sloboda.

Čo je nové
XF-ko ako nový prírastok do šelmovitej rodiny sme pre vás otestovali už takmer pred rokom. Driftovali sme v zime na okruhu, lietali po diaľnici, auto nás už vtedy doslova dostalo svojím športovým charakterom, brutálnou výbavou a navyše s trojlitrovým turbodieselom.

Súčasne predstavovaný model 2012 prešiel mnohými ozdravovacími a okrášľovacími kúrami a je vidno, že nové vedenie značky naozaj počúva, čo hovorí trh a aké zlepšenia by zákazníci prijali. Jediný hluchý bol asi autor softvéru, ktorého si jedného dňa niekde počkám... a zrátam mu tú cestu z Trnavy do Bratislavy, kde som vďaka naplno kúriacemu sedadlu musel sedieť na kabáte a hodinu poskakovať na polovici zadku.

Nechápem, prečo sa vyhrievanie sedadiel musí ovládať cez displej, ktorý môže zamrznúť a pri cúvaní a parkovaní sa zmení na obrazovku, ktorá sa vtedy tiež nedá ovládať. Pridávanie a uberanie zvuku rádia trvá večnosť, prepínanie obrazoviek kúrenia, klímy, rádia, telefónu a navigácie tiež. Verím však, že ide o softvérovú chybu systému len na tomto konkrétnom vozidle.

Záverečný verdikt

Jaguar XF modelového radu 2012.
Je obdivuhodné, ako sa nudný konzervatívny anglický Jaguar, preslávený najviac svojím zlým servisom a nízkou kvalitou spracovania, dokázal v čase svetovej krízy a krachu veľkých automobiliek tvrdo prebojovať maličkými krôčikmi do svetla reflektorov svetových showroomov a predstaviť v priebehu roka hneď druhú generáciu bestselleru. Jaguar XF modelového radu 2012 ponúka ťažko napodobiteľný štýl a charizmu noblesnej tradičnej značky, špičkovej techniky a bezpečnosti a predstavuje tým vážnu konkurenciu najmä nemeckému BMW 5 a Audi A6.

S malým úsporným motorom s fantastickým točivým momentom doplnil chýbajúcu motorizáciu najekonomickejšej voľby v prémiovom segmente, no v kombinácii s perfektne odstupňovanou osemstupňovou prevodovkou mám rovnaký názor s naším hosťom Antonom Slobodom, že ide o prekvapivo agilnú pohonnú jednotku so smiešnou spotrebou a je otázka času, kedy nás postupujúca kríza, emisné normy a vlastné svedomie prinútia vzdať sa monštruóznych veľkoobjemových osemvalcov a potichu si vystačiť s tými istými parametrami z malých preplňovaných dvojlitrov.

Jaguar XF modelového radu 2012.