StoryEditor

Nehoda podľa zvuku

03.12.2006, 23:00

Nové senzory aktivácie airbagov, ktoré vyvinul Siemens, dokážu rozpoznať zrážku pri nehode podľa zvuku a vystreliť airbagy až dvakrát rýchlejšie ako kedykoľvek predtým. Zvukový senzor nárazu (CISS) využíva špeciálne štruktúrované zvukové vlny, ktoré sa vytvárajú pri deformácii podvozku pri náraze. Vlny svojou charakteristikou udávajú kritickosť nárazu a určujú, či sa airbagy vystrelia. V sériovej výrobe sa nový zvukový senzor nárazu objaví na budúci rok.
V súčasnosti sa na rozoznanie zrážok v automobiloch využívajú rôzne snímače. Zatiaľ čo senzory v nárazníku rozpoznávajú deformácie spôsobené pri nehode, tlakové senzory v strednom medzidverovom stĺpiku auta (B-stĺpiku) merajú intenzitu bočného nárazu. Okrem nich existujú aj akceleračné snímače, ktoré na určenie výslednej sily nárazu využívajú brzdnú silu a vibrácie vozidla. Snímače dokážu rozpoznať akustické vibrácie až do 400 hertzov.
Kým dosiaľ využívané senzory potrebovali od nárazu auta do odpálenia airbagu 30 milisekúnd, zvukový senzor nárazu vyvinutý automobilovými expertmi Siemens VDO potrebuje iba polovicu tohto času v závislosti od závažnosti zrážky. Trik je v tom, že zvukový senzor nárazu spracúva okrem vibrácií v spodnom pásme aj frekvencie vysoké až 16 kilohertzov. To mu umožňuje rozoznať aj nepočuteľné oscilácie šírené oveľa rýchlejšie než hlbšie vibrácie. Senzor pritom využíva charakteristiky plastickej deformácie.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
18. apríl 2024 06:55