StoryEditor

Defender nekončí, bude modernejší

18.09.2006, 00:00



Land Rover Defender sa vyrába od roku 1990 ako štvrtá generácia pokračovateľa tradície legendárneho modelu Land Rover Series 1 z roku 1948. Súčasná výrobná kapacita (limitovaná veľkým podielom ručnej práce) je približne 25-tisíc kusov ročne. Okrem civilnej verzie vyrába Land Rover aj špeciálnu vojenskú verziu modelu Defender, ktorú využívajú armády vo vyše sto štátoch sveta. Od roku 1948 celkovo vyrobili viac než 1,8 milióna Defenderov a jeho predchodcov, z ktorých je doteraz v prevádzke približne 70 percent.
Na nadchádzajúcom jesennom autosalóne v Paríži predstaví firma svoj najstarší model Defender v modernizovanej podobe. Pôvodne mal Defender v modelovom roku 2007 nahradiť modernejší nástupca, na základe neutíchajúceho dopytu zákazníkov, ktorý presahuje výrobnú kapacitu, sa však anglický špecialista na automobily 4x4 rozhodol výrobu legendárneho modelu predĺžiť ešte najmenej o štyri roky.
V rámci modelového roku 2007 dostal Defender kompletne nové pohonné ústrojenstvo, ktoré umožňuje splniť zvýšené nároky na hluk, vibrácie a emisné predpisy. Doterajší päťvalcový turbodiesel Td5 s objemom 2,5 litra, vybavený združenými vstrekovacími jednotkami (čerpadlo/dýza), nahradil moderný štvorvalcový turbodiesel Ford. Tento motor s objemom 2,4 litra vznikol obmenou agregátu používaného v úžitkových automobiloch Transit. Maximálny výkon 90 kW (122 k) je rovnaký ako pri pôvodnom päťvalci, no najvyšší krútiaci moment 360 Nm je o 20 percent vyšší. K lepšiemu využitiu charakteristiky krútiaceho momentu motora prispieva aj nová 6-stupňová manuálna prevodovka spoločnosti Getrag.
Okrem nového pohonného ústrojenstva sa urobili zmeny aj v interiéri. Defender dostal úplne nový prístrojový panel s lepšou ergonómiou ovládacích prvkov. Združený prístroj má už aj otáčkomer. Stredová konzola je na výber v dvoch vyhotoveniach -- ako otvorený odkladací priestor alebo s uzavretou odkladacou schránkou s objemom 14 litrov.
Kvôli splneniu bezpečnostných predpisov nahradili zadné sedadlá, orientované bokom k smeru jazdy, normálne sklopné sedadlá s opierkami hlavy a trojbodovými bezpečnostnými pásmi. Tým sa maximálny počet sedadiel krátkej verzie Defender 90 znížil na štyri a dlhšej verzie 110 Station Wagon na sedem. V ponuke bude tiež 5-sedadlová verzia 110 Station Wagon s veľkým batožinovým priestorom, homologovaná ako úžitkový automobil kategórie N1. Naďalej zostáva zachovaná aj dlhá verzia Defender 130 s rázvorom 3,22 metra, ktorá je k dispozícii ako pikap s dvojitou kabínou alebo šasi s kabínou pre špeciálne nadstavby. Celkový počet 14 verzií karosérie sa oproti predchodcovi nezmenil.
Navonok sa Defender modelového roku 2007 líši iba zvýšenou prednou kapotou a tým, že mu chýbajú vetracie klapky pod čelným sklom. Na technickej koncepcii automobilu so samostatným rámovým podvozkom a hliníkovou karosériou, zabezpečujúcou výborné jazdné vlastnosti v ťažkom teréne, sa modernizáciou nezmenilo nič. Vďaka novým technickým prvkom, ako sú posilňovač riadenia, ABS, elektronická trakčná kontrola či príplatková klimatizácia, patrí stále k vyhľadávaným automobilom. Predávať ho začnú v marci budúceho roka.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 06:29