12.07.2018, 00:01

Testovali sme elektráreň na kolesách: BMW je ideálne do mesta, má však jednu anomáliu

  • Keď elektrinu zachraňuje benzín.
  • Jeho výhoda spočíva v tom, že vás nenechá skrátka v štichu.

Elektromobil BMW i3s REX sa vám na prvý pohľad nemusí zapáčiť. Keď však ide po ceste, jednoducho si ho všimnete. Aj to je jedným z cieľov výrobcu. Dať najavo, že BMW i3s REX je iné zvonku, ale aj zvnútra. Zvláštny futuristický nádych ide ruka v ruke s príjemnou filozofiou tohto auta - produkovať čo najmenej emisií. 

BMW predstavilo i3ku už dávnejšie, no tento raz ju vynovilo a darovalo jej, okrem iného, dlhší dojazd. Po plnom nabití ukazuje niečo vyše 200 km. V skutočnosti je to ale podmienené množstvom vecí. Ak máte napríklad naplno spustenú klimatizáciu, zožerie vám to vyše 40 kilometrov.

Dojazd tiež závisí od spôsobu jazdy. Ak autu nakladáte po diaľnici, kilometre sa extrémne prudko znižujú a spomínanú "dvestovku" určite neprejdete. Je to skrátka auto do mesta.

No a v meste sa tiež naplno prejaví REX, teda Range extender. Auto totiž obsahuje aj raritu – a tou je benzínový dvojvalec, ktorý produkuje energiu. Je to teda pojazdná elektráreň. Automaticky sa spustí, keď klesne batéria na 5%. Jeho výkon však pomáha len v rámci mesta, pretože na rýchlu jazdu po diaľnici nestačí. Výkon má menší, ako by ste potrebovali.

Jeho výhoda však spočíva v tom, že vás nenechá skrátka v štichu a „núdzovo“ dobehnete ďalších asi 130 km. Stále však platí, že nemôžete ísť diaľničnou rýchlosťou. 

Range extender môžete aktivovať aj vtedy, keď batéria klesne pod 75%. Dokáže vám udržiavať nabitie batérie. Ako to ale celé vyzerá v praxi? Keď sa vozíte po meste, všetko ide približne podľa plánov. So zapnutým REXom sme skutočne na rýchlosti 50 km/h vedeli batériu mierne dobíjať. Samozrejme, že nám to celé nedalo pokoja a vybrali sme sa predsa len aj na diaľnicu. Vtedy, pri rýchlosti asi 120 km/h generátor naozaj nestíhal a klesal tak dojazd na elektriku, ako aj dojazd na benzín. 

Zdroj: BMW

V rýchlostiach okolo 90 km/h však dokázal REX udržiavať batériu na rovnakom percente. No stále príliš neodporúčame vybrať sa takýmto autom na rýchle a dlhé trate. Hoci dotankovať môžete do deväťlitrovej nádrže benzín jednoduchšie, ako nájsť na diaľnici nabíjaciu stanicu, predsa len, prejdete v "skoro plnom plyne" len pár kilometrov a čaká vás opäť tankovanie. 

Veľmi zaujímavým momentom pri jazde s BMW i3s REX je aj to, ako vás doslova odučí používať brzdu. Rekuperácia energie je totiž nastavená dosť výrazne a v momente, keď pustíte plyn, začínate brzdiť bez toho, aby ste stlačili brzdu. Je to prudko návykové, vyhovujúce a naučili sme sa to využívať už po pár chvíľach s autom. 

Cena nami testovaného modelu v plnej výbave je vyše 57-tisíc eur. Ďalšie zaujímavosti o tomto aute sa dozviete v našom videu. 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.