03.11.2017, 16:59

Najpodceňovanejšie auto u nás je Seat. Ťažko predá aj špičkový model

Má 300 koní, pohon všetkých kolies a slušný kufor. Najideálnejšia kombinácia na slovenský trh.

Najpodceňovanejšie auto u nás je Seat. Ťažko predá aj špičkový model
Zdroj: HN / Drahomír Piok

Môžeme povedať, že španielska automobilka má za sebou úspešný reštart. A to doslova. Opäť vyrába zaujímavé autá, asi všetku techniku má od nemeckého Volkswagenu a ponúka napríklad aj jedno z najzaujímavejších SUV na našom trhu (Ateca). Okrem toho sme mali možnosť vyskúšať „autíčko“, ktoré je za svoju cenu takmer perfektné. Seat má však u nás výrazný problém s imidžom.

 Jednoducho, aj to dobré, čo skonštruuje a dostane na slovenské cesty, nevie predať. Seat nie je v top 10 najpredávanejších značiek na Slovensku. A nezmestí sa ani do top 15. Dokonca taký Mercedes-Benz alebo BMW s výrazne drahšou ponukou predajú dvojnásobne viac osobných áut ako Španieli.

 Značka patrí pod Volkswagen od roku 1990. Úprimne, mala svoje problémy, ale zdá sa, že sa jej ich podarilo prekonať. Navyše, posledné autá, ktoré sme v redakcii mali, skôr prekvapili, ako sklamali. Až neuveriteľne z nich cítiť nemeckú techniku, hoci, samozrejme, lacnejšiu, ako má Volkswagen.

 

Takmer nikto ho nepozná

No a tým najpodceňovanejším, čo môže u nás Seat ponúknuť, je ich úplný top model. Seat Leon Cupra. Je to relatívne „lacné“ (na svoje schopnosti) a zábavné auto s vysokým výkonom. A pritom je skvelé, na cestách hravé a takmer nikto ho nepozná. 

Napriek pár príplatkovým doplnkom či veľkým diskom nevyzerá práve, že má výkon 300 koní. Dá sa povedať, že práve tých 300 koní je taká psychologická hranica, kde sa oddeľuje zrno od pliev a poviete si, že toto už môže jazdiť veľmi slušne.

A presne to Seat skonštruoval. V nenápadnom a modernom dizajne. Cupra sa vyrába v troch verziách. Základom je trojdverový hatchback, ktorý si kúpite za približne 30-tisíc eur. Je to najlacnejšie auto na trhu s výkonom 300 koní. Celý výkon však smeruje len na prednú nápravu, čo je už pomerne dosť. Ďalej máte možnosť vybrať si päťdverový variant, ktorý však opäť poháňa len predné kolesá.

Zdroj: HN / Drahomír Piok

My sme mali v redakcii to najlepšie. A to verziu ST (kombi) s pohonom všetkých kolies. Z nuly na sto kilometrov za hodinu to Seat zvládne už za 4,9 sekundy. To je mimoriadne obdivuhodný výkon. Napríklad nové Audi S5 sa rozbehne z nuly na sto za 4,7 sekundy. A také BMW 440i so šesťvalcom na križovatke porazíte. S malým a lacným Seatom.

Toto auto je zrejme najlacnejšie na trhu, ktoré zvládne stovku pod päť sekúnd. Samozrejme, že jazdecky to nie je žiadne BMW alebo porovnávané Audi, ale napriek tomu sa nemá za čo hanbiť. Seat dostal do Cupry po rokoch to najdôležitejšie. Stále to bola len silnejšia predokolka, no konečne ťahajú všetky štyri kolesá.

 

Zdroj: HN / Drahomír Piok

Ako toto mohli vyrobiť 

Ešte pred letom sme mali možnosť jazdiť Cuprou aj na okruhu, a bolo to viac prekvapením ako sklamaním. Úprimne sme trošku nechápali, čo Seat skonštruoval, a to, že mu to Volkswagen „dovolil“. Auto jazdí veľmi slušne, s vodičom komunikuje, no v zákrutách vás môže viac prekvapiť nedotáčavosťou. Stále je to primárne predokolka, ktorá pripája cez haldex zadné kolesá. A je to sčasti cítiť.

Rovnako sa môže zdať na plných brzdách nervóznejšie, ale to musíte jazdiť úplne nadoraz. V zásade však drží stopu a vie neuveriteľne prekvapiť zrýchlením. Ani u nás nikto, kto sadal do tejto testovačky, neočakával, že Seat konštruuje niečo podobné. „Nechápem, ako Seat mohol vyrobiť takéto auto,“ zaznelo z úst jedného z kolegov, ktorého sme náhodne previezli domov.

Zdroj: HN / Drahomír Piok

A má pravdu. Odzrkadľuje asi to, čo si myslí väčšina ľudí. Že Seat nedokáže vyrobiť „poriadne“ auto. No my sme minimálne jedno celý týždeň šoférovali. Cupra ST ponúka pri normálnej jazde spotrebu, ktorá sa bude držať pod desať litrov. Ak sa na ňu nebudete pozerať, ale len jazdiť, dostanete sa aj na 16 litrov. Palivová nádrž má len 50 litrov a vyslovene chce len prémiový benzín, a tak na čerpacie stanice budete zrejme chodiť častejšie.

Drahším benzínom sa predražia aj prevádzkové náklady, no autíčko za to stojí. To, že kupujete lacné „Audi S4“, však uvidíte napríklad v interiéri. Je, povedzme, jednoduchší, hoci tu aspoň nič nevŕzgalo. Prekážalo nám ovládanie multimediálneho systému, ktoré, napriek tomu, že vychádza zo základu, ktorý Volkswagen ponúka, pôsobilo chaoticky. 

Neprehnať to s výbavou

Za lepší priemer môžeme označiť Full LED svetlá, ale vyslovene sklamaním bol zvuk. Cupra ho takmer nemá. Ani pri naštartovaní, a keď už idete, čo-to sa z výfuku ozve. No nie je to žiadne terno. Chcelo by to niečo agresívnejšie. Napríklad ako brzdy. Tie sú občas až jedovaté. Auto má navyše na svoj výkon zaujímavú hmotnosť. Len 1 545 kilogramov. Je to teda ľahké auto s motorom na prednej náprave a s výborným výkonom.

Jeho použiteľnosť v normálnom živote stúpa aj vďaka takmer 600-litrovému kufru. Hoci je to menší kombík, aj na zadných sedadlách je primerane veľa miesta. Netreba však čakať, že budete vyslovene spokojný. Rovnako nevieme označiť toto auto za rodinné. Jednoducho, rýchlemu oteckovi doprajeme, ale Cupru si kupovať nemusí. Je tvrdá. A to aj napriek adaptabilnému podvozku. Treba si dávať extrémny pozor na veľké nerovnosti ako pri každom športovom aute.

Zdroj: HN / Drahomír Piok

Dobrou správou je aj to, že v základnej cene, ktorá je aktuálne na úrovni 35-tisíc, máte všetko, čo by ste potrebovali. Slušné sedadlá, LED svetlá, sedemstupňový automat, radenie pod volantom, dotykový displej, klimatizáciu či, samozrejme, 4x4. Priplatil by som si maximálne za bezkľúčové štartovanie a parkovacie senzory. Cenu viete z 35-tisíc vyhnať aj na 40-tisíc, kde sa už zase začnete približovať Golfu R. Ten je však inde. Je síce drahší, ale lepší. Cupra je však maximálne vyvážená výkonom s rozumnou cenou. Navyše, od nového roku dostane Cupra od základu obrazovku miesto klasických budíkov.

Toto auto by sme mohli označiť takmer za slovenský sen. Má výkon, kufor a dá sa s ním jazdiť ekonomicky. Na to, aby snom bolo, by však muselo mať vpredu iné logo. Skutočne nič proti Seatu, ale ak by malo na čelnej maske logo Škody, tak by to zrejme bola malá revolúcia. Takto je to perfektné auto, ktoré je pripravené vás hlavne prekvapiť a nesklamať. A navyše máte istotu, že ich na cestách nebude toľko ako Octavií RS. Jednoducho exkluzivita.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.