StoryEditor

Hyundai vyrobil skvelé auto. Dokáže jazdiť takmer zadarmo

21.10.2017, 00:00
Vyskúšali sme jednu z trojice verzii modelu Ioniq kórejskej automobilky Hyundai.

Hyundai dáva ľuďom naozaj na výber. Na Slovensku totiž ponúka zákazníkom model Ioniq nielen ako čistý elektromobil, ale tiež ako hybrid kombinujúci benzínový agregát s elektromotorom či plug-in hybrid. Práve poslednú možnosť sme si mali možnosť v týždňovom teste odskúšať. Ide o akéhosi kríženca medzi klasickým hybridným vozidlom a elektromobilom.

Avšak začnime zovňajškom – Ioniq prichádza ako päťdverový liftback. Dizajnéri sa zamerali hlavne na eleganciu a hladkosť jednotlivých tvarov. Auto v premávke obzvlášť nevyniká a je skôr takou „sivou myškou“.

Ioniq je navrhovaný tak, aby mal čo najlepšiu aerodynamiku, ktorá má prispieť k dobrej spotrebe paliva. Koeficient odporu má hodnotu iba 0,24. O tomto zámere svedčia aj špeciálne tvarované disky kolies.

​Maska nie je vyplnená ako v prípade elektrickej verzie modelu, pribudlo tiež klasické veko nádrže v zadnej časti. Vpredu sa nachádza ešte jedno, pod ktorým je ukrytý konektor nabíjania.

Nechýbajú ani LED predné a zadné svetlomety či denné diódové osvetlenie v tvare bumerangu, zabudované v prednom nárazníku. Samozrejmosťou sú prvky v bledomodrej farbe, ktoré odkazujú na hybridný charakter auta. Tie nájdeme aj v kabíne.

Nabíjacie káble sú uložené v 341-litrovom batožinovom priestore v praktických „kufríkoch“. Vďaka dodávanej sieťke vám v kufri veci „nelietajú" a dobrou správou je tiež úložný priestor pod podlahou, do ktorého si môžete odložiť ďalšie drobnosti.

Funkčnosť a jednoduchosť

Interiér je v štýle exteriéru, nevýrazný, no príjemný. Takmer všade nájdeme mäkčený plast, prípadne kožu. Celkovo je spracovanie na naozaj veľmi dobrej úrovni a kabína je od okolia dobre odhlučnená. Kožený volant sa vďaka svojmu tvarovaniu dobre drží a obsahuje prehľadné tlačidlá ovládania tempomatu, rádia či hovorov.

HN/Radoslav Petrík

​Sedadlá sú vyhrievané a pohodlné, čo platí aj pri absolvovaní dlhých vzdialeností. Na priestor sa v Ioniqu nebudú sťažovať ani pasažieri na zadných sedadlách, ktorí majú dostatok miesta na nohy aj plecia. Horšie to bude len v prípade vyšších ľudí, ktorí si budú zrejme hlavu opierať o strop auta. Pohodlné vozenie je hlavne pre štyri osoby, stredné miesto v druhom rade sedadiel je naozaj len núdzovou možnosťou.

Stredový dotykový displej má prehľadné menu a práca s ním je jednoduchá. Na dotyky reaguje pomerne rýchlo a „fajnšmekrov" poteší tiež Infinity audio systém so siedmimi reproduktormi, ktoré robia cestovanie ešte príjemnejším.

Dynamika nielen do mesta

Hyundai Ioniq v plug-in hybridnej verzii dostanete len s jedinou pohonnou jednotkou. Je ňou 1,6-litrový benzínový GDI motor s výkonom 77 kW. Ten spolupracuje s elektromotorom, ktorého výkon je 45 kW, systém tak dokáže poskytnúť 104 kW výkonu.

S nabitou lítiovo-iónovou polymérovou batériou s kapacitou 8,9 kWh som s autom dokázal prejsť približne 55 kilometrov čisto na elektrickú energiu. Vďaka rekuperácii brzdnej energie si viete batérie, samozrejme, priebežne trochu dobiť aj počas jazdy, benzínový motor sa prihlási k slovu iba v prípade, že razantnejšie stlačíte plynový pedál.

HN/Radoslav Petrík

​Spotreba sa v hybridnom režime pri pokojnej jazde pohybuje na úrovni tesne pod päť litrov na 100 kilometrov. Počas jazdy na diaľnici rýchlosťou 135 kilometrov za hodinu stúpla o necelý liter. To je naozaj skvelý výsledok. Auto sa vďaka dobrému „odpichu" dokonale hodí hlavne do mesta, no dych nestráca ani na diaľnici či okresných cestách.

Šesťstupňová automatická prevodovka radí pekne hladko a vo väčšine prípadov rozumne. Zaujímavosťou však je ručná brzda, ktorá je pri Ioniqu skôr nožná. Nájdeme tu teda jeden malý pedál navyše, na ktorý si musíte nejaký čas zvykať.

Podvozok filtruje nerovnosti veľmi dobre, pritom však nie je príliš plavný. Vodič v ňom má dostatočnú oporu, a to aj pri rýchlejších prejazdoch zákrut. Jazda s Ioniqom je jednoducho úplne pohodová a do kabíny sa rázy dostanú len výnimočne.

Technológie a bezpečnosť

Už v základe dostanete k autu množstvo bezpečnostných či asistenčných systémov. Nechýba systém autonómneho núdzového brzdenia AEB, monitorovanie tlaku v pneumatikách, adaptívny tempomat, predné a zadné parkovacie senzory, zadná parkovacia kamera s dobrým rozlíšením či napríklad monitorovanie mŕtveho uhla. To nielen vizuálne upozorní vodiča, ale pri zaraďovaní sa do „plného" pruhu spustí aj akustické upozornenie.

Priplatiť si môžete jedine za metalický lak či Premium balík, pozostávajúci z kožených sedadiel s pamäťou, elektrického nastavenia v prípade vodiča a ventilácie predných sedadiel. Inak máte všetky technologické „vychytávky" zahrnuté v akciovej cene automobilu. Tá, mimochodom, začína na sume 31 990 eur, čo nie je práve málo.

HN/Radoslav Petrík

​Hyundai Ioniq vo verzii plug-in hybrid je skvelým autom, ktoré sa vám za kúpu odvďačí dobrými jazdnými vlastnosťami, pohodlím, vynikajúcou spotrebou a slušnou dynamikou.

Praktickosť tu nájdete tiež, no počítajte s menším batožinovým priestorom či trochu skromnejším miestom na hlavu pre spolucestujúcich na zadných sedadlách. Vo zvyšných smeroch je auto dostatočne priestranné a kvalitne spracované. Ak nepotrebujete pútať pozornosť a chcete jazdiť „za pár litrov", Ioniq môže byť skvelou voľbou. ​

menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 12:59