07.10.2017, 09:00

Predsudky bokom. Hyundai má skvelé športové auto

Posadili sme sa za volant úplnej novinky. Juhokórejčania začali písať novú históriu s i30 N.

Predsudky bokom. Hyundai má skvelé športové auto
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Máme za sebou prvé kilometre s novým kórejským „hothatchom“ Hyundai i30 N. Ide o prvý vysoko výkonný model línie N  tejto značky. Vychádza z i30 novej generácie, avšak už od základu je skonštruovaný s cieľom poskytnúť tak dynamickú, ako aj každodennú jazdu.

„Hyundai i30 N bol skonštruovaný na jediný účel, poskytovať našim zákazníkom maximálny pôžitok z jazdy v dostupnom a výkonnom komplete,“ povedal Albert Biermann, výkonný viceprezident divízie vývoja a testovania vozidiel Hyundai.

Dizajn je oproti klasickej „itridsiatke“ agresívnejší a podriadený funkčnosti. Prednú masku dopĺňa logo N, predný nárazník dostal dynamickejšie krivky a červený pruh. V zadnej časti nájdeme taktiež prepracovaný nárazník a strešný spojler s tretím brzdovým svetlom.

To odkazuje na motoršport a dodáva autu skvelý charakter. Samostatnou kapitolou je dvojica koncoviek výfuku, ktorá umocňuje zážitok z jazdy.

Interiér ponúka pohodlie na každodenné jazdenie, ale aj na jazdu po okruhu. Športové sedadlá vás v zákrute „podržia“ a multifunkčný volant skvele padne do ruky.

Podoba je naozaj veľmi výrazná s klasickými modelmi i30. Chcelo by to dať trochu viac najavo, že tento interiér patrí práve „hothatchu“. Priestoru je tu však pomerne dostatok, a to platí aj pre cestujúcich na zadných sedadlách.

Batožinový priestor má objem 381 litrov v prípade, že je tu umiestnená aj priečna výstuha. Bez nej sa objem zvýši na 395 litrov. Vodič si vie zobraziť informácie o tlaku turba, krútiacom momente či G-preťaženia a stopovať si časy kôl.

Naozaj auto na okruh?

Vyskúšali sme si slabšiu, ale aj najvýkonnejšiu verziu Performance Package (PP) tejto novinky. Tá bola na 19-palcových diskoch podstatne tvrdšia, čomu nahrával aj fakt, že je tu o ďalšie štyri milimetre nižšia svetlá výška (132 milimetrov) oproti základnej i30N (136 milimetrov).

V režime komfort však dokáže auto kvalitne tlmiť nerovnosti, avšak podvozok je celkovo pevnejší, a preto nečakajte žiadne „plávanie“ po ceste. V zákrutách drží skvele aj vďaka elektrickému samosvornému diferenciálu pri naozaj rýchlych prejazdoch, čo sme si vyskúšali na trati Vallelunga v Taliansku.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Pod kapotou sa ukrýval dvojlitrový T-GDI motor s výkonom 184 kW, prípadne vo verzii PP 202 kW. Krútiaci moment je však na rovnakej úrovni, a to 350 Nm, tak isto ako aj maximálna rýchlosť 250 kilometrov za hodinu.

Rozdiel sa prejavil napríklad v zrýchlení, keď slabšia verzia (6,4 s) stráca oproti výkonnejšej 0,3 sekundy. Agregáty spolupracujú výhradne so šesťstupňovým manuálom, s ktorým je naozaj radosť radiť. Rýchlostné stupne skvele zapadajú a nechýba ani ich krátka dráha.

Režim N rozpúta peklo

K dispozícii je päť jazdných režimov: Eco, Normal, Sport, Režim N a Režim N Custom, kde si vodič vie prispôsobiť nastavenia. Do režimu N sa prepnete aj jednoduchým stlačením tlačidla na volante a zmení sa hneď niekoľko vecí.

Aktivuje sa automatické prispôsobenie otáčok, medziplyn, pri podraďovaní. Je tak zaistené mäkšie a športovejšie radenie smerom nadol. Funguje to naozaj skvele. Nechýba generátor zvuku v kabíne, avšak nie je nijako prehnaný.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Dobrou správou však je, že aj vonkajší prejav auta je skvelý. V režime N sa totiž otvorí klapka vo výfukovom systéme, keď má auto podstatne hrubší zvuk a pri preraďovaní nápadne strieľa z výfuku.

Ak vám nič zo spomenutých vecí nestačí a so športovou jazdou to myslíte naozaj vážne, k dispozícii bude aj „okruhový paket“, keď dostanete napríklad Recaro škrupinové sedadlá, pneumatiky Pirelli P Zero Trofeo R, športové 19-palcové disky, data logger či zlepšené predné a zadné brzdy.

Aj na každodenné jazdenie

Okrem množstva športových funkcií a charakteru vozidla tu nechýbajú klasické prvky bezpečnosti. Nájdete tu systém rozpoznania únavy, systém udržiavania v jazdnom pruhu, čítanie dopravných značiek, automatické stlmenie diaľkových svetiel či napríklad automatické núdzové brzdenie. S autom nie je absolútne žiadny problém jazdiť každý deň na nákupy či voziť deti do školy.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Hoci je novinka od Hyundaiu naozaj skvelá a dokáže prekonať napríklad Focus ST, na Hondu Civic Type R pravdepodobne mať nebude. Rozhodnúť však môže prijateľnejšia cena oproti konkurencii, pričom Honda Civic začína na sume 34 290 eur a Hyundai i30 N v zahraničí štartuje s cenou približne 28-tisíc eur.

Aká bude tá na Slovensku zatiaľ nevieme, karty však tento hothatch bude môcť poriadne zamiešať. Má skvelé jazdné vlastnosti, využitie tak na trati, ako aj na bežnejšie jazdenie, pekný vzhľad, praktický interiér a zvuk, ktorý vám jednoducho vyčarí úsmev na tvári.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.