05.10.2017, 12:00

Kia prichádza s modelom, ktorý bude miláčikom publika. Ako SUV sa však len tvári

Jednoduchý, veselý a príťažlivý dizajn, to je obrovská prednosť Kie Stonic.

Kia prichádza s modelom, ktorý bude miláčikom publika. Ako SUV sa však len tvári
Zdroj: iDnes.cz/František Dvořák

Nový model bude miláčikom publika hlavne kvôli svojmu vzhľadu. Je to crossover, dnes najmódnejší druh auta, to znamená zvýšený podvozok, svalnatú karosériu, pekný vzhľad a veľké kolesá, pričom pohon tých zadných nie je nutnosťou.

Stonic zahusťuje ponuku Kie a tiež potvrdzuje, že za crossover je dnes z čisto marketingových dôvodov výhodné prehlásiť čokoľvek. To nie je výčitka, len to potvrdzuje, ako je dnešné pobláznenie sveta SUV a z nich odvodenými crossovermi silné.

Ale Stonic je naozaj pekné auto a od budúceho roka ho ešte bude možné pri objednávaní vylepšiť dvojfarebným prevedením karosérie. Toto auto má ale k SUV veľmi ďaleko, je to vlastne príjemný hatchback na zvýšenom podvozku.

Crossover, ktorý ním byť veľmi nechce

Svetlá výška je tak nakoniec takmer to jediné, čo ho ku crossoverom posúva, od asfaltu k podlahe je to 18 centimetrov, čo je na preskakovanie spomaľovačov, pokorenie obrubníkov a nákupy v supermarkete viac ako dosť. Kolesá zostávajú rozumných rozmerov, základom sú 15-palcové, avšak k dispozícii sú tiež 17-palcové. Výška je 1 521 milimetrov, to je dokonca menej, než na koľko narástol Fiat Panda, ktorého zatiaľ nikto za crossover neprehlásil.

Vo vnútri Stonicu je miesta viac ako dosť, akurát sa nesedí tak vysoko, ako je dnes pri SUV a ich krížencoch v móde. Vlastne sa vo vnútri sedí nečakane nízko, ako v normálnom malom aute. To nám, kto radšej sedí nižšie, vyhovuje a tí, ktorí majú radšej vyššie sedenie kvôli (falošnému) pocitu nadvlády nad premávkou, si sedačku nastavia jednoducho nahor.

David Labrosse z vývojového centra Kie to vysvetľuje jednoducho: „Sedí sa vysoko ako v Riu, ale svetlá výška je ako pri modeli Sportage.“

Každopádne sa v Stonicu čisto subjektívne sedí nižšie ako v priamej konkurencii, ktorou je napríklad Peugeot 2008, Mazda CX-3 či Renault Captur, a zodpovedá tomu aj architektúra vnútrajšku. Na dĺžku má Stonic 415 centimetrov, čo je na úrovni malých kombíkov, ktoré dnes práve autá strihané ako Stonic z ponuky automobiliek vytláčajú.

Zdroj: iDnes.cz/František Dvořák

​​​Kabína je priestranná, do šírky je to akurát a 258 centimetrový rázvor pretiahne dĺžku tak, aby si za seba sadli dospelí. Na zadných sedadlách je dosť miesta aj na hlavu. Batožinový priestor s objemom 332 litrov má vyššie položenú podlahu, vyložiť tam napríklad kočík bude vyžadovať svaly.

Znalci ponuky Kie budú namietať, že vo svojom formáte už má automobilky Soul. Krabicový, trochu uletene tvarovaný, model v ponuke určite zostane, je rovnako dlhý a drahší. V Európe sa však veľmi nepredáva. Od Stonicu si Kia naopak sľubuje, že sa stane naozaj masovým modelom a šéf českého zastúpenia značky Arnošt Barna by ho mal rád medzi prvými troma najpredávanejšími modelmi Kia na českom trhu.

Takýchto malých crossoverov sa dnes po svete predá cez milión, v roku 2020 to má byť dvojnásobok. V ponuke sa Stonic radí tiež vedľa malého MPV Venga, ktoré podľa všetkého časom zastúpi. Venga má pred sebou minimálne ešte rok života a či dostane nástupcu sa uvidí. Pravdepodobnejšie je však skôr to, že ju na výrobných linkách v slovenskej fabrike v Žiline nahradí práve Stonic.

Ako doma

Kórejské značky pred rokmi vzdali snahu naučiť Európanov chápať ázijský dizajn, vzali si európskych dizajnérov a vývojárov a to bol geniálny ťah. Takže dnes stavajú pre Európu autá podľa chuti a zvykov Európanov. Stonic sa síce vyrába v Kórei, ale vodič zvyknutý na európsku produkciu bude na palube ako doma. Všetko je dokonca prehľadnejšie, logickejšie a ergonomickejšie než pri kdejakého európskeho auta.

Klimatizácia sa dá ovládať poslepiačky, multimediálne centrum je síce dotykové, ale okolo displeja sú veľké mechanické tlačidlá. Všetko vám padne do ruky. Spracovanie je príkladné, materiály majú peknú povrchovú úpravu. Pri podrobnejšej prehliadne sa nájde pár vecí, ktoré pripomenú, že je to auto za nižšiu cenu.

Výplne dverí sú komplet plastové, bez čalúnenia, ale pekné. Dotykové sťahovanie elektrického okna majú len dvere pri vodičovi, na ostatných miestach musíte tlačidlo držať. Z drahších áut si požičal Stonic výbavu, asi najšikovnejšia je kontrola mŕtveho uhla.

Zdroj: Kia

​Nová Kia stojí na mechanike malého Ria. To znamená, že Stonica si zakúpite len s pohonom predných kolies, to je pri crossoveroch tejto veľkosti štandard. Pri jazde je suverénny. Riadenie je presné a pevné.

Po diaľnici auto letí bez náznaku neistoty aj veľmi vysokými rýchlosťami. Zákrutami prechádza zľahka ako malý hatchback, pomáha mu v tom tiež systém pribrzďovania vnútorného kolesa v zákrute, okolo ktorého sa auto pružnejšie stočí. Kabína je poriadne odhlučnená a podvozok taktiež. Prepadnuté kanály tlmí výborne, proste ideálny kompromis bez zbytočných náklonov.

Štvorvalec sa páči viac, aj keď je slabší

Litrový turbotrojvalec s výkonom 88kW, ktorý je vrcholnou benzínovou ponukou, jazdí medzi siedmimi a ôsmimi litrami podľa toho, ako veľmi ho tlačíte po diaľnici. Na okreskách sa dostanete tak o liter nižšie.

Preplňovaný motor je ideálne udržiavať medzi dvoma a štyrmi a pol tisícami otáčok, vytáčanie viac už veľmi nemá zmysel. Charakateristické trojvalcové hučanie sa podarilo veľmi dobre odfiltrovať, v kabíne ho počujete len pri vytočení motora.

Zdroj: Kia

​Šesťstupňový manuál je šikovne odstupňovaný a radí presne. Kto chce relaxovať, bude si môcť priplatiť za dvojspojkový sedemstupňový automat. Lacnejšie je prevedenie s benzínovou atmosférickou „jednaštvorkou“. Štvorvalec má hladší zvuk oproti trojvalcu, subjektívne jazdí veľmi podobne ako turboliter a vďaka atmosférickému plneniu má lineárnejší záťah.

Kúsok, s ktorým sme sa zviezli, mal ešte kĺzavejšiu spojku. Spotreba bola podobná ako pri trojvalci. Ďalšími ponukami pod kapotou budú štvorvalcová atmosférická benzínová 1,25 s 62 kW ako základná motorizácia a potom štvorvalcový turbodiesel s objemom 1,6-litra.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.