topbusinessjournal
StoryEditor

Často striedať jazdené autá, alebo živiť stále jedno a to isté?

13.11.2017, 13:00
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Auto je jedna z najhorších investícií, pretože väčšina áut na seba priamo nezarába. Naopak, peniaze z nás vyťahujú.

Bez nich by sme však mnohí nedokázali fungovať pracovne, ani súkromne. Čo je teda ekonomickejšie? Živiť a opravovať to isté vozidlo dlhodobo, alebo "jazdenky" často striedať?

Bez auta to dnes nejde

Na Slovensku máme oblasti, kde autobus chodí dvakrát denne. A aj to nevhodne. Jediný spôsob, ako v takých oblastiach prežiť, je kúpa automobilu. Na druhej strane tu sú preplnené mestá, lebo v rodine má auto každý dospelý člen. Niekedy bolo auto luxus, teraz je to úplne bežná vec. Dokonca sa kvôli nim ľudia zadlžujú. Často úplne zbytočne.

Na striedanie áut, aj na držanie jedného, vplýva tiež psychika. Mnohí si povedia, načo budem často meniť auto, keď mi staré slúži dobre? Načo budem meniť auto, keď mi vyhovuje? Načo meniť auto, keď nič lepšie za našetrené peniaze nekúpim? Sám patrím medzi ľudí, ktorí si autá nechávajú dlhšie, ako je priemer. Sú totiž autá, ku ktorým majitelia prechovávajú citový vzťah, a to im nedovoľuje ich predať. 

Lenže auto je tiež len stroj. A keď ho máte dlho, s určitosťou pýta peniaze. Keď ste pedant, tých peňazí nebude málo. Auto sa za to môže, ale nemusí odvďačiť. Opravíte jedno, pokazí sa druhé. Je to údel áut. Pretože sú zložité a majú priveľa súčiastok.

Kedy auto držať a kedy predať?

Poďme na to racionálne. Ak chodíte krátke trasy po meste, do práce sám a spravíte do 10-tisíc kilometrov ročne, nové auto nemá zmysel. Rýchlo stratí na cene a prerobíte. Udržiavané auto za tritisíc až štyritisíc eur pri dobrej kúpe môže vydržať bez veľkej investície a po troch rokoch ho môžete predať za viac než polovicu. Hlavne ak vyberiete žiadaný model, ako napríklad Octavia, Fabia, Golf, Passat, ale aj mnohé Audi, BMW a Mercedesy. Roky sa predávajú za takmer rovnaké sumy.

Spočítajme to. Kúpa jazdeného vozidla štyritisíc eur, servis a údržba na tri roky tisíc až 1500 eur. Následný predaj 2500 eur. Strata bude vo výške 2500 až tritisíc eur (niekedy možno len tisíc eur). Ak sa v autách nevyznáte a skoro nič si neopravíte sami, toto je pre vás najlepšia voľba. Ak sa začne kaziť alebo len máte zlú predtuchu, rýchlo sa ho zbavte!

Ak jazdíte veľa (30-tisíc kilometrov za rok) a pokukujete po autách okolo 10-tisíc eur, je lepšie na ňom jazdiť maximálne rok a predať ho. Takto do opráv možno nevrazíte ani euro. Môže sa stať, že na predaji ešte pár stoviek zarobíte. Ale na také točenie áut musíte mať šťastie, čas a musíte autám dobre rozumieť. Inak sa to môže vypomstiť.

Ak totiž s autom robíte približne 2500 kilometrov mesačne, za štyri alebo päť mesiacov to máte 10-tisíc kilometrov. Ak kúpite auto po čerstvom servise, super. Dáte ho preleštiť, spravíte dobré fotografie a po krátkej dobe dáte inzerát za 11-tisíc eur a viac. Pokojne sa môže stať, že ho za takú sumu predáte. Čiže namiesto výdavkov zarobíte, alebo neprerobíte.

Aké auto vybrať pre časté striedanie?

Na točenie áut si musíte vyberať autá, po ktorých je dopyt. Ak kúpite niečo atypické, nezbavíte sa ho ako je rok dlhý. Musíte sledovať vývoj cien a mať určitú povahu. Ak to chcete robiť poriadne, zožerie to veľa času. Skúste to. Ak na dvoch alebo troch autách prerobíte, bude lepšie sa na to vykašlať a venovať čas niečomu produktívnejšiemu.

Striedať lacné autá pre zisk nemá zmysel

Točiť autá do tritisíc eur nemá po ziskovej stránke zmysel. Jedine že sa vám podarí nájsť niečo, čo má hodnotu väčšiu, a predávajúci to nevie. Pri tých nízkych sumách hrozí, že síce budete mať spoľahlivé auto, ale nik zaň požadovanú sumu nezaplatí. Ako je na Slovensku bežné, každý by chcel všetko zadarmo, s plnou nádržou a ešte mu to odviezť domov.

Kedy má zmysel striedať staré jazdené vozidlá?

Točiť staršie jazdené autá má zmysel, ak si viete veci porobiť sami. Vtedy sa na tom dá aj vcelku zarobiť. Kúpite auto s chybou, prípadne trochu búrané za málo peňazí, zoženiete lacný použitý diel a auto obratom ruky dáte na inzerát.

Na otázku z nadpisu neexistuje jednoznačná odpoveď pre každého. Je to individuálna záležitosť. Ak sa na to cítite a ste ochotný riskovať, môžete skúsiť autá „točiť“. Ak ste konzervatívny človek, ktorý berie auto ako stroj, ktorý musí jazdiť, riskovať so striedaním starých nemá zmysel.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-04-18 12:25:51 - Feat.: - Title: KVÍZ: Špecifický volant, tlačidlá či displej? Spoznajte pohľadom do interiéru značky áut 02 - Modified: 2024-04-18 09:15:00 - Feat.: - Title: Dovezené autá sú stále v kurze. Štúdia ukazuje, ktoré krajiny dominujú a aké sú hrozby 03 - Modified: 2024-04-17 12:00:00 - Feat.: - Title: Urastené rodinné SUV aj pre siedmich je na Slovensku. Hyundai prezradil oficiálne ceny 04 - Modified: 2024-04-17 09:36:15 - Feat.: - Title: Nová povinnosť pre autá od júla 2024: Znamená stopku pre obľúbené fiaty i porsche 05 - Modified: 2024-04-15 08:30:00 - Feat.: - Title: Drahé palivo na pumpách? Poradíme vám, ako dokážete znížiť spotrebu vášho auta
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 07:16