09.11.2017, 16:00

Mladí vodiči sú na cestách veľkým rizikom. Často preceňujú schopnosti auta či tie svoje

Na každú obeť z radov mladých vodičov pripadá v priemere 1,3 úmrtí iných osôb – chodci, pasažieri a podobne.

Mladí vodiči sú na cestách veľkým rizikom. Často preceňujú schopnosti auta či tie svoje
Zdroj: Pexels

Nehody, ktoré sú zavinené mladými vodičmi, sa stávajú zvyčajne za tmy a z dôvodu straty kontroly nad vozidlom vo vysokej rýchlosti. A pritom to nemusí byť ani enormne silné auto. Stačí ťažká noha na plyne, a aj z 50 kW auta sa dá vyžmýkať veľa.

Ďalším dôvodom je potreba sa ukázať pred ostatnými z partie alebo pred babou. Navyše sa mladí vodiči veľmi radi rozptyľujú inými činnosťami popri šoférovaní (zarozprávanie sa, telefonovanie, smskovanie...), podceňujú mikrospánok, či alkohol.

Vraví sa, že maturita je skúškou dospelosti. Dovolím si oponovať. Ide o prežitok. Pre mnohých mladých je skúškou dospelosti práve získanie vodičského oprávnenia a nosenie vodičského preukazu v peňaženke. Medzi mladými existujú veľké rozdiely čo sa týka vyspelosti, sebareflexie a zodpovednosti.

Dôležitým faktom, ktorý vám môže ušetriť palivo, je štýl zohrievania motora. Zvykom sa stalo to, že ľudia si, najmä v zime, svoje auto naštartujú a ešte ďalších 15 minút s ním stoja na mieste. To je zásadná chyba. Po naštartovaní sa odporúča zohrievať motor priamo pod záťažou. Nemyslíme tým, aby ste ihneď po otočení kľúčom vystrelili z parkovacieho miesta a vytáčali motor po obmedzovač. Autom jazdite prvé kilometre veľmi šetrne, avšak motor sa zohreje skôr počas pokojnej jazdy, ako keby ste mali stáť s vozidlom na mieste. Predovšetkým v zime má auto so studeným motorom prvé kilometre niekoľkonásobne vyššiu spotrebu, a to aj bez toho, aby ste mu „šliapali na krk“. Preto by ste sa mali v zimných mesiacoch, ak chcete šetriť palivo, vyhnúť krátkym trasám.
Zdroj: Pexels

​​Mladý človek, ktorý si na svoje auto zarobí od piky, popri škole a iných povinnostiach, auto poväčšine šetrí a tak aj jazdí. Kilometrov najazdí síce v priemere menej, ale o to zodpovednejšie. Je si vedomý, koľko úsilia ho kúpa a prevádzka auta stojí, a keď je naozaj uvedomelý, jednoducho si nemôže dovoliť auto rozbiť. Zhrnutie? Tento vodič si uvedomuje zodpovednosť svojej jazdy, aspoň vo vzťahu k peniazom a námahe, ktorú musel vynaložiť.

Na druhej strane, možno trochu zaškatuľkovane, sú tu „povolania syn“. Chlapec si je vedomý, že auto dostane, nemusí sa starať, nemusí sa trápiť, za čo do auta natankovať a podobne. Naozaj česť výnimkám a klobúk dole pred nimi. Výhodou pre túto skupinu je, že môže jazdiť koľko chce. S rastúcimi kilometrami naberá prax.

Len čo s praxou, keď sa lepia najmä tie nesprávne zlozvyky? Zhrnutie - tento vodič jazdí veľa, skôr nadobudne pocit, že je "pán šofér", ale neuvedomuje si nedostatky, ktoré v krátkom čase zozbieral ako huby po daždi.

Nielen u nás

Nehodovosť mladých je globálny problém. Krajiny sa s tým pasujú po svojom, opatrení je veľa. Ak je v krajine povolená určitá hladina alkoholu pre skúseného vodiča, mladý vodič musí mať vždy nulu (respektíve určitú hranicu, ktorá sa považuje za prirodzenú). Policajti v niektorých štátoch vykonávajú kontroly, ktoré sú zamerané výhradne na mladých vodičov.V niektorých krajinách môžu mladí vodiči jazdiť len počas dňa, jazda v noci je neprípustná a podobne.

U nás je už pár rokov platné, že mladý človek môže získať vodičák už vo veku 17 rokov. Jazdiť však môže len s presne stanovenými osobami, ktoré sú zapísané v evidencii, a musia spĺňať určité podmienky. To všetko trvá až do dosiahnutia veku 18 rokov.

Autoškola svojím kurzom poskytuje absolventom len chabý základ. Na krízové situácie a na reálnu premávku vodiča však pripraví len minimálne. Mnohí mladí sa za pár vyučovacích hodín stihnú naučiť len základy, ale na reálne situácie nebudú vedieť vôbec zareagovať. Väčšina mladých vodičov sa bohužiaľ učí na vlastných chybách. Jazdia si po svojom, kým sa niečo nestane. V tom lepšom prípade sa z toho poučia na celý život, v tom horšom už takú šancu nikdy nedostanú.

Reálne riešenie?

Ťažko povedať. Kurz lepšej a poctivej autoškoly na osvojenie základov podľa mňa celkom postačuje. Ale len pre osobu, ktorá autami žije. Bežný žiak to má podstatne ťažšie. V Rakúsku pri autoškole musí každý vodič absolvovať kurz bezpečnej jazdy. Je to bez debaty prospešné, ale na naše podmienky nerealizovateľné. To by cena vodičáku letela astronomicky smerom nahor.

Za najrozumnejšiu cestu považujem práve osobu prísediacu počas prvého roka od získania vodičského oprávnenia, poprípade ešte akúsi nadstavbu v podobe polročného nočného jazdenia so zodpovednou osobou. Obmedzenie výkonu či objemu motora nie je podľa mňa správna cesta.

Zdroj: TopSpeed (ilustračná snímka)

Projekty

EÚ táto problematika tiež nie je ľahostajná. Vytvárajú projekty, ktorým sa snažia zvýšiť bezpečnosť začínajúcich vodičov zmenou zamerania výučby v autoškolách. Ide napríklad o projekt "HERMES", ktorého cieľom je zlepšiť odbornú prípravu inštruktorov v autoškolách so zameraním na zníženie počtu nehôd.

V rámci ďalšieho projektu "CLOSE TO" sú mladí ľudia v autoškole konfrontovaní s príbehmi o vážnych dopravných nehodách. Podľa výsledkov výskumu sa po takejto skúsenosti menej často oddávajú riskantným a impulzívnym jazdám.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.