17.10.2017, 12:00

Aj SUV sú v zime zradné. Pohon všetkých kolies nenahradí zimné pneumatiky

„Kvalitné zimné pneumatiky sú bezpodmienečne nutné aj pri pohone všetkých kolies,“ varujú odborníci.

Namŕzajúci sneh spôsobil problémy najmä francúzskym motoristom. Snímky: Reuters
Zdroj: Reuters

Tí testovali pneumatiky pre veľké SUV v rozmere 235/55 R 17. Tie má osadené napríklad aj Ford Kuga, ktorý je typickým zástancom tejto kategórie. Tvorcovia testu ho preto zvolili ako testovací automobil pre skúšku pneumatík.

Mnohí vodiči populárnych modelov SUV si podľa expertov veľakrát neuvedomujú, že suverenita jazdy v autách tejto kategórie býva pri zhoršených poveternostných podmienkach zradná. Zimné gumy už od roku 2010 spoločne testuje nemecká sieť staníc technickej kontroly GTÜ a autoklub ACE.

Tento rok sa boli v centre pozornosti pneumatiky pre stále populárnejšiu kategóriu vozidiel SUV s pohonom všetkých štyroch kolies. V praktických skúškach vo Švédsku v celkom 15 disciplínach otestovali osem typov pneumatík. Po testoch v Škandinávii v typických zimných podmienkach na snehu a ľade sa testovací jazdci presunuli na nemecký okruh Contidromu, špecializovaný na testy pneumatík.

Zdroj: TASR

​Víťazom testu s hodnotením „dá sa vrelo odporučiť“ sa stali pneumatiky Dunlop Winter Sport 5 SUV, na druhom mieste skončili pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance Gen-1, tie presvedčili predovšetkým pri brzdení na mokrej vozovke. Na treťom mieste sa umiestnili pneumatiky Continental Winter-Contact TS 850 P. V skúškach na mokrej vozovke naopak príliš dobre neobstáli zimné pneumatiky Nokian WR A4.

Pri brzdení na snehu a suchej ceste sa medzi testovanými pneumatikami nepreukázali v podstate žiadne rozdiely. Výsledky sú celkovo dobré. „Nestalo sa však, že by niektoré z testovaných pneumatík pri brzdení na suchej ceste obzvlášť presvedčili,“ zdôraznil Hans Jürgen z GTÜ, a dodal: „Vodiči SUV by si mali uvedomiť, že brzdná dráha z rýchlosti 100 kilometrov za hodinu je na ojazdených zimných pneumatikách na suchej vozovke medzi 45,7 a 48,2 metrami.“

Výraznejšie rozdiely sa objavili v disciplíne „bočného vedenia na snehu“, čo je rozhodujúce pri jazde do zákrut po zasneženej vozovke. V tejto kategórii najlepšie uspeli testované vzorky značiek Continental a Dunlop. V teste sa hodnotila aj ekonomická a ekologická stránka: valivý odpor, ktorý ma veľký vplyv na spotrebu auta a tiež hlučnosť. V teste viacmenej obstáli všetky testované zimné pneumatiky.

Tvorcovia testu varujú, že istota jazda autom s pohonom všetkých štyroch kolies je zradná. Vodiči sa s nimi veľakrát jednoducho dostávajú na limit a dostávajú sa do nebezpečných situácií.

„Fyzikálne hranice sa pri pohone všetkých štyroch kolies dosiahnu oveľa rýchlejšie, ako pri vozidle s pohonom dvoch kolies. Na to by vodiči SUV pri výbere zimných pneumatík nemali zabúdať,“ vysvetľuje Gunner Beer, expert na pneumatiky z ACE a dodáva, že celoročné pneumatiky pri týchto vozidlách vôbec nepripadajú do úvahy.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.