25.08.2017, 14:17

V Česku si záchranku volajú pomocou aplikácie. Tá urýchli lokalizáciu aj pomoc

Ideme po rýchlostnej komunikácii smerom do Pardubíc. Prechádzame kruhovým objazdom, kocháme sa krajinou. Hradec Králové máme už na dohľad, v tom však zaregistrujeme havarovaný automobil mimo cesty.

Obliekame reflexné vesty a najrýchlejší z nás sa vydáva ku havarovanému autu. Ešte popri behu berie do ruky mobilný telefón, aby vytočil tiesňovú linku Zdravotnej záchrannej služby. V tom okamihu rozhodujú minúty, či sekundy. Vo vozidle sú po čelnom náraze do stromu zranené osoby. Dve osoby s nami komunikujú, náš záujem teda podľa zásad prvej pomoci obraciame na ostatných členov posádky. Tí sú zjavne v bezvedomí a okrem toho silno krvácajú.

Krv nie je v tomto prípade našťastie pravá, ide o med zmiešaný s červenou farbou. „Zranené“ osoby vo vozidla sú len najatí figuranti, otvorené rany sú vymodelované z cesta. Ide o simuláciu vážnej dopravnej nehody, ktorú pripravila Nadácia Vodafone v spolupráci so Zdravotnou záchrannou službou Královohradeckého kraja.

„Nehoda“ sa cielene stala mimo mestskej zástavby. Osobne sa tak presviedčame, ako zdĺhavá môže byť pre záchranárov už len lokalizácia miesta nehody, ak volá o pomoc svedok nehody bez znalosti okolia. Neschopnosť určiť polohu môže byť daná samozrejme aj samotným úrazom, keď na linku 155 volá osoba s otrasom mozgu.

Zdroj: koláž Technet.cz, Mobil

​Česká mobilná aplikácia Záchranka toto niekoľkominútové omeškanie eliminuje. Operátor dispečingu ZSS má totiž už vo chvíli prijatia hovoru k dispozícii aj presné lokalizačné údaje. Sanitku vie na miesto vyslať okamžite po vypočutí informácii o počte zranených a ich stave.

Aplikácia v žiadnom prípade nemá za cieľ nahradiť tiesňovú linku 155, slúži ako prostriedok k uľahčeniu práce záchranárov. To najmä pri nehodách mimo obývaných častí, v mestách totiž postačí väčšinou ako záchytný bod nahlásiť evidenčné číslo lampy verejného osvetlenia.

Záchranka: rýchlejšia lokalizácia = rýchlejšia pomoc

Podľa záchranára Jána Bradna zo spoločnosti Life Support sa zdržanie hľadaním záchytného bodu, podľa ktorého záchranári môžu určiť aspoň približnú pozíciu volajúceho, pri neznalosti okolia počíta rádovo v jednotkách minút. Podotkol však, že v krajných prípadoch môže ísť až o desiatky minút. A to u osôb vyžadujúcich akútnu lekársku pomoc predstavuje značný problém.

Myšlienka život zachraňujúcej aplikácie vznikla "len" ako bakalárska práca súčasného vývojára aplikácie Filipa Maleňáka. Predovšetkým za účelom eliminácie takejto odmlky preto vznikla oficiálna aplikácia Zdravotnej záchrannej služby Českej republiky s názvom Záchranka.

"Keď som ešte študoval na bakalárskom štúdiu v Brne, naučil som sa programovať pre mobilné telefóny. Chcel som niečo urobiť pre záchrannú službu a keď som sa so záchrankou bavil, čo by najviac pomohlo, tak to bola práve tá lokalizácia, " spresnil Maleňák redakcii Mobil.iDNES.cz počiatky vzniku oficiálnej aplikácie Zdravotníckej záchrannej služby Českej republiky, ktorú finančne zastrešujú súkromné subjekty vrátane Nadácie Vodafone.

"V tom čase inteligentné mobilné telefóny začínali, veľa z nich malo už GPS, ukazovali najbližšie kaviarne, ale paradoxne, keď ste si zavolal záchrannú službu, tak záchranka nevedela, kde ste," dodal Maleňák s tým, že operátor tiesňovej linky v momente volania na tiesňovú linku 155 nemal žiadne informácie o mieste volajúceho.

"Pri uskutočňovaní hovoru z mobilného telefónu prevádzkovateľ vidí len bunku signálu mobilnej siete, v ktorej sa nachádzate. Je to v otvorenom teréne na 30 kilometrov, v meste sú to jednotky kilometrov, čo je obrovský rozptyl. Ale mobilný telefón má GPS, prečo by teda nešlo odovzdať tie dáta priamo do informačného systému, " dodal s tým, že v čase pevných liniek dispečing takú prekážku riešiť nemusel. "Každá pevná linka mala svoju adresu. Ak voláte z pevnej linky, operátor vidí vašu presnú adresu," povedal.

Prekážkami pri ostrom nasadení aplikácie boli najmä informačné systémy jednotlivých dispečerských centier. "V Českej republike je štrnásť krajských záchranných služieb, každá je samostatným subjektom," upresnil Maleňák úskalie, ktorého riešenie trvalo dva roky. Takýto čas si vyžadoval prepojenie aplikácií so všetkými českými informačnými systémami ZZS. "Musí byť funkčný tak v Plzni, ako aj v Ostrave, v celej Českej republike," vysvetlil autor Záchranky.

Zdroj: Lukáš Hron, Mobil

Hranica medzi regiónmi alebo hraničnými regiónmi nie je problém

Pri vývoji bolo nutné pamätať aj na situácie, kedy sa volajúci cez Záchranku nachádza na rozhraní dvoch krajov alebo v blízkosti štátnych hraníc. Na rozhraní dvoch krajov tak núdzové informácie o polohe (v telefóne je nutné mať aktívne GPS, k presnejšej lokalizácii pomáhajú aj informácie o dostupných Wi-Fi sieťach či BTS) prídu na dispečing ZZS oboch krajov.

V okolí štátnych hraníc môže byť kvôli prihláseniu mobilného telefónu k zahraničnej sieti problém dovolať sa na linku 155 a týka sa to aj núdzového volania cez aplikáciu. Tá však v takom prípade, ak sa nachádza osoba v núdzi do 10 kilometrov od českých hraníc, odošle pri podržaní núdzového tlačidla núdzovú správu do Česka na najbližšej krajský dispečing ZZS. Jeho posielanie nie je viazané na mobilného operátora. Operátor dispečingu podľa Maleňáka reaguje na takúto správu okamžitým spätným volaním na toto telefónne číslo.

Každý hovor uskutočnený cez Záchranku je na dispečingu sprevádzaný špecifickým akustickým upozornením, operátor ho prijíma štandardne ako bežné núdzové volanie na linku 155. Hovor z aplikácie je však na monitore farebne odlíšený, operátor má navyše po jeho prijatí okamžite k dispozícii tak základné informácie o volajúcom ( meno a telefónne číslo) tak aj údaje o polohe a zdravotné informácie podľa potreby. Základné informácie obsahujú aj informácie o stave batérie v telefóne volajúceho.

​Meno a telefónne číslo musí byť špecifikované každým používateľom služby Záchranka, sú to registračné údaje. Registrácia slúži predovšetkým na zabránenie zneužitia. Zdravotné informácie sú však už voliteľnou záležitosťou. Počas záchrannej operácie ale prispievajú k rýchlejšej orientácii posádky. Okrem cukrovky alebo srdcových ochorení je možné takýmto spôsobom zdieľať informácie o reči alebo sluchu a zraku. Môžete tiež pridať kontakt blízkej osoby.

Najmä pre nepočujúcich bola vyvinutá interaktívna verzia aplikácie, takže ľudia s týmto zdravotným obmedzením môžu jednoducho opísať svoj problém pomocou deviatich ikon. Zároveň prevádzkovateľ núdzovej linky 155 vie, že volajúci je nepočujúci. Aplikáciu sú taktiež schopní plne ovládať nevidiaci užívatelia, slepý technický nadšenec Karel Giebisch prispel k vývoju tejto špeciálnej verzie záchrannej aplikácie.

Zdroj: Lukáš Hron, Mobil

Pokyny prvej pomoci a informácie o defibrilátore

Od jari môžete tiež nastaviť dočasné zobrazenia informácií, to znamená údaje, ktoré sú platné po obmedzenú dobu. Tento doplnok budú využívať napríklad vášniví športovci, či už sú zástancami horskej turistiky, plavenia alebo cyklistiky. V prípade tiesňového volania môžete zdieľať s operátorom dispečingu ZZS napríklad informácie o výlete na menej prístupné miesta v Krkonošiach.

Na jeseň, podľa Maleňáka, pribudne v aplikácii ikona Horskej služby, ktorá momentálne prevádzkuje svoju vlastnú aplikáciu. V prípade tiesňového volania z horských oblastí by žiadosť mala zaslať informácie o výskyte tak na dispečing ZZS, ako aj Horskej služby.

Používateľovi sú k dispozícii interaktívne pokyny prvej pomoci a jednotlivé postupy na poskytnutie pomoci v konkrétnych situáciách (napr. bezvedomie, popáleniny, zásah elektrickým prúdom). Zahŕňa aj schopnosť zobraziť aktuálnu polohu na mape, napríklad zoznam a lokalizáciu nemocníc / pohotovostí / defibrilátorov.

Záchranka sa v súčasnosti funguje len v Českej republike, čo obmedzuje jej využívanie, ale do konca roku 2017 podľa Maleňáka by mala prísť rakúska mutácia 144Notruf. V súčasnosti prebiehajú diskusie o nasadení aplikácie taktiež na Slovensku.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.