StoryEditor

Nórsko zakročilo. Po podpore elektromobility chce zaviesť „daň za Teslu“

17.10.2017, 14:00
Za niektoré nové elektromobily si Nóri zrejme budú musieť priplatiť. Dôvodom je ich vysoká hmotnosť.

Popularita elektromobilov neustále rastie a to nielen v zahraničí, ale tiež na Slovensku. S počtom takmer 500 registrovaných e-automobilov je Slovensko stále ďaleko od nórskeho zastúpenia v počte asi stotisíc.

Pred pár dňami sme vás informovali o nórskych problémoch s elektromobilmi. Krajina je známa okrem iného práve tým, že má najväčší trhový podiel e-automobilov na svete a v hlavnom meste Oslo je dokonca až 40 percent z celkového počtu novo registrovaných áut elektrických či hybridných.

​Vzhľadom na výraznú podporu elektromobility vzniklo hneď niekoľko problémov. Ako prvé prišlo zrušenie jednej z výhod elektromobilov, kedy mohli jazdiť v pruhoch pre mestskú hromadnú dopravu. Tá však často uviazla v takzvaných "elektro-kolónach" a preto bolo toto zvýhodnenie zrušené.

Ďalším a zrejme najvýraznejším problémom sa stala nedostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc. Asociácia elektromobilov preto ich kúpu ľuďom dokonca prestala odporúčať v prípade, že nemajú možnosť nabíjania priamo doma. Ľahko by sa totiž mohlo stať, že si svoje elektrické vozidlo nenabijú.

Medzi množstvo problémov sa zaradil tiež fakt, že si ľudia často kupovali veľké luxusné automobily značky Tesla – Model X, Model S.

„Ťažké a veľké elektromobily opotrebúvajú vozovku rovnako, ako benzínové či naftové automobily,“ povedala nórska ministerka financií Siv Jensen.

Kvôli tomu chce krajina zaviesť daň za nové elektromobily s hmotnosťou prevyšujúcou dve tony. Mnohí ju prezývajú „daň za Teslu“, keďže modely amerického výrobcu túto hranicu často prekračujú. Výnimkou je len novinka tejto automobilky v podobe Modelu 3, ktorý váži 1 610 kilogramov.

Podľa portálu electrek.co by malo byť ovplyvnenie cien jednotlivých elektromobilov Tesla približne nasledovné :

Model S

  • Model S P100D (2 250 kilogramov) = 4 125 eur
  • Model S 100D (2 200 kilogramov) = 3 400 eur
  • Model S 75D (2 090 kilogramov) = 1 230 eur

Model X

  • Model X P100D (2 509 kilogramov) = 9 300 eur
  • Model X 100D (2 459 kilogramov) = 8 300 eur
  • Model X 75D (2 300 kilogramov) = 6 200 eur

​Rozhodne to však nebude mať výrazný vplyv na predaje tejto značky v Nórsku. Popularita tým neutrpí a to hlavne s očakávaným príchodom Modelu 3 budúci rok. Aj napriek tejto dani bude kúpa elektromobilu stále výhodnejšia, ako kúpa podobného auta so spaľovacím motorom.

Krajina chce mať do roku 2025 až sto percent novo registrovaných automobilov práve s nulovými emisiami. Dnes je zatiaľ na hodnote približne 30 percent.

01 - Modified: 2024-04-25 10:15:35 - Feat.: - Title: Miliardári by podľa ministrov G20 mali platiť dvojpercentnú majetkovú daň 02 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 03 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 04 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 05 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 17:40