Najväčší trhový podiel elektromobilov na svete má práve Nórsko. Pre lepšiu predstavu, jedno z troch nových áut, predaných v tejto krajine, je práve elektrické či hybridné. Stali sa také populárne, že časom môžu spôsobiť ešte výraznejšie problémy.
V hlavnom meste Oslo je 40 percent z celkového počtu novo registrovaných áut elektrických alebo hybridných, pričom verejných nabíjacích staníc je 1 300. To však nie je dosť na počet a rovnako rýchlosť, akou stúpa kúpa elektromobilov. Pre porovnanie, na Slovensku je v súčasnosti registrovaných takmer 500 elektromobilov, pričom v Nórsku je ich viac ako stotisíc.
„Nebol dodržaný krok s výstavbou nabíjacích staníc vo vzťahu k počtu predaných e-automobilov,“ tvrdí Petter Haugneland, hovorca združenia elektrických vozidiel Norsk Elbiforening.
Ak sa zamýšľate, čo mohlo viesť obyvateľov Nórska k takémuto dramatického nákupu, odpoveď je jednoduchá. Majú tu hneď niekoľko obrovských výhod, a to oslobodenie od dane z pridanej hodnoty, dane z dovozu a napríklad vodiči môžu bezplatne parkovať či neplatiť mýto v mnohých častiach. Najväčšou výhodou je však „tankovanie“ na nabíjacích staniciach zdarma. To zároveň vytvára aj najväčší problém.
Okrem toho, zákazníkov môže lákať aj nižšia kúpna cena, keďže za klasický benzínový Volkswagen Golf zaplatíte asi 300-tisíc nórskych korún (32-tisíc eur), za e-Golf "len" 250-tisíc (takmer 27-tisíc eur). Vybrali by ste si lacnejší Golf, ktorého prevádzka vás bude stáť podstatne menej financií a prináša množstvo výhod alebo zvolíte klasický napríklad benzínový Golf, do ktorého budete musieť tankovať platený benzín? Víťaz bude zrejme jasný.
Prečo sú ulice Osla plné elektromobilov značky Tesla?
Nórsko je pritom ešte len na začiatku jeho veľkých plánov. Do roku 2025 chce mať až sto percent novo registrovaných automobilov práve s nulovými emisiami. Momentálne je na hodnote približne 30 percent a už čelí niekoľkým problémom.
Zvyšovanie počtu nabíjacích staníc nie je podľa Portvika ideálnym riešením. Systém musí byť oveľa efektívnejší. Je tiež potrebné zaviesť hlavne rýchlejšie a inteligentnejšie nabíjanie nielen áut, ale tiež ostatných foriem dopravy - motocyklov a podobne.
Situácia sa bude ďalej len zhoršovať, a tak je potrebné do budúcna namiesto maximálneho zvýhodňovania elektromobility pracovať aj na rozumných riešeniach nabíjania e-vozidiel či prípadne ďalších zdrojoch energie. Tá mimochodom v Nórsku pochádza z 98 percent z vodných elektrární.