03.10.2017, 14:30

V Česku predstavili lacnú elektrododávku. Batériu si jednoducho zoberiete kamkoľvek

Pavel Brída je neúnavný, na trh prichádza nový elektromobil. Tentokrát je to malé auto, napríklad na rozvoz pizze.

V Česku predstavili lacnú elektrododávku. Batériu si jednoducho zoberiete kamkoľvek
Zdroj: ČTK

Podnikateľ z Ostravy chce sprístupniť elektromobilitu obyčajným ľuďom a malým firmám. Spoločnosť Velor-X-Trike v spolupráci s čínskou firmou Soco a Jiuayan uviedla na český trh nové vozidlá na elektrický pohon: motocykel e-Duck a pod značkou VXT dvojmiestny a štvormiestny automobil s malou „krabicou na chrbte“.

Práve do dodávkového elektromobilu vkladá firma najväčšie nádeje, uviedol pri predstavení elektrických vozidiel spoluzakladateľ a konateľ firmy Pavel Brída. Všetky vozidlá majú kompletnú európsku globálnu homologizáciu pre predaj na území Európskej únie.

„Myslím si, že to je cesta, obzvlášť ak naozaj budú dotácie pre podnikateľov na elektromobilitu,“ povedal Brída. Vozidlá sú podľa neho určené pre mestskú a prímestskú dopravu. Dodávka je ideálna napríklad pre rozvoz pizze či pre zásielkové služby. Vozidlo má možnosť variability boxu na veľkosť až jednej europalety, pričom box môže byť klasický, chladený či thermo.

​„Spoločnosti, ktoré rozvážajú jedlo, pizzu a podobne, majú vysoké náklady na dopravu. Vysoká je aj cena zaobstarania. U nás budú náklady na údržbu a finančná investícia určite nižšia ako pri bežných automobiloch so spaľovacím motorom,“ povedal Brída.

Jednotlivé diely sa vyrábajú v Číne, kde sa Velor-X-Trike s tamojšími firmami podieľa na vývoji vozidiel. V Ostrave potom firma autá skompletizuje a dorobí podľa prianí zákazníkov. Cena auta v základnej verzii bez batérie začína na sume približne 7 660 eur bez DPH. Pri rýchlosti až 75 kilometrov za hodinu má auto dojazd zhruba sto kilometrov. V základnej verzii je motor s výkonom 3,5 kW, vozidlo ale môže mať aj silnejší motor s výkonom 7,5 kW.

Zdroj: ČTK

Dodávka má rovnaký dizajn ako dvoj a štvormiestne osobné elektrické auto. Pri všetkých vozidlách si zákazník môže vybrať z troch typov batérií: najlacnejšie čínske gélové-ovolené, alebo české lithiové v pevnom či vyberacom boxe. Batérie si môže zákazník kúpiť alebo prenajať.​

„Zákazníkom vravíme: povedzte nám, čo od auta chcete, a my vám poradíme, aké batérie sú pre vás najvhodnejšie. Vymeniteľné batérie sú vhodné pre toho, kto veľa jazdí, pretože môže na jedny batérie ísť a druhé zároveň nabíjať mimo auta, napríklad v kancelárii. Či pre ľudí, ktorí bývajú v bytovkách. Tam bude ťažké naťahovať k autu predlžovačku, ktorú ráno už asi nenájdete,“ povedal Bída.

Dodávku považuje za prví stupeň ďalšieho vývoja vozidla. „Nejak sa s lacnými autami musí začať. Vravíme, že rúcame mýty o drahých elektrických automobiloch. Chceme sprístupniť elektromobilitu obyčajným ľuďom a firmám. Teraz ponúkame prvú lacnú dodávku, ďalší stupeň bude napríklad väčšia, osemmiestna dodávka s väčším úložným priestorom,“ doplnil Bída.

Zdroj: ČTK

Vývojom už prešli elektrické trojkolky a štvorkolky VXT, ktoré firma začala predávať pred rokom a postupne ich dovybavila silnejším motorom a napríklad inými zadnými brzdami. Ich cena začína na približne 3 800 eurách. Premenil sa aj motocykel Duck, ktorý je určený najmä mladým ľuďom.

​„Od zákazníkov bol dopyt na väčšiu motorku, na kolesách s veľkosťou 17. Chceli sme uviesť na trh niečo, čo má hi-tech techniku a kvalitné komponenty. Táto má nemecký motor Bosch, japonské baterky Panasonic, takže všetky dôležité komponenty elektromotorky nie sú „Made in China“, k čomu majú ľudia stále odpor. Je to taká futuristická motorka pre mladých so zaujímavým dizajnom,“ vraví Bída.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.