Informuje o tom ACEA – Európske združenie výrobcov automobilov. Predaj áut s benzínovým motorom sa v prvej polovici roka 2017 zvýšil o 10 percent v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2016.
Tvoria 48,5 percent predaja všetkých áut, oproti roku 2016 ide o 2,7 percentný nárast. Od roku 2009 prvýkrát víťazia v boji s dieselami.
Nafta na ústupe
Logicky, s nárastom počtu benzínových áut klesol predaj dieselov. V roku 2016 bol ich podiel 50,2 percenta. Klesol na súčasných 46,3 percent. Naopak, ľudia chcú viac hybridov, elektromobilov, LPG a CNG áut – až o 35 percent oproti roku 2016.
Alternatívne pohony si ukrojili 5,2 percenta trhu s automobilmi. Generálny tajomník ECEA, Erik Jonnaert, vyslovil, že „klasické“ typy pohonu budú naďalej hrať významnú roli pri prechode na „nízkoemisné“ riešenia.
„Alternatívne pohonné jednotky budú nepochybne zohrávať čoraz dôležitejšiu úlohu v dopravnom mixe a všetci európski výrobcovia investujú vo veľkej miere práve do nich. Na tento účel je potrebné urobiť viac, aby sme povzbudili spotrebiteľov k nákupu vozidiel s alternatívnym pohonom, napríklad zavedením správnych stimulov a rozmiestnením infraštruktúry dobíjania v celej EÚ,“ dodáva Jonnaert.
Elektromobily nie sú anjelmi
Zbrojenie proti vznetovým motorom prináša určité „ovocie“. Na jednej strane postupne vymiznú staré dymiace „nafťáky“, najmä z veľkomiest a môžeme tak žiť v čistejšom prostredí.
Na strane druhej, najnovšie generácie dieselov sú technicky na naozaj veľmi vysokej úrovni, používajú emisné systémy, do ktorých výrobcovia investovali obrovské množstvo financií.
Napríklad sadze zachytávajú známe DPF filtre. No v priamovstrekových benzínoch zatiaľ nie. A energia pre elektromobily? Akou technológiou ju majoritne vyrábame? Do hry vstupuje taktiež výroba a likvidácia batérií.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.