28.09.2017, 17:00

Volkswagen má špičkové rodinné auto, o ktorom neviete. Na vine je aj Európska únia

Je obrovské, priestranné, so silným motorom, no má príliš vysoké emisie.

Volkswagen má špičkové rodinné auto, o ktorom neviete. Na vine je aj Európska únia
Zdroj: iDnes.cz

Volkswagen na autosalóne vo Frankfurte ukázal na krátko jedno veľmi špeciálne auto. Aj to len novinárom, nie bežným návštevníkom. Predviedol tu svoje najväčšie SUV Atlas. Pred bežnými zákazníkmi ho skryl, pretože v EÚ ho predávať nechce. Európa mu totiž už dlho predpisuje robiť autá s čo najmenšími motormi a najradšej priamo elektrické.

Nemci nepochybne radi vzbudia zvedavosť, ale to posledné, čo by chceli, je vyvolať záujem o podobné auto ako toto.

​Príliš veľké emisie. Na EÚ

Atlas sa od začiatku roka ponúka v USA, kde sa aj vyrába, a pod názvom Teramont. Predávať sa bude aj v Európe, dokonca s naftovým motorom, ale len v rusky hovoriacej časti. Nie v EÚ. Keby Volkswagen vyslal Atlas do krajín EÚ, mal by kvôli jeho vysokej spotrebe „nelogický“ záujem predať čo najmenej kusov.

Hodnotu kombinovanej spotreby v európskom meracom cykle nepoznáme, ale keby bola u benzínového šesťvalca v prepočte 12 litrov na 100 kilometrov, ako sa udáva v USA, dosiahli by emisie CO2 tristo gramov. Čo je pomerne dosť.

Automobilky pritom majú povinnosť zabezpečiť u novo predaných áut v EÚ priemer teraz 130 a v roku 2020 už len 95 g / km. To znamená, že by VW na každý jeden Atlas musel predať najmenej dva elektromobily navyše. Čo by mohol byť problém.

Zdroj: iDnes.cz

Obrovský priestor

A tak nám nezostáva než len snívať o aute, ktoré je také obrovské, že by bolo rodinným ideálom. Má tri rady sedadiel a v každej z nich dve samostatné kreslá. Aj za tretím radom pritom zostáva slušný priestor s dĺžkou približne 60 cm (za posledným radom sa udáva objem 405 litrov).

Trojmetrový rázvor je zase zárukou, že priestor pre nohy bude na ľubovoľnom mieste vždy aspoň dostatočný. Nie ako v autách, ktoré deklarujú sedem miest, no v posledom rade sedadiel sa tlačia aj deti. 

Hoci je Atlas európskymi meradlami obrovské auto, s dĺžkou 5,04 metra a šírkou 1,98 metra je veľký tak akurát, aby sa vtesnal do normovaného parkovacieho miesta. Pre porovnanie: obľúbený Multivan (Volkswagen T6) je dokonca o 10 cm kratší.

Kúzla s vnútorným priestorom a variabilitou umožnila použitá technika. Aj keď Atlas vyzerá ako blízky príbuzný Amaroku, v skutočnosti používa platformu MQB. To znamená, že pod prednou kapotou sa motor ukrýva naprieč. Motor ani prevodovka teda nijako nezasahujú do kabíny. Na vysvetlenie: Amarok má motor uložený pozdĺžne a spočíva na nosnom ráme. To je však úplne iný koncept auta.

Zdroj: iDnes.cz

Legendárny motor zo Superbu

Na americkom trhu je pritom štandardom motor, o ktorom sa pôvodne hovorilo, že s platformou MQB zlučiteľný nie je a dodnes sa v žiadnom aute tejto konštrukcie v Európe neobjavil: šesťvalec 3,6 l VR6, známy napríklad z predchádzajúceho Superbu.

Má 206 kW a 360 Nm a novinkou potom je, že všetky kolesá roztáča cez osemstupňový automat od Aisin. V Číne je ponuka motorov iná, tamojší verzia pomenovaná Teramont spolieha na štvorvalec 2.0 TSI a šesťvalec 2.5 TSI, ktorý je novou preplňovanú verziou motora VR6. Turbomotory dosahujú 162 kW / 350 Nm, resp. 220 kW / 500 Nm.

Technika v zásade odvodená od Passatu má, samozrejme, aj svoje limity. To sa prejavuje predovšetkým v tom, že aj s šesťvalcovým motorom smie Atlas ťahať príves len do hmotnosti 2,2 tony.

Proti tomu Amarok s rebrinovým rámom zvláda 3,5 tony. Práve Amarok je spoločne s technicky zložitejším Touaregom tým, čo chce Volkswagen európskym zákazníkom ponúkať. Pre náročnejších je tu potom samozrejme ešte Audi Q7 - auto podobných rozmerov ako Atlas, ale s jednou výnimkou, a to výrazne vyššou cenou.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.