05.09.2017, 08:00 Aktualizované o 08:00, 05.09.2017

Slovenské mestá chcú zakázať naftové autá

Raz to prísť muselo. Tu je prvá nejasná správa o konci naftových automobilov v centrách slovenských miest.

Slovenské mestá chcú zakázať naftové autá
Zdroj: TopSpeed

Zhruba tri roky sa objavujú správy o tom, že viaceré veľké európske mestá zakazujú vjazd starým autám, ktoré nespĺňajú emisnú normu Euro4.

Niektoré krajiny, či presnejšie ich mestá chcú ešte prísnejšie obmedzenia až po normu Euro6. Pred troma rokmi prišla správa, že zakázať naftové autá chcú vo vybraných zónach už aj v Prahe.

Mestá majú riešiť zákazy individuálne

Ministerstvo životného prostredia chce dovoliť slovenským mestám individuálne regulovať pohyb áut v mene zlepšenia kvality ovzdušia. Nešlo by teda o celorepublikové obmedzenie, ale individuálne nastavené obmedzenia vo väčších mestách.

Je zrejmé, že hlavne staré naftové autá produkujú neúmerne veľa škodlivých látok, oxidy dusíky a sadze, ktoré poškodzujú nielen dýchacie cesty ľudí.

Plán ešte neexistuje

Denník N tvrdí, že o túto možnosť regulácie dopravy na základe emisií prejavilo záujem viacero slovenských miest. Nápad sa ešte len rodí, realizácia podľa všetkého ešte nie je jasná, no je isté, že skôr či neskôr sa tieto zákazy objavia aj na Slovensku. Zatiaľ sa hovorí o Bratislave, Prešove, Trenčíne a Žiline.

Bratislava má ambíciu stať sa takzvaným smart city, to znamená inteligentným či rozumným mestom a práve takéto inteligentné mestá využívajú rôzne spôsoby na to, ako zabezpečiť priaznivé životné prostredie pre svojich obyvateľov, pričom jedným takýmto riešením je napríklad obmedzenie vjazdu naftových áut do centra mesta,“  povedala pre HNauto Veronika Šafáriková z oddelenia komunikácie mesta Bratislava. 

V súčasnej dobe bol predložený návrh novely zákona o ovzduší, ktorý definuje možnosť obce vyhlásiť všeobecným záväzným nariadením nízkoemisnú zónu. Podľa vládneho návrhu vyhlásenie nízkoemisnej zóny musí byť odsúhlasené okresným úradom. Riešenie otázky vyhlásenia nízkoemisnej zóny si vyžaduje predovšetkým doriešenie legislatívneho rámca“,dodáva Šafáriková.

O vykázaní naftových vozidiel z centra hovoril bratislavský primátor už pred rokom, následne však Bratislava koncom minulého roka kúpila 90 nových dieselových autobusov. Je zrejmé, že plán ako čistejší vzduch s ohľadom na dopravu v mestách riešiť nie je jasný.

Zlomový rok

Rok 2016 sa do histórie automobilizmu zapíše ako rok odsúdenia naftových motorov. Samozrejme, proces to bude skrz jednotlivé automobilky postupný a nerovnako rýchly, no viaceré celosvetové koncerny sa zhodli, že budúcnosť automobilov je elektrická.

Na adresu naftových motorov v autách sa viacerí zástupcovia značiek vyjadrili v zmysle, že technológia dieselových motorov je na svojich limitoch a ďalšie sprísnenie emisných noriem je pre tieto agregáty už nerentabilné.

„Naftové motory budú dôležité do roku 2020, kedy majú priemerné emisie oxidu uhličitého osobných áut klesnúť na 95 gramov na kilometer. Dovtedy hybridné a elektrické autá zlacnejú. A som si celkom istý, že keď sa emisné limity sprísnia, diesel nám už nepomôže,“ uviedol Hakan Samuelsson, riaditeľ Volvo Cars.

Koniec naftových motorov sa týka hlavne Európy. Tu jazdí relatívne veľká časť áut na naftu. „V Európskej únii jazdí zhruba 250 miliónov osobných áut. Z toho je vyše sto miliónov na naftu, hovoria štúdie. Okrem tohto v Európe jazdí ďalších zhruba 30 až 40 miliónov nákladných áut a autobusov. Pri nich je predpoklad, že sú hlavne naftové,“ hovorí hlavný ekonóm Slovnaftu Marek Senkovič.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

Článok bol aktualizovaný. 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.