11.10.2017, 14:30

Spotreba áut uvádzaná výrobcom je blud. Vodiči musia tankovať oveľa častejšie

Rozdiel medzi tým, akú spotrebu paliva má osobné vozidlo uvedené v dokladoch a akú v reálnej prevádzke skutočne dosahuje, rok za rokom narastá.

Tankovanie, nafta, benzín
Zdroj: Reuters

S odkazom na analýzu medzinárodného výskumného inštitútu ICCT Europe na to upozornil český Ústredný automotoklub (ÚAMK).

Vlani bola podľa ICCT Europe reálna spotreba paliva osobných automobilov v priemere dokonca o 42 percent vyššia, než oficiálne udávajú čísla automobiliek. Pritom pred 10 rokmi bol rozdiel vyšší len o 15 percent.

„Nemusíme hneď hovoriť o falšovaní výsledkov, ale využívaní a úprimne povedané aj zneužívaní medzier v predpisoch a metodike, podľa ktorej sa stanoví oficiálne udávaná spotreba,“ tvrdí hovorca ÚAMK Petr Vomáčka.

Výrobcovia podľa neho napríklad používajú pri testoch iné pneumatiky, než aké sú potom montované na predávané modely. Autá pred testami predhrievajú, odpájajú alternátor, menia akumulátory, vypínajú klimatizáciu a ďalšie spotrebiče, obmedzujú maximálnu rýchlosť pri skúške na 120 kilometrov za hodinu a podobne.

Zdroj: arbresh

​Dôvod celého snaženia sa automobiliek pri testoch je podľa Vomáčky z ÚAMK jediný – aby výsledné číslo kombinovanej a priemernej spotreby bolo či najnižšie. To výrobcom „pridáva body“ pred kupujúcimi, pre ktorých je nízka spotreba jedným zo smerodajných argumentov pri výbere automobilu, a tiež pomáha firmám ľahšie plniť ekologické normy, do ktorých by sa inak v skutočnosti nezmestili.

Testy totiž vyčíslia nielen spotrebu, ale aj emisie, ktoré nové vozidlo vypúšťa do ovzdušia. Napríklad oxidy dusíka, ktoré motory uvoľňujú, sú podľa informácii LN v reálnej prevádzke niekedy o desiatky až stovky percent vyššie, ako tie uvádzané z testov automobiliek.
Výrobcovia takéto využívanie takzvaných laboratórnych normovaných cyklov veľmi nekomentujú.

Žiadny podvod, len zastaralá metodika

Podľa oslovených ľudí z brandže ale inštitútom ICCT Europe zistený minuloročný priemer rozdielu reálnej spotreby v prevádzke oproti tej deklarovanej o 40 percent v rade prípadov odpovedá realite. Aj keď pri konkrétnych modeloch sa môžu líšiť oboma smermi.

Upozorňujú pritom, že nejde o podvod. Automobilky v podstate len využívajú to, že doterajšia stanovená metodika merania je už zastaralá a neodpovedá dnešnej realite v tom, ako sú nové vozidlá vybavené, akým štýlom s nimi vodiči jazdia a akú záťaž umožňujú.

V budúcom roku ale začne platiť v Európskej únii nová a jednotná metodika, ktorá oveľa viac zohľadňuje reálnu prevádzku. Automobilky sa podľa nej budú musieť riadiť.

Od budúceho roka len podľa nových pravidiel

Novou metodikou spotreby paliva na základe jazdného cyklu označovanou ako WLTP, popisuje na svojich internetových stránkach napríklad Volkswagen.

„Procedúra vychádza zo skutočných jazdných dát, ktoré boli získané z celého sveta. Tento postup v budúcnosti pomôže simulovať v laboratórnych podmienkach situácie reálnej prevádzky. WLTP tak berie do úvahy nielen rôzne situácie v doprave a rýchlosť, ale tiež rôzne varianty výbavy a hmotností triedy automobilov,“ uvádza nemecký koncern.

Tieto pravidlá platia už od tohtoročného septembra pre novo homologované typy áut. Starších typov sa to netýka , ale od 1. septembra budúceho roka má byť nový cyklus WLTP záväzný už pre všetky predávané automobily.

​Aj keď doterajšie realite nezodpovedajúce testovanie nebolo nezákonné a nešlo o podvod, v jednom prípade výrobca niesol za skreslené údaje vážne následky. Japonská spoločnosť Mitsubishi Motors nepoužívala skutočné výpočty spotreby paliva v premávke a dáta pri niekoľkých modeloch pre domáci trh falšovala.

Obdoba emisného škandálu Dieselgate nemeckého Volkswagenu prišla vlani Mitsubishi draho. Prezident spoločnosti a jeho zástupca odstúpili z funkcií a automobilka vyplatí zákazníkom odškodné dokopy približne 440 miliónov eur.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.